Když zážitky z dětství formují podnikání. Příběh startupu 4Trans

Jaroslav Ton, CEO 4Trans. Zdroj: 4Trans

V loňském roce byla jeho firma na konferenci v Abu Dhabí zařazena mezi 100 nejlepších finančně technologických společností na světě a to v jejím vedení figuruje ani ne dva roky. Jaroslav Ton se po studiích ve Velké Británii vrhl nejprve z pozice manažera a následně majitele firmy 4Trans na proměnu trhu se službami pro autodopravce, kteří jsou jako zástupci segmentu malých a středních firem často vyloučeni z finančního systému. Nyní buduje “one-stop-shop”, tedy firmu nabízející komplexní služby, která má právě autodopravcům rychle a bez zbytečného papírování pomoci se vším, co jejich každodenní podnikání vyžaduje. Těží přitom částečně i ze svých zkušeností – již od dětství totiž díky dědečkovi poznával, jaké to je být kamioňák. 

“Děda byl pro mě velkou inspirací. Začal podnikat v autodopravě hned po revoluci a přitom kromě češtiny zvládal maximálně základy němčiny. Obdivoval jsem jeho odvahu podnikat, zaměstnat další lidi, vyjet do Evropy a vrhnout se do něčeho, co vyžaduje řadu schopností, které by na první pohled od kamioňáka nikdo nečekal,” vypráví Jaroslav Ton, nyní majitel a CEO společnosti 4Trans. S dědou dokonce podnikl i několik štací.

Při bakalářském studiu v Londýně na London School of Economics byla jedním z jeho stěžejních témat historie bankovního sektoru, jak bankovní sektor za posledních několik desetiletí (ne)obsluhoval malé a střední podniky a jaké to mělo dopady na reálnou ekonomiku. Během magisterského studia na Oxfordu se následně zajímal o tématiku ekonomického rozvoje a věnoval se startupům se společenským přesahem. “Malé a střední podniky jsou páteří ekonomiky, jsou páteří rozvoje a páteří zaměstnanosti. Proto mě zaujalo, jak trpí tím, že jsou čím dál více vyloučeny z finančního systému, protože banky se soustředí na retail, hypotéky, spotřebitelské úvěry, případně na korporace, kterým rozumí,” doplňuje Jaroslav Ton. Příležitost následně získat podíl v mladé společnosti 4Trans, spojit všechny své znalosti a zkušenosti dohromady a začít měnit trh služeb pro autodopravce přitom vznikla souhrou náhod.

Vy jste od začátku plánoval vrátit se po studiích do České republiky?

Ne tak docela. V době, kdy jsem skončil studium, jsem byl celkem sedm let v zahraničí, takže jsem se chtěl zhruba na rok vrátit domů za rodinou. Pak ale přišla pandemie a možnosti se částečně omezily. Nicméně v každé krizi je nějaká příležitost a já jsem se na to snažil koukat optimisticky. Moje dlouhodobá vize stejně byla, že se vrátím a budu se snažit dělat něco pro rozvoj naší země, něco inovativního a zajímavého. Jen se to stalo dřív, než jsem plánoval (smích).

Jak se objevila příležitost získat 4Trans a začít podnikat? 

To byla vlastně docela náhoda. Ve 4Trans jsem nejprve dostal příležitost angažovat se jako manažer se zaměřením na digitalizaci. Řešil jsem, jak uchopit kreditní riziko a jak celou službu udělat rychlou, automatizovanou a pohodlnou pro zákazníky. Dřív naši klienti čekali na peníze za vystavené faktury dny až týdny. My jsme s extrémně šikovným týmem dokázali celý proces zrychlit natolik, že nyní mohou mít peníze v řádu minut –  a to nejen v pracovní dny, ale i o víkendech. Pro některé lidi je to úsměvné, ale podnikatel, co má dodávku nebo kamion, je v sobotu na benzínce, dojdou mu peníze a dojde mu i nafta, ocení, že jsme tu pro něj my. Že může nahrát do našeho systému fakturu, má peníze během minut, může v klidu natankovat a jet domů za rodinou. To byla ta mise, se kterou jsem do 4Trans šel. Nakonec tehdejší majitel zjistil, že je toho na něj trochu moc a že to nezvládá, takže jsem firmu v březnu loňského roku – po zhruba třech letech fungování 4Trans, společně s tátou odkoupil. 

