Vypadalo to slibně, když najednou udeřila pandemie. Eventee, aplikace na pořádání konferencí, měla na začátku loňského roku slušně našlápnuto. Přibývající zákazníky a zájem investorů ale uťal covid. Konference přestaly a Eventee si tak v podstatě ze dne na den musela hledat nový smysl své existence.
Mnoho lidí by to v této fázi zabalilo a věnovalo se něčemu jinému. Ne tak Roman Maštalíř, CEO firmy stojící za Eventee. Bylo potřeba najít nový směr. Fyzické konference se sice přestaly konat, ale naopak proběhl boom virtuálních eventů. A i Eventee se proto přeorientovala na online akce. Z krize nakonec vyšla posílená a s návratem klasických konferencí má zaděláno na zajímavou budoucnost.
Jak se dá znovunastartovat byznys, když vám ze dne na den vypadnou všechny příjmy? Přečtěte si rozhovor.
Jaký byl rok 2020 pro vaši platformu, když spousta akcí byla kvůli pandemii zrušena/odložena/přesunuta do online?
První kvartál roku 2020 měl být náš nejsilnější, když přišel covid. V březnu nám najednou zcela vyschly příjmy. Rozjednaní zákazníci řekli, že do toho nepůjdou. Spousta jich chtěla vrátit peníze, ale z toho naštěstí nakonec sešlo. (Zpravidla se nám to podařilo uhrát na nějakou prodlouženou licenci.) Jinak by to bylo ještě horší. Tou dobou jsme měli peníze na 4-6 týdnů provozu. Přitom začátek roku se vyvíjel slibně. Únor byl náš nejsilnější měsíc, blížili jsme se k break-even.
Takže rok 2020 byl pro nás těžká krize. Zcela to nabouralo náš plán, já sám jsem musel žít z úspor. Kvůli covidu jsme museli předělat náš byznys plán. Našim zákazníkům jsme nabídli doživotní verzi Eventee za 999 eur. Spustili jsme taky webovou verzi a podporu pro virtuální konference. Hodně nám taky pomohla účast na AppSumo. Díky tomu k nám přišlo mnoho nových zákazníků, a krizi jsme tak překonali.
Jaká bude budoucnost konferencí?
Budoucnost vidím v hybridních eventech. Naši zákazníci se už sice naučili pracovat se streamem, kamerou a další technikou, ale všichni chtějí jít zpátky do tradičního offline světa. Není nad to, když si můžete s někým popovídat u kávy, toto všem chybí.
Konference můžou zvýšit svou přidanou hodnotu tak, že budou mít tradiční část, ale zároveň budou vysílat stream pro fyzicky nepřítomné diváky. Díky tomu jim narostou příjmy z prodeje vstupenek a dost možná si tím i pokryjí ztráty způsobené pandemií.
Kdo jsou vaši hlavní zákazníci? Změnil se nějak jejich mix ve srovnání s dobou před pandemií?
Mix zákazníků se změnil hodně, pravděpodobně kvůli marketingovým a prodejním kampaním, které jsme vedli v loňském roce za účelem přežití. To byla právě i kampaň na portálu AppSumo.
I charakter událostí se změnil. Zatímco tradiční konference se pořádaly pro 300 lidí a více, ty virtuální jsou často jen pro pár desítek diváků. Jejich výhodou jsou minimální náklady, v podstatě jen za software. Nemusíte si pronajímat místo, platit za jídlo, brigádníky a podobně.
Teď v poslední době jsou našimi velkými zákazníky univerzity. Některé funkce Eventee totiž umožňují i vytvořit webové stránky. Proto si nás koupila Ostravská univerzita, Karlova univerzita a v zahraničí nás v minulosti používaly Cambridge nebo Stanford.
Myslím si, že je to extrémní jednoduchostí naší aplikace. I pro ty, kteří za sebou nemají obří produkční firmu, jsme naprosto ideální platforma.
Máte za sebou společný projekt s britskou vládou, kvůli které jste museli projít jejich bezpečnostní prověrkou. Jak to proběhlo?
Nebyl to žádný speciální projekt, jen si prostě chtěli pro svou konferenci pořídit Eventee. Nicméně, té události se účastnili jejich a zahraniční vládní úředníci. Proto potřebovali mít jistotu, že splňujeme ISO bezpečnostní normy. To však stojí statisíce až nižší miliony, něco takového jsme si nemohli dovolit.
Ale organizátorům se Eventee tolik líbilo, že pro nás zařídili audit jejich IT oddělení. Vyplňovali jsme proto excelové tabulky, které jsou ale v podstatě stejné jako na ISO. Potřebovali například vědět, kde jsou naše servery, jak jsou zabezpečené, kteří lidé pracují ve firmě, kdo má přístup k serveru, k datům a podobně.
Budete o ISO usilovat?
V budoucnu stoprocentně. Ale potřebovali bychom být v obratech milionů dolarů, aby to pro nás dávalo smysl. Certifikáty, o kterých se bavíme, jsou v podstatě vyšší statisíce až nižší miliony korun za roční platnost.
Jak se odlišujete od konkurence?
