Kdo neumí pracovat s daty, nepovede si dobře v zaměstnání ani v životě

Kamila Rychtaříková, zdroj: Data & Business

Pracovat s daty je každodenní nutnost. Ten, kdo to nedělá nebo to dělá špatně, si jen těžko povede dobře jak v zaměstnání, tak v běžném životě. Nebude umět hospodařit s penězi a stane se lehce manipulovatelným. I proto existuje KPMG Data Festival, který je určen všem, kteří si uvědomují nutnost datového vzdělání. Jaké bude téma letošního ročníku? Nejen to se dozvíte v rozhovoru s organizátorkou festivalu Kamilou Rychtaříkovou!

Ještě předtím, než se dostaneme k samotnému festivalu, proč by podle vás měl člověk umět pracovat s daty?

Pracovat s daty je každodenní nutnost. Ten, kdo to nedělá nebo to dělá špatně, si jen těžko povede dobře jak v zaměstnání, tak v běžném životě. Ten, kdo s daty nepracuje, většinou nedokáže hospodařit se svými penězi a přikládá význam závěrům, které nemusí být založeny na pravdě. Člověk se pak stává lehce manipulovatelným.

S ohledem na české firmy, umí zpracovávat data a následně je využít?

Datová gramotnost ve firmách stále stoupá, společnosti si dobře uvědomují, že kdo s daty pracovat umí, získá nezanedbatelnou konkurenční výhodu. Potíž nastává ve chvíli, kdy jsou nástroje implementovány, ale koncový uživatel s nimi buď zacházet neumí nebo mu to přijde komplikované, někdy až ztráta času. Je důležité jim vysvětlit, jak a proč systém používat a vytvořit uživatelsky příjemné a relativně jednoduché prostředí.

A teď k akci. Můžete představit KPMG Data Festival – pro koho je určen a co je jeho hlavní poselství?

KPMG Data Festival je určen každému, kdo si uvědomuje, že práce s daty je nezbytná. Své si tam najde jak student, tak zaměstnanec či velký korporát. Navštěvují je laici, kteří chtějí s daty začít, i odborníci, které zajímají novinky v oboru nebo chtějí vědět, jak s daty zacházejí konkurenční firmy.

Bude mít letošní ročník nějaké specifické zaměření, nebo jde čistě o „setkávací“ akci, kde vystavující a návštěvníci řeší vše individuálně?

Podtitulem letošního ročníku je „zkrocení zlých dat“. Snažíme se téma odlehčit, ale poselství zůstává. Letos se zaměříme na Data Governance, což je termín, který se používá již roky – je to soubor procesů nutných k tomu, aby fungoval cyklus řízení dat v organizaci. Dalšími tématy jsou ryzí data – poklad budoucnosti a nevšední data pro všední dny. Celá akce je koncipována jako veletrh firem. V atriu Rajské budovy VŠE mají stánky vystavující firmy, kde se návštěvníci mohou setkat s jejich odborníky, ale také s přednášejícími, kteří vedou workshopy a přednášky v přilehlých učebnách

Se kterými firmami se návštěvníci potkají? A co si z těchto setkání obvykle odnáší?

Jako každoročně se firmy potkají s odborníky ze společnosti KPMG, která akci propůjčila jméno. Připravili si vedle key note přednášky také panelovou diskuzi, kde odborníci budou řešit, zda se data ve firmách používají správně a kde mají společnosti rezervy. Dále se opakovaně účastní společnost Škoda Auto jako technologický partner a další jako například Adastra, Komix, Gooddata, Fortuna nebo letošní nováčci – Dateio, Livesport, Phillip Morris. Společností je mnoho, nebudu vás nudit vyjmenováním všech a omlouvám se těm, které jsem nejmenovala, bylo by to na dlouho. Vážíme si těch, kteří se vracejí, je to pro nás záruka kvality. Zároveň máme radost z nováčků, protože pro své návštěvníky chceme zajistit pestrý program.