Když jste měli v rodině kapitál koupit 4Trans, mohli jste teoreticky vstoupit do jakékoli jiné firmy nebo založit vlastní startup. V čem Vám přišlo zajímavé koupit rozjetou firmu a proč zrovna 4Trans?

Už když jsem ve 4Trans pracoval jako manažer, uvědomoval jsem si, že podnikat v tomto oboru může být velká příležitost. Že pokud covid úplně nezastaví ekonomiku a nezastaví společnost, bude akcelerovat e-commerce a s ní i logistika.  A to se potvrdilo. Nakupování přes internet totiž nemůžeme oddělit od fyzického světa, jeho páteří je právě logistika, tedy řidiči, kteří vám dovezou balíček, řidiči, kteří vozí balíčky z depa do skladů a tak dále. 

Navíc jsem si uvědomoval, že bankovní sektor vnímá malé a střední podniky jako monolit – pro banku je malý dopravce ve stejné škatulce jako květinářství nebo restaurace, přitom každý ekonomický segment má jiné potřeby. Takže mi přišlo velmi zajímavé, že můžeme naši službu ušít dopravcům na míru a udělat ji takovou, jakou by si jí přál můj děda – mít jí vždycky po ruce a získávat peníze bez komplikovaných procesů.

A v neposlední řadě, já jsem nekupoval neznámou firmu, která by skýtala nějaká tajemství, ale firmu, kterou jsem za několik měsíců stihl poznat zevnitř jako manažer, nastartovat ji a zmodernizovat. A během těch několika měsíců jsem díky praktickým zkušenostem viděl, co všechno můžeme z pozice technologické firmy pro autodopravce udělat a jak obrovská příležitost to může být. 

Byly nějaké překážky, které jste jako noví vlastníci 4Trans museli překonávat?  

Velkou výzvou, se kterou jsem se potýkal, bylo přesvědčit některé klienty, aby s námi zase začali spolupracovat a měli k nám důvěru. Před námi totiž 4Trans kupoval od zakladatelů ještě jiný majitel a kvůli probíhajícím změnám se někdy v 2. kvartálu 2020 klientům zastavilo financování. Klienti ale financování potřebují, takže museli mít důvěru v to, že my to jako nový management zvládneme a už je znovu nenecháme na holičkách. A to si myslím, že kontinuálně dokazujeme. Zatím jsme profinancovali faktury v hodnotě půl miliardy korun a nadále rosteme meziměsíčně dvouciferným tempem. Chceme tu být pro klienty 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, o svátcích, o víkendech. A to je naše mise, to je to, co se snažíme klientům dodávat, abychom si vytvořili jejich důvěru a zároveň jim dodávali službu, která je hodna 21. století.

Jak má tedy podle Vás vypadat služba hodna 21. století, kterou chcete autodopravcům poskytovat?

Naše ambice je být takový “one-stop-shop“ pro malé a střední podniky v autodopravě. Neustále přemýšlíme, co můžeme pro autodopravce udělat a jak jim zjednodušit jejich každodenní podnikání, proto bychom jim chtěli nabídnout komplexní službu na míru nejen v oblasti financování. V současnosti nabízíme faktoring, tedy financování faktur, které mohou mít klienti díky našemu technologickému řešení a automatizovanému vyhodnocování rizika v řádech minut. Součástí naší služby je i pomoc s vymáháním pohledávek po splatnosti, což je také něco, čeho si naši klienti cení.

