Jak se vyvarovat kryptopodvodům a kryptošmejdům

Zdroj: Depositphotos

Podvodníci (šmejdi) a podvody jsou bohužel součástí lidské civilizace od nepaměti. Zneužívají lidské důvěřivosti a neznalosti, aby si takzvaně namastili vlastní kapsu, a to ideálně právně nenapadnutelným způsobem. Pokaždé, když na svět vstoupí nové technologie, které rozvíří trh, tak šmejdi vycítí neprobádané vody plné “příležitostí”. Kryptoměny a blockchain přesně takové vody představují dnes.  Podvody v “kryptosvětě” lze rozdělit na několik kategorií, podle toho, na jakou skupinu lidí podvodníci cílí.

Nejsofistikovanější podvody jsou takzvané ICOs (Initial Coin Offerings) exits. Jde o představení nové slibné kryptoměny, na jejíž vývoj je třeba ale nejprve vybrat peníze. ICOs zažily největší vlnu popularity již v roce 2018, kdy každý den vznikalo takových na první pohled zajímavých projektů hned několik. Často se jednalo o čistě podvodné projekty, kde podvodníci slíbili nesplnitelné, vybrali od investorů peníze a zmizeli bez jakékoliv další komunikace. Jen v roce 2018 bylo takto odcizeno 100 milionů dolarů z ICO investic.

Dnes jsou již investoři opatrnější a podvodů již nevzniká tolik, stejně se občas nějaký ICO exit scam objeví a způsobí rozruch jako např. nedávno Squid game token, který si vypůjčil jméno od úspěšného korejského seriálu. A to myšlenka kryptoměny směnitelné za vstupenku do nějaké hry nezní vůbec jako špatný nápad (premisa Squid game tokenu). I v Česku vznikají a operují pochybné kryptoměny a podvody. Například Jiří Čmolík, držitel anticeny Zlatý bludný balvan z roku 2016 přišel s kryptoměnou Kauri, o které již dnes na českém internetu koluje snad dost varovaní a u některých z nich se jde i dobře pobavit 🙂. Většina ICOs však častěji než jako podvod končí jako špatný projekt (v kryptokomunitě tzv. shitcoin). Jak se tedy těmto podvodům a špatným projektům jako investor vyvarovat?

  1.     Dobře si prostudujte whitepaper (celkový přehled daného projektu). Neobsahuje žádné zkopírované části z jiných úspěšných whitepaperů? Dává Vám samotná propozice whitepaperu smysl? Bude mít daná kryptoměna technickou výhodu oproti konkurenci nebo představuje originální řešení nějakého problému? Jsou ve whitepaperu gramatické či jiné do očí bijící chyby? Pokud ano, raději se držte od projektu dál. A pozor! Nejsme na akciovém trhu, nekupujete si podíl na projektu. Kupujete si token. Co představuje? Budete ho chtít k něčemu využívat, nebo jenom prodat většímu pitomci v budoucnu? Takhle rozpoznáte fundament od bubliny.
  2.     Dobře si prostudujte tým za projektem. Ano, jsou projekty, které své tvůrce nechávají v anonymitě, včetně samotného Bitcoinu, ale většina kryptoměn včetně čísla 2. (Ethereum) mají tým zveřejněný.  Je tedy dobré si tým projít a ověřit si, zda doopravdy mají zkušenosti, které tvrdí, že mají.  Pokud ne, anebo jsou to úplní nováčci, jde o další červený signál.
  3.     Sliby velkých zisků a velká marketingová kampaň. Tyto dva body jdou často ruku v ruce. Pokud je jedna věc ve světě kryptoměn jasná, tak je to právě nejistota. Každý, kdo Vám slibuje garantovaný zisk, musí do jisté míry lhát. Marketingové kampaně propagující často ještě nehotový produkt s nejasnou budoucností pak většinou jako hlavní misi mají navnadit nejisté investory, hledající další Bitcoin nebo Ethereum, a takzvaně je “vydojit”. Jeden z nejslavnějších ICO scamů – PlexCoin vedl velmi efektivní marketingovou kampaň. Zájemcům na hlavní stránce magickou formulí násobil a sliboval budoucí zisky. Dohromady s euforií doby (2018) a placenou reklamou vedlo ke “krádeži” 15 000 000 dolarů.
Zdroj: Altlift
Zdroj: Altlift

