Jednorožec VTEX přichází do Česka. E-commerce trh čekají velké změny

Zdroj: Canva

Češi mají online nakupování rádi. Už před pandemií tu působilo velké množství e-shopů nabízející pestrý sortiment. COVID-19 a následný lockdown oblibu nakupování na internetu ještě více prohloubily. E-commerce trh však čekají velké změny. Koncový zákazník je pravděpodobně nezaznamená, provozovatelé e-shopů ano. Vstup na český a slovenský trh ohlásila skutečně těžká váha, původem brazilská společnost VTEX. Ta svým zákazníkům nabízí cloudovou e-commerce platformu a multikanálová řešení.

Se vstupem na český a slovenský trh VTEXu pomůže digitální agentura In creative. Její marketingový šéf a člověk odpovědný za VTEX v Česku a na Slovensku, Michal Baturko Olbert, nám vysvětlil, co příchod VTEXu znamená a jaké jsou obecné trendy českého e-commerce trhu.

zdroj: In creative
Michal Baturko Olbert

Jak jste se dostali ke spolupráci s VTEXem?

VTEX je společnost s dvacetiletou historií, která vznikla v Brazílii a postupně expandovala do dalších 56 zemí. V Evropě už má klienty například v Polsku, Spojeném království, Bulharsku a Rumunsku. Její centrála pro střední a východní Evropu se nachází v Rumunsku. Tam totiž sídlí Cristi Movila, který má na starosti nejen rumunský trh, ale celou expanzi do střední a východní Evropy. Ten nás, In creative, oslovil s nabídkou spolupráce pro VTEX. Pro něj budeme zajišťovat marketing, PR a obchodní aktivity na českém a slovenském trhu.

Je zajímavé pozorovat, jak si některé firmy volí vstup na český, slovenský trh a podobně. Teoreticky máme jednotný trh Evropské unie, takže to není potřeba takto rozlišovat…

To je sice pravda, ale na druhou stranu existují jazykové bariéry. Proto VTEX může expandovat na trhu Evropské unie, ale stejně potřebuje lokálního partnera. Ten jim pomůže působit autenticky, především komunikací v lokálním jazyce. Představte si, že by tu působil jen například anglicky komunikující e-shop. Nechytil by se, neměl by šanci.

Další důvod je technický. VTEX samozřejmě využívá globální nástroje jako třeba Google Analytics. Na druhou stranu ale před vstupem na český trh neměl žádné napojení například na české platební brány, Českou poštu nebo český účetní software. In creative mu tato napojení zajistí díky partnerství s českými developery.

Už je známo, které české e-shopy přejdou pod VTEX?

Zatím ještě ne, jsme ve fázi vyjednávání. Ale vnímáme velký zájem firem o řešení VTEXu. Máme hned několik rozjednaných spoluprací, z nichž první jsou těsně před podpisem.

E-shopy se často se rozhodnou pro změnu kvůli nespokojenosti s dosavadním vývojářem. Čekají třeba dva měsíce na integraci Google Tag manažera, což je nepřijatelné, když je pak potřeba řešit něco mnohem důležitějšího. Dalším důvodem je, že jim už nestačí stávající řešení jako například Magento (e-commerce platforma, pozn. red.) nebo Shoptet (česká jednička na trhu v pronájmu e-shopových řešení, pozn. red.). Některé e-shopy taky plánují spustit svůj vlastní „marketplace“, kam pustí svoje dodavatele i konkurenty. Tuto službu dnes už využívají velké množství klientů VTEXu po světě a jedná se o velmi poptávanou funkcionalitu.

Proč je Česko pro VTEX atraktivní destinace?

VTEX si vybral Česko a Slovensko díky rozvinutosti e-commerce trhů. Češi a Slováci oplývají velkou gramotností, co se online nakupování týče. Máme zde velké množství e-shopů a lidé se zkrátka nebojí nakupovat přes internet.