Co se dalších benefitů týče, inspirovali jsme se u různých faktoringových společností v Americe a zavedli to, co již funguje. Pro autodopravce jsme například vytvořili speciální mapu, kde jsme vyznačili různé odpočívky, tipy na benzínky, kde mohou natankovat za lepší ceny a podobně. Nabízíme našim klientům slevy na autodíly díky našemu partnerství se společností EMT a spolupracujeme s Auto Kelly, což ocení hlavně klienti s menšími vozidly. Máme partnerství s několika sítěmi čerpacích stanic, kde naši klienti najdou různé slevy a pomáháme jim se získáním palivových karet u CCS. Součástí našich služeb je i pomoc s optimalizací pojistného portfolia. Menší firmy mají často pojištění od nějakého lokálního zprostředkovatele a to není vždy způsob, jak získat tu nejlepší cenu. Přes nás mají možnost ušetřit stovky i tisíce eur ročně.

Z dalších služeb toho chystáme poměrně hodně, ale uvidíme, jak rychle se nám bude dařit implementovat je do systému. První věc, kterou chystáme v 1. čtvrtletí letošního roku, je služba fx, tedy směna měn. To naši dopravci využívají poměrně hodně, jelikož inkasují často v eurech, ale platí převážně v korunách, takže potřebují řešit směnu. Do budoucna bychom chtěli zaštítit i služby jako leasing nebo různé kontokorenty.

Zatím je jádrem vašich služeb faktoring, tedy rychlejší profinancování klientských faktur. Jak konkrétně tato služba funguje a jakým způsobem stanovujete její cenu?

Jak jsem již zmínil, službu jsme zautomatizovali do té míry, že klient po nahrání faktury do systému může mít peníze v řádech minut a to o svátcích i o víkendu. Kontinuálně aktualizujeme a analyzujeme finanční data, která čerpáme nejen z vlastní databáze, ale i od institucí typu CRIF nebo Dun&Bradstreet a naši analýzu doplňujeme o behaviorální rovinu – sledujeme například burzy přeprav, kde v rámci recenzí hodnotí dopravci daného odběratele a odběratelé hodnotí dopravce. 

Tento systém nám umožňuje nejen vyhodnotit finanční zdraví daného dodavatele, ale poskládat celkovou mozaiku a lépe pochopit dané riziko, se kterým pracujeme, a to téměř v reálném čase. V závislosti na míře rizika dáváme dodavatelům a klientům grading, jednotlivým odběratelům kreditní limity, takže máme velmi jasnou představu, jakou máme expozici vůči jednotlivým klientům a odběratelům. Pokud ale daný klient naším systémem hodnocení projde, je cena naší služby jednotná, snažíme se být v tomto ohledu co nejvíce transparentní.

Kdo je v tuto chvíli váš typický klient?

Náš typický klient je malá firma v autodopravě, s jedním až pěti zaměstnanci a jedním až pěti kamiony. Může jezdit pro e-commerce, může převážet různé díly, součástky, potraviny, to je poměrně diverzifikované. Nicméně to jsou malé firmy, které nejsou banky schopné obsloužit. 

Co vnímáte v současnosti jako největší problémy autodopravců?

Těch problémů je všeobecně celá řada a zvláště rok 2021 byl pro české malé a střední autodopravce velmi komplikovaný. Viděli jsme poměrně velký nárůst cen pohonných hmot, došlo k masivnímu nárůstu cen AdBlue i k zvýšení silničních a dálničních poplatků. Covid sice zatím neukázal nějaké větší problémy co se týče splatností, naše data ukazují, že to pořád funguje poměrně dobře, ale autodopravci v současnosti čelí silné nejistotě. Navíc strukturálním problémem bez ohledu na covid je, že naši dopravci trpí jakousi asymetrií moci. Na jedné straně je velká firma jako silný odběratel a na druhé straně malý dopravce, který má pár kamionů a nemůže se domoci toho, aby splatnost jeho faktur byla kratší. Typické je, že splatnost je 60, 90 nebo dokonce 120 dní. Představte si, že byste čekali čtyři měsíce na peníze. Mezitím samozřejmě musí platit naftu, poplatky, daně, mzdy a jsou pod obrovským tlakem. V současnosti je každý třetí malý nebo střední podnik kvůli přístupu bank vyloučen z finančního systému a naší misí je to změnit.

