KAVE footwear – tenisky vonící po kávě

zdroj: Kave footwear

Málokdo se může pochlubit tím, že nosí unikátní tenisky částečně vyrobené z kávové sedliny. Ale zákazníci KAVE footwear můžou. Každý pár tenisek je totiž natolik unikátní, že má i vlastní číslo. Díky tomu se z nich stávají sběratelské kousky.

Pro zakladatelku KAVE footwear Evu Klabalovou je lokální a udržitelná výroba alfou a omegou. Když v minulosti pracovala pro známé módní značky, vadil jí nejasný původ surovin a jejich dlouhá uhlíková stopa. KAVE footwear představuje ojedinělý způsob výroby založený na lokální výrobě ve Zlíně.

Originalita nápadu zaujala i porotu soutěže Creative Business Cup, pořádané agenturou CzechInvest. KAVE footwear se díky tomu umístila na druhém místě soutěže. Přečtěte si rozhovor s Evou Klabalovou.

Eva Klabalova, zdroj: Kave Footwear
Eva Klabalová, zdroj: Kave Footwear

Na Vašem webu píšete, že prodáváte tenisky vyrobené „bez morální kocoviny“. Co si lze pod tím představit?

Znamená to, že naši zákazníci přesně vědí, kdo a kde tenisky vyrobil a z jakých materiálů. Vyrábíme je lokálně s použitím pouze existujícího strojního vybavení, ze zbytkových materiálů. Zakoupením našich bot podporujete lidi u nás ve Zlíně, kteří svou práci dělají s láskou a poctivě.

Jakou funkci má vlastně kávová sedlina ve Vašich teniskách? Bez ní by “nefungovaly”?

Fungovaly, ale díky ní je k výrobě podešve potřeba méně kaučuku. Káva funguje vlastně jako plnivo. Šetříme tak materiál i životní prostředí. Když vypijete v kavárně kávu, tak já vyzvednu sedlinu, vysuším a použiju pro výrobu nových podešví. V každém páru je jedna dávka espressa.

Jak dlouho trval vývoj?

Od prvního návrhu k reálnému prototypu uběhl asi rok. Vyvinuli jsme design pro potřeby technologie dané továrny. Na začátku jsem čelila nedůvěře týkající se navrhnutého procesu výroby. Bylo mi řečeno, že ve větším množství nemůže fungovat. Naštěstí jsem na svoji stranu naklonila ty správné lidi a ono to šlo.

Dnes je to už šestý rok a s každým novým modelem se nám daří zvyšovat kvalitu tenisek. Velkou část vývoje tvoří recyklace. Zákazníci nám mohou zaslat zpět jejich obnošené KAVE tenisky. My je rozdrtíme a použijeme pro výrobu nových. Této iniciativy si všimla také brazilská značka Mellisa, se kterou spolupracujeme na vývoji možné recyklace obuvi.

Kolik párů bot prodáváte za rok?

Loni jsme prodali téměř 3000 párů. Sice máme teprve duben, ale už teď je jasné, že se letos se tento počet zdvojnásobí. Více ale růst nechceme, tedy alespoň prozatím. Je pro mě velmi důležité, aby si značka udržela exkluzivitu. KAVE tenisky jsou unikátním produktem pro každého, kdo se chce odlišit. Zároveň mu není lhostejné, kde byly tenisky vyrobeny a kým. Na některé modely jsou předobjednávky a některé se vyprodají za několik málo hodin.

Vaše tenisky mají výrazné barvy. Je to kvůli snaze se odlišit nebo je za tím i něco jiného? Obecně, jakou roli podle Vás hrají barvy v designu?

Barevnost našich tenisek způsobují zbytkové kousky gumy, které se slisují dohromady. Je tedy určena použitým materiálem. Nejde o snahu odlišit se, ale vyrábět udržitelně s ohledem na životní prostředí. Našim cílem je originální produkt.

Barvy hrají v designu velmi důležitou roli. Zvolení špatné barevné kombinace může jakýkoliv produkt degradovat nebo ho naopak povznést. Zajímavé je také sledovat, jak se jednotlivé barvy navzájem ovlivňují. Opomenout nejde ani symbolika barev, kdy třeba červená – barva krve – značí nebezpečí a vzbuzuje v nás spoustu emocí. To známe třeba z dopravních semaforů.

zdroj: Kave Footwear
zdroj: Kave Footwear

Mezi Vašimi zákazníky silně převažuji ženy nad muži (uvádíte poměr 70:30). Je v tom nějaký záměr?