Méně sofistikované a četnější podvody se nezaměřují na investory a lidi, kteří se v kryptosvětě alespoň trochu orientují, ale spíše na nováčky a lidi s touhou do kryptosvěta vstoupit. Na rozdíl od ICOs jsou tyto podvodné strategie rozmanité, a tak se lze jen obrnit obecnými principy, kterých by se měl každý držet, aby žádnému takovému podvodu nenaletěl.

  1.     Podobně jako u předchozích varování stále platí princip – kdokoliv Vám garantuje zisk, pravděpodobně lže.
  2.   Nikdy s nikým nesdílejte svůj soukromý klíč! Jde o řetězec čísel a písmen, který slouží k přístupu do peněženky s kryptoměnami. Zatímco vaši peněženku představuje veřejný klíč, soukromý klíč je heslo, které byste měli chránit (svým životem). Soukromý klíč potřebujete při prodeji nebo výběru kryptoměn, protože slouží jako váš digitální podpis.
  3.   Nikdy neposílejte kryptoměny na adresu v rámci akčních nabídek! Nejčastěji jde o podvody typu: pošlete nám bitcoin, my ho investujeme a pošleme Vám časem dva. Podvodníci také často požadují menší částku na ověření adresy. I toto je ale podvod. Žádný obnos pro ověření adresy není třeba!
  4.     Opatrně na tzv. Phishing (zavirované odkazy ve falešných emailech). Vždy kontrolujte, z jaké adresy Vám chodí emaily. S tímto problémem často bojují velké burzy jako Binance nebo Kraken. Podvodníci tvoří maily podobné těm jejich a posílají z nich zavirované odkazy, které vás mohou připravit o účet a vaše kryptoměny. Nejčastěji jde o změnu hesla, ale jsou i důmyslnější podvody. Pokud si nejste jistí, raději kontaktujte podporu dané burzy / walletky.
Zdroj: Altlift
Zdroj: Altlift

 Pozor na falešné aplikace. Podobně jako emaily mohou sloužit i různé falešné aplikace vydávající se za trading bot aplikace či jiné, které prostě jako správný obchodník musíte mít. Ve výsledku Vám pouze zavirují počítač nebo ukradnou vaše klíče a přístupové údaje.

  1.     Legitimní investiční společnosti a burzy po Vás musí chtít občanský průkaz nebo jiný průkaz identity aby vyhověly KYC (know your customer) zákonům. Pokud po Vás třetí strana nic takového chtít nebude, jde velmi pravděpodobně o podvod nebo minimálně o neprofesionální chování, které vyústí v problém v budoucnosti. Na druhou stranu je užitečné se mít i na pozoru. Váš občanský průkaz se samozřejmě dá i zneužít. Je tedy dobré k poskytnutí OP přistoupit až poté, co se s druhou stranou podrobněji seznámíte, a pouze za účelem ověření Vaší osoby a vyhovění KYC protokolům.
  2.     Nepodléhejte psychologickému nátlaku. Oblíbená technika podvodníků ve všech odvětvích a často aplikovaná na seniory. „Musíme se hned sejít, každou hodinu přicházíte o peníze, které bychom Vám mohli vydělávat!“  Právě taková urgence je často znakem podvodu. Vymámit z lidí rychle peníze a nedat jim čas si rozmyslet, co vlastně dělají. Nikdy nic nepodepisujte hned. Podvodníci mohou často působit seriózně až do osudového momentu podpisu, který jde vzít zpátky jen těžce. Smlouvu si přečtěte a ideálně se s poraďte s někým, kdo rozumí právu. Dejte si pozor na mlživé pasáže, povinnosti ve smlouvě, nemožnost od smlouvy odstoupit, typografické chyby atd. Každá slušná firma by Vám takový čas na rozmyšlenou poskytnout měla. 
  3.     Pozor na zneužití známých jmen! To platí jak u firem, tak u osob. Podvodníci si rádi půjčí něčí “dobré” jméno, změní jedno písmenko a za několik měsíců, než projdou žaloby, stihnout okrást desítky lidí, kteří mysleli, že se upisují někomu úplně jinému. Typický podvod (viz dále) Vám ukáže známou tvář a tvrdí, že tento člověk našel tajný způsob, jak zbohatnout, a banky z toho teď šílí. Další varianta stejného podvodu je video, kde vidíte aktuálně běžící sdělení známé osobnosti z krypta, třeba Vitalika Buterina. Do videa jsou pak umístěné QR kódy, kam máte poslat peníze a vrátí se Vám dvakrát tolik. Protože Vitalik udělal zrovna skvělý obchod a chce se s každým podělit. Nechce. Navíc video ani neběží v reálném čase, je to smyčka třeba rok starého videa.
  4.   Pokud si nejste jistí, zavolejte expertům a poraďte se. Šmejdi škodí nejen lidem, které okrádají ale i kryptokomunitě jako celku. A každý, kdo za něco v československé komunitě stojí si určitě najde čas Vám pomoci, nebo Vás alespoň nasměrovat na články, které Vám mohou situaci objasnit.

