Konec trápení s EET

Díky Trisbee se obchodníci nemusí s EET trápit. S další vlnou určitě vyrosteme. Nicméně se vynasnažíme, aby nás například lékaři nebo zvěrolékaři, kterých se bude další vlna týkat, ocenili i z jiných důvodů než jen jako náplast na tuhle bolístku. V rozhovoru pro server Roklen24 o tom mluví František Havlín a Matěj Turek za startupu Trisbee, který nabízí stejnojmennou mobilní aplikaci. Ta umožňuje přijímat platby kartou, aniž by si drobný živnostník či malý obchodník museli pořizovat terminál.

Trisbee je na trhu více než rok. Za tu dobu se do aplikace zaregistrovalo 20 000 telefonních čísel. Jde vše podle vašeho očekávání? A jedná se o pozvolný nárůst, nebo spíše o navýšení v posledních měsících?

Matěj Turek: Vždycky můžete růst rychleji. Snažíme se naslouchat našim uživatelům, co se jim na naší aplikaci líbí, a to dál vylepšujeme. A snažíme se postupně doplňovat funkce, které jim nejvíc chybí. Na uživatelích rosteme velmi pravidelně o deset procent měsíčně.

František Havlín: Co se týče obratu, je to ještě o něco rychlejší.

Pozorujete stejný růst i u obchodníků? V jakých oborech je o Trisbee největší zájem?

František Havlín: Ono je to ve skutečnosti tak, že se snažíme růst hlavně u obchodníků, neboť naši obchodníci jsou skvělí a edukují nám uživatele. Obráceně to zatím moc nefunguje. Nejvíc nás místo terminálu využívají maséři, terapeuti, advokáti a podobné profese. Máme také hodně obchodníků, kteří prodávají své výrobky na trzích, ať už jde o různé pochutiny nebo designové výrobky. Setkat se s Trisbee můžete také na místech, kde je práce s hotovostí nepohodlná – třeba na hudebních festivalech nebo na jednorázových akcích.

František Havlín se narodil na pražské Štvanici, je ženatý a má tři děti. Vystudoval politologii a pracoval jako projektový manažer v nevládním sektoru, kde měl na starosti především zahraniční projekty. Se spoluzakladatelem Trisbee Matějem Turkem se seznámili na osmiletém gymnáziu PORG. Když mu to čas dovolí, vyrazí na volební pozorovací misi do zahraničí, hraje u táboráku na housle a amatérsky boxuje.

 

Tento rok jste rozjeli celou řadu novinek – zapojili jste QR kódy i platební linky. Jak přesně to funguje, kdo je nejvíce používá?

Matěj Turek: QR kódy jsou jenom zjednodušením pro uživatele – nemusí se trápit s aplikací, stačí vyfotit QR kód. Platební linky používají hlavně firmy, které dodávají svým zákazníkům služby na dálku (např. překlady, služby virtuálních asistentů, apod.) a link jim pošlou prostě mailem nebo messengerem. Obchodníkům link urychluje kolekci peněz, protože bariéra pro okamžitém zaplacení s nimi klesá prakticky na nulu. Našim obchodníkům připisujeme peníze nejpozději druhý pracovní den, což je pro ně další zrychlení.

Reagujete na zpětnou vazbu zákazníků a novinky zařazujete i na jejich přání? Čím se jinak inspirujete?

Matěj Turek: Jak jsem už říkal, snažíme se zákazníkům, v našem případě hlavně obchodníkům, naslouchat. Ale máme naplánovanou i spoustu novinek, které jsou z naší hlavy, ale jsme přesvědčeni, že se obchodníkům budou líbit.

Hraje vám do karet další chystaná vlna EET, která by se měla dotknout i řemeslníků?

František Havlín: Bereme to tak trochu jako z nouze ctnost. Díky Trisbee se obchodníci nemusí s EET trápit. S další vlnou určitě vyrosteme. Nicméně se vynasnažíme, aby nás například lékaři nebo zvěrolékaři, kterých se bude další vlna týkat, ocenili i z jiných důvodů než jen jako náplast na tuhle bolístku.

Uživatelé si od jara letošního roku mohou posílat platby mezi sebou zdarma. Teď chystáte snížení poplatků i pro obchodníky. O kolik a proč se na tento krok chystáte?