Určitě ne, naši značku prezentujeme už od založení jako unisexovou. Všechny modely vyrábíme ve velikostech 36-48. Časem se ale ukázalo, že jsou to právě ženy, které nás sledují více. Rozhodli jsme se tedy na tuto skutečnost reagovat a zejména růžové tenisky vyrobíme pouze v dámských číslech. U pánů se totiž s velkým zájmem nesetkaly.

Větší zájem žen se také projevuje na velikostech objednávaných v našem e-shopu.

Chystáte se prosadit na americkém trhu. Jaké výzvy Vás tam čekají? Liší se nějak preference amerického zákazníka od českého? Jakých objemů prodeje plánujete v Americe dosáhnout?

Chceme vybudovat pověst značky nabízející zcela unikátní tenisky vyrobené v Česku. Výzev bude určitě hodně, zejména v oblasti logistiky. Zpočátku počítáme s prodejem několika stovek párů. Později ale míříme mnohem výše. Už teď víme, že americký zákazník je mnohem více extravagantní než ten český. Potrpí si na unikátní kousky a chce za každou cenu vystupovat z řady. Plánujeme spolupráci s místními umělci a chceme se také zapojit do sociálních projektů.

zdroj: Kave Footwear
zdroj: Kave Footwear

V poslední době se módní značky potýkají s tím, že suroviny můžou pocházet z problematických oblastí. Například z čínské provincie Xinjiang, kde tamější vláda perzekuuje menšinu Ujgurů. Berete to jako potvrzení Vašeho přístupu založeného na udržitelnosti a lokálním původu?

Určitě ano. Já sama jsem několik let pracovala pro zahraniční firmy a cesty do Číny pro mě byly samozřejmostí. Nebylo žádnou výjimkou, že používané materiály měly nejasný původ. Není to ale pouze o původu materiálů. Velkým problémem se stal transport materiálů. Ty se často přepravují z místa jejich produkce do továrních oblastí na druhé straně světa. Hotový produkt se pak opět naloží do kontejneru a pluje několik měsíců přes moře a oceány.

A právě lodní doprava znečišťuje naše životní prostředí úplně nejvíce. Po světě se ročně pohybuje 120 milionů kontejnerů. Některé zdroje uvádí, že se ročně v oceánech ztratí až 10 000 kontejnerů. To je 27 kontejnerů každý den. A co teprve fakt, že pouze 15 kontejnerových lodí vyprodukuje stejné množství emisí, jak všechna auta na světě?

Předpokládáte, že spotřebitelé budou do budoucna více preferovat udržitelnou, lokální výrobu, i kdyby si za to měli připlatit?

Určitě ano. A nebude to pouze póza nebo fakt, že si budeme moci dovolit více utratit za kvalitní věc. Na druhou stranu, lokální výroba nemusí být nutně dražší. Konečná cena se odvíjí od více faktorů.

Současná doba nám ukazuje, že stačí opravdu málo, aby byl ochromen světový obchod. Ať se už jedná o virus nebo problém v Suezském průplavu. Kontejnery z Číny běžně nabírají několikaměsíční zpoždění. To má výrazný vliv i na české firmy, které jsou na těchto dodávkách závislé.

Těší mě, že si jako společnost opět začínáme vážit řemesla a preferujeme lokální výrobu. Je pro nás stále důležitější vědět, kdo daný kus oblečení či pár obuvi vyrobil a kde. Často dáváme přednost určité nedokonalosti ruční práce při výrobě jednotlivých kousků před strojovou dokonalostí. Při ruční výrobě do produktu vkládáme kus sebe a svého srdce. A taková práce musí být dobře oceněna.

Eva Klabalová se botám věnuje už od střední školy. Když poté pracovala pro zahraniční módní značky, vadila jí absence důrazu na udržitelnost výroby. KAVE footwear je v podstatě její odpověď na svou vlastní zkušenost – tedy, že lze vyrábět boty, aniž by předtím suroviny strávily několik tisíc kilometrů na cestách.

Newsletter