Na konec bychom rádi tyto body doplnili názornými ukázkami stránek a praktik, které šmejdi v kryptosvětě využívají

  1.     Známá investiční firma Microstrategy pod vedením Michaela Saylora nedávno oznámila, že nakoupí bitcoin za velkou sumu. Toho hned využili šmejdi a založili následující falešnou stránku.
Zdroj: Altlift
Zdroj: Altlift
  1.     Šmejdi za podvodnou stránkou CryptoBoom zneužili jména a dobré pověsti Dominika Stroukala v následující lživé reklamě, která měla vzbudit ve čtenáři údiv a zájem. Ve výsledku šlo však jen o další podvod. Ačkoliv většinou nemají takového podvodné projekty dlouhého trvání, stíhají poškodit desítky lidí a dobré pověsti známých osobností.
Zdroj: Altlift
Zdroj: Altlift

Podobně byl zasažena i společnost Crypto Edu – dceřiná firma naší poradenské společnosti Altlift.cz, kde šmejdi založili novou firmu cryptoeddu (se dvěma d), která pomocí lživé reklamy a parazitováním na dobrém jméně originální firmy Crypto Edu dále okrádá desítky důvěřivých lidí. Hlavně důchodců, kteří nám potom volají a chtějí pomoct. Ani policie, ani probíhající žaloba je zatím od dalšího nabízení podvodných služeb neodradily. Nedávno před touto firmou varovala i Česká televize prostřednictvím pořadu Černé ovce.

Autoři: Martin Bok, Jakub Jedlinský, Petr Klement (Altlift)

Martin Bok, absolvent bakalářského studia mezinárodního obchod na VŠE v Praze, kde nyní studuje navazující stejnojmenný obor. Ve volném čase se rád informuje o nových technologiích, dění ve světě (a ochutnávání piva).

Ing. Mgr. Jakub Jedlinský Ph.D. vyučuje o měnových systémech se zaměřením na alternativní měny na VŠE. Od roku 2013 se věnuje problematice kryptoměn jako makroekonom a investor. Na toto téma přednáší rovněž mimo akademické prostředí a spolupracuje se soukromým sektorem. Je spoluzakladatelem společnosti Altlift s.r.o., která se zabývá krypto poradenstvím a aplikací DLT. Je rovněž technologickým expertem iniciativy Blockchain Republic. Má zkušenosti s nastavováním monetárních řešení v herních prostředích. Věnuje se testování fungování peněz pomocí konstrukce disekvilibriálních dynamických modelů, což se naučil během výzkumné stáže na Kingston University London pod vedením Prof. Stevea Keena.

Petr Klement je absolvent oboru Brand management and marketing communication na SDU v Dánsku. Specializuje se na mezinárodní marketing a obchod, branding a online. Ve volném čase se zajímá o technologie, věnuje se hudbě a sportu.

Zdroj: Altlift

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Holding a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.

Newsletter