Evrpské i americké výnosy rostou. Dolar ve ztrátě nad 1,0660 za euro. Měny regionu v zisku. Koruna navýšila zisky k 25,25 za euro.

Konec „černého“ pátku jak ho známe

I přes nízké ceny ropy, rekordní hodnoty akciových trhů a dobrou spotřebitelskou důvěru, klesly prodeje během víkendu po „černém“ pátku o 11 % oproti minulému roku. Peter Morici, profesor ekonomie na univerzitě v Marylandu, představil 5 hlavních důvodů, proč už „černý“ pátek není, co býval.

Ztráta originality

Minulý rok byla na Den díkůvzdání většina obchodů zavřená. Hlavním lákadlem dní poté pak byly speciální jednodenní slevy. Letos byla situace opačná. Obchody byly během svátku otevřené a ceny byly ve většině případů na stejné úrovni jako před a po „černém“ pátku. Oproti zbytku roku však zůstávají výrazně nižší, jelikož prodejci chtějí zredukovat své zásoby ještě před Vánoci. Díky tomu se dle Moriciho zvláštnost „černého“ pátku vytratila.

Střední třída méně utrácí

Během posledních let je tempo růstu mezd mnohem nižší než inflace. Díky tomu dochází k reálnému poklesu důchodů domácností. Od roku 2007 se snížil medián příjmů domácností o více jak 4000 dolarů, zatímco největší růst cen se týkal oblasti nutné spotřeby – potraviny, nájmy, internet a komunikace. Nižší reálný důchod se tak nejvíce projevil v poklesu nákupu oblečení, nábytku či spotřebičů.

Citlivější vnímání dluhu

Před druhou světovou válkou byla spotřeba Američanů limitována jejich disponibilními prostředky. Velmi málo lidí bylo ochotno zvyšovat svou spotřebu na dluh. Od druhé poloviny 40. let minulého století se však trend obrátil. S nástupem kreditních karet a refinancování dluhů začalo mnohem více lidí nakupovat za cizí prostředky.

Po krizi v roce 2009 se ale situace vrací do původních kolejí. Američané si sice stále půjčují na nákup aut či na školné, avšak na ostatní věci si již úvěry neberou.

Nižší ceny ropy

S poklesem cen ropy by měly být reálné důchody vyšší a tím tedy i spotřeba. Dle Moriciho je toto uvažování správné, avšak platí pouze pro jeden sektor. Ušetřené peníze z levného benzínu totiž většina lidí investuje zpět do svého auta. Buďto si pořídí nějaké vylepšení, nebo si rovnou koupí silnější auto s vyšší spotřebou.

Kulturní změna

Morici ve svém výzkumu, který byl zveřejněn na serveru CNBC, uvádí, že určitou roli hraje i kulturní změna. Poukazuje přitom na vlastní zkušenost z mládí, kdy byla doba kolem svátku Díkůvzdání nákupní horečkou všech žen. Dnes jsou ženy podle studie více zaměřeny na vlastní kariéru, tudíž místo, někdy až fanatického, nakupování tráví svátky v práci.

Všechny tyto aspekty se dohromady podepsaly na horším výsledku amerických maloobchodních prodejů během minulého víkendu. Podle Moriciho se tento trend do budoucna udrží a prodejci, pokud nepřijdou s novou strategií, se tak mohou rozloučit s extrémním skokem v počtu prodaného zboží během jednoho víkendu.

Podivná vysvětlení nechuti utrácet

Newsletter