Jak dlouho zabere organizace takto velkého a specializovaného festivalu?

Festival začínáme organizovat, dá se říci, ihned po skončení předchozího ročníku. Půl roku předem sestavujeme program, poslední tři měsíce pak jsou velmi náročné, protože tam již návštěvníci chtějí právem znát podrobný program a společnosti naopak mají pocit, že je přeci ještě času dost.

Zdroj: Facebook KPMG Data Festival
Zdroj: Facebook KPMG Data Festival

Máte za sebou už čtyři ročníky. Jak se za tu dobu akce posunula?

Na prvním ročníku jsem byla za vystavující a netušila jsem, jak se mi to bude napřesrok hodit. Druhý ročník byl již pod mou taktovkou a bylo to náročné. To jsme ovšem nevěděli, že dalším rokem přijde lockdown, kde jsme byli šťastní už jen za to, že akce – ač online – vůbec proběhla. Tam bych ráda poděkovala partnerům, kteří situaci pochopili a zůstali nám věrní. Loňský ročník proběhl fyzicky, ale byly nařízené respirátory, a jsem si jistá, že mnoho potenciálních návštěvníků zůstalo raději doma. Dá se tedy říci, že doufám, že letošní ročník bude tak úspěšný, jako byl ročník druhý.

Působíte nejen jako velitelka KPMG Data Festivalu, ale i v rámci platformy Data & Business. Co nabízí?

Platforma Data & Business při VŠE má nejucelenější nabídku datového vzdělání u nás. Zaštiťuje jak KPMG Data Festival, tak unikátní datové MBA, kam každoročně přijímáme pouze 20 studentů, bakalářský program Data Analytics a magisterský program Datová analytika pro business. Dále nabízíme DS&BI Academy VŠE – unikátní semestrální kurz, který již pátým rokem umožňuje studentům i veřejnosti ovládnout pokročilé dovednosti v datové analýze a načerpat best practices od datových expertů z komerční praxe. V neposlední řadě školíme Datové minimum pro business, což je pětidenní série workshopů, která tým naučí dělat rozhodnutí podložená daty a jejich analýzou s prvky teambuildingu založená na zážitku – hře. Pokud vás spektrum našich aktivit zaujalo, můžete si na stránkách Data & Business udělat test datové gramotnosti – Data Literacy Assesment. A samozřejmě sdružujeme studenty a absolventy v alumni klubech, protože studium je na pár let, ale komunita a přátelé jsou napořád.

Jak jsou na tom podle vás české vysoké školy z hlediska možností studia práce s daty? A jak si na pracovním trhu vedou absolventi těchto oborů? 

Nabídka studia datových oborů stoupá, protože si školy uvědomují, že datově vzdělaní absolventi jsou mimořádně žádaní a stále jich není dostatek. Tyto obory jsou velmi atraktivní a jejich studenti jsou většinou zaměstnaní na částečný úvazek již v prvním ročníku. Datům patří budoucnost, ať chceme nebo ne. A ti, kdo v nich umí číst správně, mají v rukou velkou moc a obrovskou konkurenční výhodu.

Kamila Rychtaříková, zdroj: Data & Business
Kamila Rychtaříková, zdroj: Data & Business

Kamila Rychtaříková působila více než 15 let v marketingu velkých společností. Před 4 lety začala její spolupráce s Vysokou školou ekonomickou v Praze, a to nejdříve v xPORT Business Accelerator VŠE, kde se jako COO starala o jeho každodenní chod a  zároveň jako Event Director zaštítila KPMG Data Festival. Byla u zrodu expertní platformy Data & Business, kde dnes působí jako COO a zároveň se posunula na Vysokou školu ekonomickou v Praze jako tajemnice prorektora pro Corporate Relations, kde má na starost spolupráci s partnery z řad firem.

Newsletter