Český e-shopový trh je také velmi roztříštěný. Nemáme tu tak dominantní platformu, jakou je v Americe třeba Amazon nebo v Evropě Shopify. Shopsys (poskytovatel e-commerce technologií, pozn. red.) uvádí, že se v Česku nachází 200–250 firem vyvíjející e-commerce řešení na vlastních platformách. A i to je pravděpodobně podstřelené číslo. Ve výsledku to vede k tomu, že vývojáři globálně nestíhají.

Jak dlouho v průměru zabere přechod z nějaké platformy k VTEXu?

To velmi záleží na komplexnosti řešení. VTEX například dělal migraci společnosti Motorola ve 45 zemích, což může zabrat třeba rok a půl. Každý měsíc spustili 3-4 státy. Ale i to je samozřejmě velká rychlost vzhledem k tomu, že každý stát měl vlastní autonomní přístup. VTEX sám uvádí v průměru 109 dní od podpisu smlouvy.

Co přesně bude vaše společnost dělat pro VTEX?

In creative je digitální agentura, na trhu jsme od roku 2014. VTEXu budeme zajišťovat veškerou prezentaci v Česku a na Slovensku. Vytvořili jsme pro VTEX marketingovou a PR strategii, za niž budeme odpovědní. VTEX nám v tomto nechal volnou ruku.

Mimo to máme ale na starosti i další věci jako lokalizace webu a prodejních materiálů. Na nás bude i komunikace jak s integrátory – tedy s IT firmami – tak s integracemi, mezi něž patří účetní software, dopravci a podobně. V neposlední řadě navazujeme obchodní vztahy a poskytujeme konzultace potenciálním klientům.

In creative je tedy oficiální a exkluzivní zastoupení společnosti VTEX v České republice a na Slovensku.

Jaká specifika zde VTEX čekají?

My jsme pro VTEX dělali hloubkovou analýzu specifik trhu. Český zákazník má ve velké oblibě dobírky (naopak třeba v Německu nebo Rakousku je téměř neznají). Zároveň je velmi náročný na čas doručení. Některé e-shopy, jako například Alza, už Čechy „naučily“ na dodání v den objednávky – prozatím v Praze. Máme také velkou gramotnost, co se online nakupování týče. V tom se lišíme třeba od Maďarů nebo Rumunů. V těchto zemích se online prodej teprve rozjíždí.

VTEX se označuje za „collaborative cloud commerce“. Co to znamená?

VTEX říká, že poskytuje platformu pro spolupráci. Ať se jedná o e-shop nebo „marketplace“ (online prostředí, kde zboží nebo služby nabízí vícero třetích stran). Ta spolupráce se dá chápat velmi široce – se zákazníky, dodavateli nebo i s konkurenty. V této souvislosti se začíná objevovat pojem „D2C“ (direct-to-customer). V praxi jde o přímé propojení výrobce se zákazníkem, což má velmi zásadní dopady. V důsledku se celý dodavatelský řetězec nesmírně zjednoduší. Díky VTEXu tak máte platformu, do které můžete pustit kohokoli z celého řetězce.

Jak velkou část trhu plánuje VTEX obsadit?

VTEX neskromně říká, že chce být v jednotkách let lídrem ve své cílové skupině. Určitě nebude mít několik desítek tisíc e-shopů jako třeba Shoptet. To není jeho cílem. Ale v segmentu trhu, který dnes pokrývají firmy jako Shopsys nebo NetDirect, chce mít pro začátek několik desítek klientů.

Z čeho budou tvořeny příjmy společnosti na našem trhu?

VTEX nabízí svoje služby ve formě SaaS (Software as a Service) placené na bázi měsíčního poplatku. Ten je ale relativně malý vzhledem k velikosti VTEXem obsluhovaných e-shopů. Dalším příjmem je procento z obratu.

U nás nejsme na tento způsob tak zvyklí, ale model má svoje výhody. E-shopy díky tomu nemusejí počítat s úvodní investicí a integracemi používaných nástrojů, pokud VTEX může jejich řešení využít i u jiných klientů. Platí se pouze za přechod na novou platformu a případně jiné specifické činnosti. A to je obrovská konkurenční výhoda.

