Jakou cenu má jeden „lajk“?

Světové značky ročně utrácejí miliardy dolarů na to, aby zlepšily či udržely svoje PR a obraz v sociálních médiích. Jelikož nepostradatelnou součástí života většiny z nás je Facebook, úsilí firem se koncentruje právě tam. Ale vyplatí se jim to?

Odpověď nabízí odborníci přes marketing ve svém článku na Harvard Business Review. Pokud se podíváme na americké firmy, celých 80 % z těch, které jsou zařazené na žebříčku Fortune 500 (půl tisíce amerických firem s nejvyšším ročním obratem), má vlastní aktivní facebookové stránky. Každý den vymýšlejí statusy, píší články, točí videa a to jen proto, aby získaly více „to se mi líbí“ a oslovily přes sociální síť co nejširší skupinu lidí.

Tři obchodní triky, kvůli kterým nakupujete věci, které nechcete

Zdá se to logické – čím více oslovených lidí, tím více potenciálních zákazníků. Dokonce i korelace mezi objemem nákupů a sledováním značky na sociálních sítích byla empiricky potvrzena. Například ve studii comScore se ukázalo, že lidé, kteří označili stránku Starbucks jako „to se mi líbí“ (anebo některý z jejich přítel), utratili v jejích kamenných obchodech v průběhu jednoho měsíce v průměru o 8 % více než zbytek populace.

Kupujeme a pak lajkujeme (nikoli naopak)

Avšak jiné výzkumy ukazují, že tato intuitivní úvaha obsahuje logickou chybu – marketingoví experti zaměňují příčinu za následek. Výsledky 23 experimentů, které v průběhu 4 let udělali Leslie K. John, Daniel Mochon, Oliver Emrich a Janet Schwartz, naznačují, že předchozí studie opomíjely problém endogenity. Jinými slovy, lidé „lajkují“ stránku na Facebooku proto, že u dané značky rádi nakupují. Označení stránky jako „to se mi líbí“ tak neovlivňuje nákupní aktivitu, kauzalita je spíše opačná.

 

Několik experimentů bylo provedeno následujícím způsobem: Polovina účastníků byla vyzvána k tomu, aby označila jako „to se mi líbí“ stránku jisté firmy – většina přijala. Druhá polovina pozvání nedostala. Všichni účastníci však obdrželi poukázku na nákup zdarma u dané značky. A výsledek?

V 16 experimentech, které zahrnovaly jak existující, tak nové značky, však nebyly rozpoznány žádné významné rozdíly, co se nákupní aktivity týče. Stejně dopadla i druhá sada experimentů, kde byly kupóny zasílány vybraným přátelům těch, kteří dané stránce nedávno dali „to se mi líbí“.

Je svátek sv. Valentýna jen marketingový tah?

Newsletter