Americké výnosy rostou více než evropské. Dolar obrátil do zisku pod 1,0650 za euro. Měny regionu v mírné ztrátě. Koruna se obchoduje nad 25,25 za euro.

Jak se buduje firma, kde děti šéfují rodičům?

Za mladou nábytkářskou firmou Wuders stojí tři bratři. Jan, Dominik a Václav Herkovi, které do dílny přivedl jejich otec, aby pokračovali v rodinné tradici. Vyrábějí designový nábytek z českého a slovenského masivu v kombinaci s bytelným kovem. Jejich produkty jsou praktické a udržitelné, masiv vydrží desítky let a dá se renovovat. Jaké to je podnikat se svými bratry, a dokonce vést další rodinné příslušníky? Navíc v relativně útlém věku 24 let?

Momentálně je vám 24 let, podnikat jste začali před třemi lety v jednadvaceti. Vnímáte sami sebe jako velmi mladé podnikatele? V kolika letech si myslíte, že je nejlepší založit svůj vlastní byznys a co je pro úspěšný start nejdůležitější?

Dříve jsme si mysleli, že jsme velmi mladí podnikatelé, po seznámení s Vaškem Staňkem, kterému je aktuálně 22 let, založil Vasky a vlastní podíl v dalších čtyřech firmách, si to už určitě nemyslíme. Ideální timing pro začátek podnikání je velmi individuální. Velké výhody má začít s podnikáním hned, co to jde. Na druhou stranu z osobní zkušenosti můžu potvrdit, že nám pár let zaměstnání dalo hodně, měli jsme možnost v rámci roční školní praxe pracovat v německé společnosti zabývající se kovovýrobou, která byla zaměřená na lean management. Po ukončení střední školy jsme nastoupili do firmy, kde tento přístup vůbec neaplikovali, a tak jsme viděli, jak moc velký rozdíl to je, což nám otevřelo oči. Za úspěšným startem stojí znalost byznys modelů, perfektní znalost svého produktu a určitě také rozpoznání potřeb cílového zákazníka. Musíte umět komunikovat, najít ty správné lidi a umět je vést. Rozjezd je ovšem dost těžký a je potřeba vydržet, učit se novým věcem a mít připravenou hlavu na ty nejhorší scénáře.

Při své práci sázíte na nadčasový design, kvalitní certifikované materiály a ruční práci. Jaká cílová skupina ocení tyto aspekty nejvíce? Jak vypadá váš typický zákazník?

Říkáme, že se snažíme prodávat všem. Naše produkty tím, že jsou právě z masivu a kovu, vydrží mnoho let, což zákazníci velmi oceňují. Kdybych měl být konkrétní, objednávají u nás převážně mladé rodiny nebo lidé, kteří chtějí, aby jim nábytek vydržel do konce života.

Aktuálně vyrábíte především jídelní stoly, televizní stolky, noční stolky a řadu poliček. Plánujete rozšiřovat portfolio nebo bude aktuální sortiment na nějakou dobu stačit? Pokud plánujete nové druhy nábytku, na co se mohou vaši příznivci těšit?

V navrhování nových produktů nepolevujeme, zákazníci se mohou těšit na řadu novinek. Čeká nás rozšíření polic, nové konferenční stolky, pracovní stoly, regály a novinkou je vlastní židle, kterou už vyvíjíme 7 měsíců. V plánu je začít vyrábět nábytek nejenom do obývacích pokojů a jídelen, ale také do ložnic a předsíní, momentálně připravujeme zahradní nábytek, měl by být v prodeji příští rok. Naším velkým úkolem je teď najít nové šikovné lidi do týmu, abychom mohli růst a vyrábět ještě více produktů.

Jste dvojčata, od narození spolu. Chodili jste na stejné školy, máte stejné zájmy a nyní spolu vedete úspěšnou firmu. Bylo vlastní společné podnikání jasnou volbou nebo jste měli ze začátku pochybnosti? Existovala i varianta, že byste začali podnikat odděleně?

Už když jsme dali výpověď v předchozí práci, věděli jsme, že do podnikání chceme jít spolu. Od začátku jsme si striktně rozdělovali role, abychom měli jasně určené, co kdo dělá. Společně uděláme daleko více práce a hlavně – když jsme pohromadě, cítíme se dobře.

