Kovanda: Výdaje Čechů rostou, krize je opravdu passé

Růst maloobchodních tržeb v lednu snížil svoji dynamiku. I tak se stále udržuje na solidní úrovni. Zpomalil jak meziroční růst vlastního maloobchodu, tak – a především – růst v motoristickém segmentu. Tržby v motoristickém segmentu naposledy rostly pomalejším tempem loni v srpnu. Uvedl to hlavní ekonom skupiny Roklen Lukáš Kovanda.

Tržby v českém maloobchodě bez aut v lednu zpomalily meziroční růst na 4,6 procenta, loni v prosinci se tržby zvýšily o 6,7 procenta. Víc než před rokem lidé utratili hlavně v internetových a zásilkových obchodech, rostly také tržby za potraviny.

Lednové výsledky maloobchodu jsou mírným zklamáním i z toho důvodu, že právě lednu vystoupala spotřebitelská důvěra zjišťovaná ČSÚ na svůj historický vrchol, tj. spotřebitelé uváděli největší optimismus ohledně stavu ekonomiky od roku 1998.

Na druhou stranu, z lednových výsledků rozhodně nelze usuzovat na zvrat příznivého trendu posledních měsíců. Naopak v některých segmentech je růst vysoce příznivý. Například výdaje spotřebitelů za sport, rekreaci a kulturu narostl nejrychleji od října 2008, což bylo jen měsíc po pádu investiční banky Lehman Brothers, kterým odstartovala kritická fáze světové finanční krize. Fakt, že lidé nyní neváhají utrácet za zbytné statky, za kulturní akce nebo za rekreaci, svědčí o jejich optimismu ohledně stavu ekonomiky a svých vlastních vyhlídek týkajících se zaměstnání a příjmů. To je jistě pozitivní zjištění.

Tržby by měly i letos vykazovat dobré výsledky. Nominální mzdy porostou svižným tempem a při stále nízké inflaci a levných pohonných hmotách bude spotřebitelům zbývat více peněz na běžné výdaje. Lze ovšem předpokládat oslabení efektu, příznačného pro loňský rok, kdy se ekonomika a s ní i spotřebitelé „znovunadechovali“ po hubených letech poznamenaných krizí a recesí. A realizovali tedy řadu výdajů, které během krizového období odkládali.

Newsletter