Jak je na tom český e-commerce? Je stále kam růst? Je možné dokonce růst ještě rychleji?

Ještě desátého března 2020 bych řekl, že ten růst je stabilní a je reálné ho udržet i v následujících letech. Lockdown ale všechno postavil na hlavu. Bylo jasné, že vše půjde do online. Tempo růstu nových e-shopů prudce vystřelilo vzhůru. E-shopové platformy, kurýrní služby nebo digitální agentury měly najednou obrovské množství práce.

Podle mě změna nákupního chování zapustila kořeny, v některých oblastech už bude trvalá. Jistě, zákazníci si prohlédnou zboží v obchodech a pak si ho koupí online. Tento trend tu sice byl už předtím, ale loňský rok ho ještě více posílil. Množství nových e-shopů povede ke zdražení online reklamy. Zkrátka najednou bude více například prodejců židlí, kteří budou chtít inzerovat.

A s tím jde ruku v ruce i téma „marketplaces“. Alza, Mall.cz a další hráči pochopili, že to rozhodně je téma. Mall.cz dokonce před pár měsíci řekl, že 55 procent obratu už mu dělají partnerské e-shopy. Proto je pro VTEX důležité nabízet tuto platformu každému e-shopu, který by k sobě chtěl pustit své dodavatele nebo i konkurenční značky.

Která odvětví rostou nejrychleji?

Mezi výherce jednoznačně patří potraviny, lékárenství a dále velké a zavedené e-shopy. Ty už mají vybudovaný „brand“, a nemusely proto vynakládat tolik peněz na marketing. Nesmíme také zapomenout na elektroniku. Home office přinutil lidi si pořídit sluchátka, webkamery, ale i nové počítače, protože děti jsou doma a potřebují se učit online.

Mezi poražené naopak například v offline světě počítáme wellness, posilovny, gastro nebo třeba prádelny.

Existuje nějaké odvětví zboží nebo služeb, kde se ještě donedávna existence e-commerce nepředpokládala, ale teď se už rozvíjí?

Obrovsky jde nahoru farmacie. Lékárny totiž nepatří mezi místa, která by lidé chtěli navštěvovat kvůli obavě z nákazy. Například Pilulka teď mohutně lobuje za elektronické objednávání léků, což je u nás zatím velmi problematické z hlediska legislativy i logistiky. Podobně to platí třeba i pro drogerie. Tam také vidím obrovský potenciál růstu

Přinesla pandemie do e-commerce nějaké nové trendy, které už pravděpodobně zůstanou?

Určitě sem patří již zmíněné D2C. Najednou i výrobní firma, které dosud nebyla online, může mít vlastní e-shop a prodávat své produkty koncovému zákazníkovi. Ještě více vzrostla počítačová a e-shopová gramotnost. Vznikla tu velká online poptávka, která dala prostor pro další e-shopy. Nevidím důvod, proč by nemohl přijít nový velký hráč například na trh potravin.

Také jsem si všiml, že kleslo množství dobírek ve prospěch plateb předem. To se dá pochopit, lidé se snaží omezit kontakt. Málokomu se chce podepisovat převzetí propiskou, kterou ten den před vámi drželo dvacet lidí. Ale nejsem si jist, jestli tento trend přetrvá. To by tu pandemie asi musela být delší dobu.

Společnost VTEX vznikla v roce 1999 v Brazílii. Po dlouhých letech organického růstu se v poslední době výrazně opřela do expanze. Například v září 2020 vybrala od investorů (D series) 225 milionů dolarů. Své peníze do ní vložily například SoftBank nebo Tiger Global.

Poradenská společnost IDC označila VTEX za světově nejrychleji rostoucí e-commerce platformu. Valuace ve výši 1,7 miliardy dolarů a klienti jako AB InBev, Motorola, Coca-Cola nebo Nestlé dokazují, že na český trh vstoupila skutečně těžká váha.

Newsletter