František Havlín: Základní sazbu budeme snižovat na 1,7 %. Je to proto, že se držíme filozofie držet si určitou marži nad náklady a neždímat naše obchodníky ani o korunu víc. Jak se nám daří snižovat variabilní náklady a zároveň prodávat některým obchodníkům prémiové služby jako ticketing, můžeme si dovolit jít se sazbou trvale dolů.

Matěj Turek je spoluzakladatel startupu Trisbee. Kromě Trisbee investuje i do dalších inovativních projektů, např. do virtuálního asistenta MyTimi nebo do coworkingu Sněmovní 7. Zkušenosti nabral jako manažer transakčního poradenství EY. Mezi jeho koníčky patří stavebnice LEGO. Je ženatý, má čtyři dcery.

 

Spolupracujete ještě se Startup Wise Guys, akcelerátorem, který vás podpořil v začátcích? Jakou má spolupráce formu?

Matěj Turek: Ano, pravidelně s nimi konzultujeme zásadní kroky jako je právě strategie nastavování cen nebo přijímání peněz od nových investorů. Všechny jimi zainvestované startupy, kterých je dnes v Evropě skoro 150, navíc tvoří velmi živou komunitu, která společně oslavuje úspěchy, vyměňuje si zkušenosti a občas zapijeme i nějaký ten zánik.

František Havlín: Z celé té skupiny zatím výrazně uspělo asi devět startupů a věříme, že se k nim Trisbee brzy připojí.

Jaké jsou vaše další plány a cíle? Na co se chcete soustředit v příštím roce?

Matěj Turek: Příští rok bude hodně ve znamení prvních kroků do zahraničí a o některých zásadnějších zlepšeních našich služeb pro uživatele i obchodníky. Kromě toho nás čeká přerod z vyloženě rodinné party, kdy je nás v kanceláři osm, na malou firmu, která se už ale nevejde do jedné zasedačky.

Cítíte velkou konkurenci v různých Apple Pay či v tom, že stát míní podporovat rozvoj terminálů?

František Havlín: Úspěch Apple Pay a dalších podobný služeb nám naopak pomáhá edukovat naše potenciální uživatele. Není náhoda, že v aplikaci máme připojený zcela nadprůměrný počet karet Revolut, protože naši uživatelé jsou často inovátoři a early adopteři, kteří se nebojí si zjednodušit život novou apkou.

Hodně spolupracujete s různými festivaly: na kterém Trisbee potkáme v nejbližší době? A proč právě festivaly? Co vše se k nim váže – například i nějak zajímavé možnosti propagace? Přináší vám festivaly nárůst uživatelů i obchodníků?

Matěj Turek: Tento víkend nás potkáte na Prague Coffee Festivalu. V prodeji už máme i vstupenky na první vánoční koncert!

František Havlín: Na festivalu je pěkná kombinace toho, že si u nás člověk na webu koupí lístky na akci, aniž by se musel zatěžovat nějakou aplikací. Když pak přijde na festival, zjistí, že pro rychlé a jednoduché placení na stáncích si už jen aplikaci stáhne a má v ní kartu přidanou.

Startup Trisbee nabízí stejnojmennou mobilní aplikaci, která umožňuje přijímat platby kartou, aniž by si drobný živnostník či malý obchodník museli pořizovat terminál. Podnikatelé zaplatí 1,9 procenta z každé platby od zákazníka, žádné další poplatky nehradí. Zároveň je taková platba vyňata z povinnosti EET, což z ní činí zajímavou volbu například pro řemeslníky a stánkaře. Samotní uživatelé si pak pomocí Trisbee mohou posílat platby mezi sebou, a to zcela zdarma.
Startup Trisbee byl založen před dvěma roky. Prozatím působí pouze v České republice, ale plánuje i expanzi do zahraničí – mimo jiné i díky vynikajícím zkušenostem, které zakladatelé získali prostřednictvím estonského startupového akcelerátoru Startup Wise Guys. Trisbee momentálně využívá přes čtyři tisíce uživatelů, zároveň ho přijímá přes 500 obchodníků a podnikatelů. Mezi nedávné investory patří Michael Poplar.
Trisbee využilo rostoucí popularitu QR kódů a zavedlo i pohodlnou a jednoduchou platbu právě touto metodou. Obchodník, který se registruje do Trisbee, obdrží svůj QR kód. Čtečku tohoto kódu zákazníci nově najdou přímo v aplikaci Trisbee. U stánku, v obchodě či u taxikáře tak načtou unikátní QR kód obchodníka, zadají částku, potvrdí a je zaplaceno.

 

Newsletter