Ve Wuders s vámi pracuje i váš starší bratr Václav, otec i maminka. Jaká je jejich role ve firmě?  Podílí se také na jejím řízení nebo to je pouze vaše kompetence? Jaké to je šéfovat rodičům a staršímu sourozenci?

Bratr Václav řeší výrobu a návrh a design nových produktů. Táta vyrábí kovové komponenty. A mamka kompletuje produkty a řeší expedici. Za 3 roky jsme se naučili táhnout za jeden provaz, dokážeme se shodnout. S úkolováním rodičů to je snadné, výrobu máme nastavenou z průvodek, není tedy nutné je neustále kontrolovat, pracují naprosto samostatně.

Sourozence máte ještě čtyři, dohromady je vás sedm dětí. Plánujete zaměstnat ještě někoho dalšího z rodiny a budovat tak velkou rodinnou firmu, založit tradici, která se bude předávat z pokolení na pokolení?

Doufám, že ještě někoho ze sourozenců zaměstnáme. Starší sestra Anežka pracuje jako učitelka v mateřské škole, je spokojená, a tak k nám nejspíš pracovat nepůjde. Druhá starší sestra je na mateřské, třeba se k nám připojí po jejím skončení. Ještě máme dva mladší sourozence, kteří jsou na základní škole. To, jestli budou chtít pracovat u nás, necháme na jejich rozhodnutí, ale místo se pro ně určitě najde. Rodina drží při sobě a může mít pevné základy i v podnikání. Věřím, že jednou budou firmu přebírat naše děti.

Nábytek prodáváte skrz e-shop. Je ještě nějaká jiná možnost, jak nakoupit vaše produkty? Nezvažujete otevření vlastní prodejny?

Jsme stále pouze na e-shopu, v příštím roce plánujeme otevřít první showhroom v Praze, kde by byla i prodejna. Zákazníci nás ale můžou navštívit v Hodoníně, kde máme k nahlédnutí celé naše portfolio.

Jak moc jsou ve vašem podnikání důležité sociální sítě? Umíte si představit, že by v dnešní době fungovaly české designové značky bez Facebooku, Instagramu, atd.? Máte vlastního fotografa? A kdo se stará o vaše sociální sítě?

Mají obrovský podíl na celkovém marketingovém mixu, představit si to určíte umíme, ale bylo by to mnohem těžší. Je třeba si uvědomit, že díky sociálním sítím jsme zákazníkům ihned na blízku. Můžeme tak lépe komunikovat naši značku a předávat hodnoty. Bez sociálních sítí bychom museli hodně změnit, soustředit se na jiné kanály a ty umět v komunikaci lépe využívat. Fotky produktů fotí Dominik. Teď také využíváme na focení některých produktů externí studia. O sociální sítě se nám aktuálně stará celkem šest lidí. Část firmy je pod marketingovou agenturou Inhubo v Praze, kde vymýšlí plán a strategie i textování. My v Hodoníně připravujeme fotky a videa.

Vraťme se ještě k samotné výrobě. Výběr materiálu je u nábytku zcela klíčový. Jak vybíráte materiál – dřevo i kovy?

Pěkné a kvalitní dřevo tvoří tu nejdůležitější část našich výrobků, je pro nás obzvlášť podstatné vybrat to správné. U dřeva máme nataveno, že se musí jednat o tu nejvyšší kvalitu, proto jsme zvolili dub. Je tvrdý a nepraská, navíc má nádhernou kresbu dřeva. Někteří zákazníci již mají dubovou podlahu nebo schody, a tak jim náš nábytek hezky ladí. Dalším aspektem je původ dřeva, proto dbáme, abychom ho znali. Samozřejmostí je tedy proces kontroly dřeva za účelem zjištění, zda je obhospodařováno šetrně v souladu se standardem FSC. Úzce pak spolupracujeme s dodavateli, kteří spadají pod FSC certifikace. Materiál, který využíváme, je českého a slovenského původu.

Nedávno jste razantně rozšířili plochu, na které operujete, a to rovnou na 1000 metrů čtverečních? Co vás vedlo k tomuto rozhodnutí a bylo opravdu nezbytné, využijete celou takto velkou plochu? 

