Kauza, která může pohřbít Volkswagen?

Téměř čtvrtinu hodnoty odepsaly v úvodu týdne akcie německé automobilky Volkswagen po skandálu s podvody ohledně emisí prodávaných dieselových aut na americkém trhu, které měly trvat roky. Automobilka zarazila prodeje dotčených modelů a šéf firmy Martin Winterkorn se kaje, hovoří o nejvyšší prioritě a zadává vnější vyšetřování. To požaduje i německá vláda. Kauza firmě ublíží, to je jisté. Otázkou je pouze, nakolik. Může ohrozit i její existenci? Pokuty mohou dosáhnout 18 miliard amerických dolarů. Propad akcií sebral z jejich tržní hodnoty 15 miliard eur, řádově 17 miliard dolarů.

Odpisem až 23 procent hodnoty k úrovni 125 eur (FRA: VOW) a závěrem u 132 eur reagují akcie Volkswagenu na páteční obvinění amerických úřadů, které podle získané studie dospěly k názoru, že firma falšuje u vícero modelů vozů s naftovým motorem údaje o emisích. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do řady modelů dieselových vozů značek VW a Audi instaloval software, umožňující skrýt pouze při testování, které systém dokázal rozpoznat, skutečnou hladinu vypouštěných emisí. Ta je pak při nastavení auta během běžného provozu a jízdy mnohonásobně nad stanovenými limity v USA.

„Předmětné vozy obsahují software, který vyřadí kontrolu emisí během normálního provozu a zapojí ji, pokud vůz podstupuje emisní zkoušku,“ uvedla Cynthia Giles z EPA. „Pokud jsou tato auta na silnici, produkují až 40násobek povolených emisí,“ dodala.

Volkswagen musí z amerického trhu stáhnout do servisů přes půl milionu aut. Kauza zasahuje modely Jetta, Golf, Passat nebo Beetle a také vozů Audi A3.

Obvinění míří na 482 tisíc aut. Za každé auto může být Volkswagen pokutován částkou 37.500 amerických dolarů. Kauza jej tedy může stát 18 miliard amerických dolarů! A to se zatím nebavíme o dalších možných žalobách, které by vzešly z dalších stran či od samotných zákazníků, ani o propadu prodejů a celkově poškození reputace. Zjištění o podvodech s emisemi může skupině způsobit problémy s odbytem a vést k odkladu investic. Společnost už sdělila americkým dealerům, aby zastavili prodej některých dieselových vozů a už na ně stáhla reklamy z internetu.

„Katastrofa překonává všechna naše očekávání,“ řekl pro Reuters Ferdinand Dudenhöffer, který vede Středisko automobilového výzkumu při Duisburgsko-essenské univerzitě.

Nahlédneme-li do posledních dostupných čísel z hospodaření automobilové skupiny, tržby za první polovinu roku 2015 dosáhly bezmála 109 miliard eur, provozní zisk necelých 7 miliard eur, čistý zisk přesahuje 5,5 miliardy eur.

Po střetu ve vedení Volkswagenu, který vyústil v odchod předsedy dozorčí rady Ferdinanda Piëcha a setrvání generálního ředitele Martina Winterkorna, je toto další a velmi vážný skandál pro automobilový koncern.

„Pokud se to ukáže být cíleným podvodem, management ve Wolfsburgu ponese důsledky,“ uvedla v analytické zprávě Commerzbank. Analytici Kepler Cheuvreux zhoršili doporučení pro akcie automobilky na „držet“ z „koupit“ a roční cílovou cenu o 27 procent na 185 eur. Podle ratingové agentury Fitch bezprostředně nedojde ke zhoršení pohledu na závazky Volkswagenu a jejich rating, při prohloubení kauzy to ale možné je.

V pátek se má ve Volkswagenu na dozorčí radě rozhodovat o nové organizační struktuře. Schůzka asi bude mít nové zásadní téma. Podle zdrojů z vedení VW se špičky automobilové skupiny sejdou ke krizovému jednání už ve středu.

Pod tíhou obvinění vůči Volskwagenu se otřásají akcie dalších automobilek. Audi klesá o 7 procent, Porsche propadá o 19 procent, Daimler odepisuje tři procenta. „Mám základní představu o tom, co se stalo a také tom, že na nás se to nevztahuje,“ reagoval na skandál VW šéf Daimleru Dieter Zetsche.

Newsletter