Nabízíme unikátní mix funkcí. Navíc jsme prakticky jediná eventová služba, která funguje na principu předplatného, kdy v rámci jednoho balíku nabízíme organizování více konferencí. Běžná praxe na trhu je platba za jednu událost.
Kvůli našemu přežití jsme museli přijít s podporou virtuálních konferencí. Teď jsme jedna z mála aplikací, která podporuje jak tradiční konference, tak i virtuální. Našim zákazníkům zároveň nabízíme mobilní a webovou aplikaci. A co je velká pecka, že vám i vygenerujeme domovskou stránku pro vaši konferenci. Toto téměř žádná naše konkurence nedělá.
Naše předplatná jsou na rok. Díky tomu můžete mít na našem balíčku klasické i virtuální konference. Můžete tak flexibilně reagovat na nečekané události a přesunout svou konferenci do online prostředí. Naše ceny jsou teď nastaveny tak, že je levnější si pořídit Eventee, než si někoho zaplatit, aby vám udělal domovskou stránku na event.
Na konci loňského roku jste získali nového investora. Kdo je to a jak vás může posunout dále?
Nový investor je Martin Kadlčík. Seznámili jsme se na konferenci, která používala Eventee. Tehdy uvažoval o investici do nějakého B2B startupu a naše aplikace se mu velmi líbila. Byli jsme asi půl roku v kontaktu a postupně jsme našli synergii.
Mně se líbilo, co Martin dělá, jaké má zkušenosti. Pro mě to od začátku byly spíše „smart money“, protože jeho mentoring nám umožňuje posouvat se dále. Přitom v březnu 2020 jsme se museli kvůli covidu rozloučit. Říkal, že by byl blázen, kdyby investoval do startupu, který řeší konference. Ale potom se nám podařilo dohodnout podmínky, za kterých by do startupu investoval. Ty jsme dodrželi, dokonce překonali. V listopadu jsme proto podepsali investiční smlouvu, přišly od něj peníze a zároveň i intenzivnější mentoring z jeho strany. A to je pro mě ta největší přidaná hodnota.
Jak si firma může udržet startupovou mentalitu?
Podle mě to je kombinace několika faktorů. V první řadě hraje roli mentalita zakladatele. Pokud přijde z korporátního světa, bude asi tíhnout ke podobné struktuře i ve svém startupu. Ale když se dívám na svoje kamarády, kteří mají už větší startupy, mentalita se mění s počtem lidí v rámci týmu. Ve chvíli, kdy musíte začít budovat střední management, tak to začne ztrácet punc startupu. Na druhou stranu, střední management velmi zefektivňuje celý proces.
Nás je teď deset a vše si mezi sebou řekneme. Ale co když nás bude třicet? Začnou vznikat procesy a postupně se z toho stává korporát. Myslím si proto, že je potřeba si dát pozor, aby se nedělaly zbytečné věci. Řekl bych, že kolem výnosů dva miliony dolarů ročně končí „startup life“.
Jsou nějaké trendy ve vývoji aplikací, které byste rád zmínil?
Nelíbí se mi současné takzvané hybridní aplikace. Je to aplikace, která vychází z webové desktopové aplikace. Jen se upraví tak, aby fungovala na malém displeji a mohla se vydávat za mobilní aplikaci. Nepotřebujete pro to vývojáře pro iOS nebo Android.
Kvůli naší historii a zkušenosti toto není trend, který respektujeme. Pro mě je nejdůležitější uživatelský zážitek našeho uživatele. Jediný způsob, jak ho dosáhnout, je skrze nativní aplikaci. Takovou cestou rozhodně nepůjdeme. Naopak, využíváme nativní technologie zcela dle zásad Apple a Google. Chceme mít naši aplikaci co nejlepší a nejhezčí, ideálně aby vyvolala „wow“ efekt.
Jaká bude budoucnost Eventee?
Letošní rok se chceme výrazně posunout dál. Spustíme některé nové funkce, například podporu domény ke každé vytvořené webové stránce pomocí Eventee. Zakládáme si na jednoduchosti. Ta spočívá jen v jednom vložení potřebných údajů. Pokud umíte použít kalendář na PC, zvládnete vytvořit konferenci v Eventee. Nikdo jiný to tak jednoduše vymyšleno nemá, což je naše brutální konkurenční výhoda. Z jednoho vložení dat uděláme mobilní a webovou aplikaci a taky domovskou stránku, kde je vše jako například partneři nebo sponzoři. Poznáváme to i na zpětné vazbě od našich zákazníků. Například teď mi jeden volal z Ostravské univerzity, že je úplně nadšený. Z toho mám vždycky velkou radost.
Eventee na svých stránkách uvádí, že jejich cesta začala v roce 2015. Roman Maštalíř (1986) začal svou profesní dráhu samozřejmě dříve. Tvorbě aplikací se věnuje už od roku 2009 a právě díky svým dlouhým zkušenostem se mu daří vyladit Eventee k dokonalosti. S Eventee mimo jiné strávil tři měsíce v akcelerátoru v New Yorku, díky podpoře CzechInvestu.