Poptávka byla už tak velká, že nám původní prostory o cca 250 m² přestaly stačit. Abychom byli schopni zvládnout vyrobit cca 500 ks nábytku měsíčně, je velký prostor nepostradatelný. V novém máme výrobní plochu železa i dřeva, také cca 300 m² skladu a montážního místa. Dále máme na 80 m² ateliér, kde fotíme a točíme naše produkty. Po půl roce je prostor využitý na 90 %, teď se jen snažíme zvýšit obratovost.

Váš obrat roste meziročně o vyšší stovky procent. Bude tomu tak i letos? Jste připraveni na vánoční sezónu? Kdy nejpozději si musí vaši zákazníci objednat zboží, aby jim přišlo do Vánoc?

Do konce roku bychom měli být na 1000 % minulého roku. Na Vánoce se připravujeme prakticky celý rok. Jak hledáním posil, tak nastavováním nových výrobních a manipulačních procesů. Naskladněním materiálu a také předvyrobením polotovarů. Vše je propojeno s prodejem, který máme do konce roku jasně určený. Už teď v září/říjnu prakticky většinu produktů vyrobíme nebo předvyrobíme, ve finále jen dokončíme povrchové úpravy dle konfigurace. Poslední den prodeje výrobku v konfiguraci je 15.11. V prosinci plánujeme spustit prodej produktů skladem, bude se ovšem jednat o nábytek menších rozměrů.

Jan Herka, spoluzakladatel a spolumajitel Wuders: Své podnikatelské začátky projevoval už v útlých mladých letech, kdy se jako tvůrce a zakladatel snažil splnit své sny. Spolu s bratrem Dominikem a pár kamarády založil  hudební skupinu Šroti, o pár let později s dalšími kamarády Cimbálovou muziku Stupava, s kterými se dostali i do několika států Evropy, navštívili velké hudební festivaly, vydali několik alb a klipů, odehrají i více jak 100 akcí za rok. Ve svém volném čase se věnoval především online marketingu a e-shopům, je vyučen strojním mechanikem a od malička byl spolu s bratry směrován nejen k hudbě, ale i k zručné práci. Z prvního zaměstnání našetřil 100 tisíc korun, které po výpovědi věnoval do samostudia. Po roce přišli s plným nasazením k založením vlastní nábytkářské společnosti Wuders, která do dnes funguje již třetím rokem a prodala už více jak 1500 ks produktů.

Dominik Herka,  spoluzakladatel a spolumajitel Wuders: Začal podnikat ve svých 19 letech. Úspěch se hned nedostavil a musel se vrátit znovu do zaměstnání, tam ho napadlo vyrábět nábytek. V roce  2016  založil se svým bratrem Janem Herkou nábytkářskou firmu Wuders. Rok na to přišla první objednávka. V roce 2018 se k nim připojil jako společník starší bratr Václav. Ve stejném roce se stal investorem Václav Staněk. Wuders se po 4 letech postavilo na nohy a dnes v 15členném týmu vyrábí 200-300 kusů nábytku měsíčně. Jako jediný z firmy prošel většinu výrobních procesů. Musel se naučit svařovat a pracovat se dřevem. Ve firmě má rád přehled a pořádek. Rád inovuje a neustále se snaží vytvářet lepší výrobní procesy. Nyní se věnuje obsahové části marketingu. Má na starosti veškeré vizuální ztvárnění značky.

Václav Herka,  společník Wuders: Začal podnikat ve svých 21 letech. V roce 2018 se stal společníkem Wuders. Na začátku měl na starosti zakázkovou výrobu. V roce 2019 nastal zlomový okamžik, kdy se zakázková výroba zrušila a Václav se mohl naplno začít věnovat designu a návrhu sériově vyráběných produktů. Při navrhování je pro Václava důležité mít představivost, smysl pro detail a dokázat vytvořit produkt, který bude jednoduchý, ale přesto velmi funkční pro konečného spotřebitele. V roce 2020 se Václav již nesoustředí jen na design produktů, ale navíc optimalizuje a zefektivňuje výrobu a balení produktů. Je zastáncem myšlenky ,,vzduch ven produkt dovnitř’’. Do prodeje chce zařadit dekorace, obrazy, ale i výrobu talířů. Chtěl by se pustit do navrhování židlí, pohovek, křesel a postelí.

Newsletter