Dolarový index zůstává pod tlakem. Z něj profituje euro i rizikové měny jako kanadský, australský a novozélandský dolar. Koruna zahajuje týden na 26,75 za euro. Rizika zůstávají nakloněna ke slabšímu kurzu.

Když má startup pech: Jak se inspirace carsharingem může zvrtnout

Jeden čínský startup se inspiroval nápadem sdílení aut či jízdních kol a přišel s vtipným projektem: sdílení deštníků. Jeho umbrella-sharing měl pár týdnů velký úspěch, dokud mu klienti všechny deštníky nerozkradli. Deštník zkrátka není auto. Ale nic prý není ztraceno, jede se dál.

Výborný nápad

Nápad je to vskutku skvělý. Znáte to, deštník obvykle patří k věcem, které člověk u sebe nikdy nemá, když je potřebuje. A pokud se s ním celý den vláčíte, zaručeně nezaprší.

Čínský startup s názvem E Umbrella chtěl tento problém vyřešit. Podle serveru Shanghaiist nakoupil 300 tisíc deštníků za v přepočtu cca 1,3 milionu eur, které získal od investorů. Ty opatřil zámky s číselnými kódy a rozmístil na stanovištích taxíků, autobusových zastávkách a vlakových nádražích v jedenácti městech po celé Číně. Dále pak vytvořil aplikaci, jejímž prostřednictvím si lidé mohli deštník ve svém blízkém okolí vypůjčit. Kód pro odemknutí zámku přitom mohli získat po nascanování příslušného QR kódu do svého mobilu.

Česko a sdílená ekonomika: Zaměřeno na trh práce

Až naprší a uschne

Celý plán měl jediný háček. Zákazníci měli o deštníky sice velký zájem, jenomže už je jaksi nevraceli. A po několika málo týdnech všech 300 tisíc deštníků zmizelo v nenávratnu.

Skrytá energie sdílené ekonomiky

Roli přitom hrála zřejmě i cena. Za půjčení deštníku firma požadovala kauci 19 jüanů, tedy v přepočtu asi 64 korun, a poplatek za používání ve výši 50 fenů, tedy asi 1,60 Kč za půl hodiny. Šlo zřejmě o tak nízkou cenu za jeden deštník, že lidem ani nestálo za to, ho vracet. Podle serveru Welt.de byly deštníky sice vybavené GPS, ale vymáhat je zpět bylo zřejmě pro startup příliš náročné. Jenže přitom nešlo o málo peněz, nahradit ztracený deštník stojí firmu 60 jüanů, což je něco přes 200 Kč, a tedy mnohem více, než dostane jako kauci a půjčovné. To vše krát 300 tisíc…

Nic není ztraceno. Opravdu?

CEO společnosti E Umbrella, Zhao Shuping, se však nevzdává. Naopak. Pro místní internetový server vyjádřil pochopení pro své zákazníky: deštníky prý nejsou žádná auta ani kola. Člověk je může pověsit na kterýkoli plot či zábradlí a nechat je tam. To však prý zřejmě klientům připadalo příliš nebezpečné, tak si vzali deštníky raději do úschovy domů. Prozradil přitom, že chystá ještě větší projekt, který by mu měl na ztracené deštníky vydělat. Do konce roku chce po Číně rozmístit 30 milionů deštníků. Kde na ně však vezme, prý neřekl. A neprozradil ani to, jak své zákazníky přinutí k tomu, aby deštníky tentokrát skutečně sdíleli.

Risk je zisk. Jak se to naučit?

Číňané sdílejí jako diví

Sdílená ekonomika je v Číně neskutečně oblíbeným odvětvím. Čínským obdobám Uberu a Airbnb se přitom daří mnohem lépe než americkým originálům. Díky mobilním peněženkám a čtečkám čárových kódů si Číňané dnes mohou půjčovat vše od jízdních kol po nabíječky telefonů. I E Umbrella již prý má v zemi 14 konkurentů.

Záludnosti sdílení jízdních kol

Nicméně ani tento startup není první v odvětví, který zkrachoval kvůli krádežím. Podobný osud postihl minulý měsíc například startup pro sdílení jízdních kol, Wukong Bicycles, když mu během pouhých šesti měsíců lidé rozkradli 90 % z jeho 1200 kol.

O několik dní později zkrachoval i jeho konkurent, startup s názvem 3VBike, kterému z 1000 kol zbylo jen několik desítek. Obě firmy udělaly tutéž chybu – nevybavily své bicykly GPS.

Čínský zázrak. Startup za dvě miliardy USD vybudovaný za dva roky

Rozmach sdílení jízdních kol přitom s sebou přináší ještě další dosud nevídaný problém. V řadě měst se totiž začaly vytvářet skládky, kam občané vypůjčená kola masově odkládají. A pokud nejsou tam, povalují se většinou na různých místech po celém městě a blokují provoz.

Sdílená vs. šedá ekonomika: V ČR chybí pravidla a regulace

Newsletter