Když zmiňujete přístup bank a přístupnost financování – jak vnímáte kroky České národní banky v posledních měsících?

Ze své pozice vnímám současnou situaci pozitivně. Banky, které nám už takhle přijdou nekonkurenceschopné, svou špatnou službu v návaznosti na zvyšování sazeb ještě zdražují. My nezdražujeme a snažíme se být čím dál víc proklienští. Naše vstupy se totiž pravděpodobně zdražovat nebudou, čím dál více si půjčujeme v eurech, proto bedlivě sledujeme i politiku Evropské centrální banky a zatím to vypadá na pomalé pozastavování kvantitativního uvolňování, s tím, že by ke zvyšování sazeb dojít nemělo. To znamená, že nízké sazby v eurech zůstanou a my si budeme schopni dále půjčovat za kompetitivní sazby. Takže já mám ze současné situace radost. Pakliže neuvidíme nějaký silný neočekávaný šok v souvislosti s monetární politikou ECB, tak my jsme ve velice komfortní situaci.

Uvádíte, že si půjčujete převážně v eurech, můžete přiblížit, jakým způsobem řešíte financování firmy?

Naše financování pokrývá několik equity fondů a fyzických osob, které u nás chtěli investovat, ale hlavní zdroje financování pro rok 2022 jsou čistě institucionální. Máme domluvenou kreditní linku s jedním fondem privátního dluhu v Londýně a jednu nabídku z Polska, což by dohromady zajistilo až 35 milionů eur. To nám vzhledem k tomu, že naše financování je průměrně na dva měsíce, umožňuje teoreticky profinancovat až 200 milionů euro (zhruba 5 miliard korun, pozn. red.). To je ale opravdu spíše teoretická možnost. Zatím jsme profinancovali přes 32 000 faktur v celkovém objemu přes půl miliardy korun, obsloužili jsme stovky klientů a ohodnotili tisíce odběratelů po celé Evropě. V letošním roce bychom chtěli náš objem financování minimálně zdvojnásobit a dosáhnout celkové částky alespoň jedné miliardy korun. 

Co vás v letošním roce kromě navyšování objemu financování ještě čeká?

Kromě uvedení nových služeb jako je například již zmíněná fx směna nás čeká expanze do zahraničí. Dnes máme většinu klientů v Česku a na Slovensku a chtěli bychom expandovat na polský trh, který je jeden z největších v Evropě. V Česku je asi 40 000 dopravních firem, na Slovensku tuším asi 20 000, v Polsku je jich 120 000, což je obrovská tržní příležitost.

A v expanzi bychom chtěli pokračovat i do budoucna. V loňském roce jsme byli pozvaní na několik zahraničních konferencí – na konferenci v Abu Dhabí jsme se například zařadili mezi 100 nejlepších finančně technologických společností na světě, inspiraci jsme načerpali i na jedné z největších startupových konferencích na světě Slush v Helsinkách. Díky těmto konferencím jsem si uvědomil, že 4Trans není společnost, která řeší problémy autodopravců jen na evropské úrovni, ale má potenciál řešit problémy v globálním měřítku. I na středním východě nebo v jihovýchodní Asii jsou autodopravci, kteří trpí stejnými problémy a to je něco, co nám dává inspiraci a motivaci expandovat i za hranice Evropské unie.

Jaroslav Ton je CEO startupu 4Trans, který řeší  finanční výzvy ve světě autodopravců. K této vizi ho přivedla zkušenost vlastního dědečka, který byl sám autodopravcem. Jaroslav po vystudování londýnské LSE pokračoval na prestižní univerzitu v Oxfordu a angažoval se například i v OSN. Tam pracoval během studia v ekonomické sekci a soustředil se na obchod, investice a inovace se zaměřením na pozitivní společenský dopad. 

Newsletter