Létající kůň nebo práce popeláře. Zážitkům se meze nekladou

Zdroj: Canva

Vlastně to je svým způsobem bizarní. Nepříliš čistá a fyzicky náročná práce popeláře se pravidelně objevuje jako požadavek na společnosti zprostředkovávající zážitky. Skoro to vypadá, že si ji lidé potřebují vyzkoušet, aby si pak mohli více vážit svého vlastního zaměstnání.

Agentura na zážitky Adrop podnikatele Rostislava Peníšky samozřejmě nabízí i jiná povyražení. Letos si stejně jako ostatní prošel krušným obdobím, kdy mu doslova ze dne na den „zamrzlo“ podnikání. Ale i v krizi dokázal najít nové příležitosti. Jaké zážitky tady v Česku nemůžeme mít? Jak by měli podnikatelé využít krizi? Přečtěte si rozhovor.

Zdroj: Adrop
Zdroj: Adrop

O jaký typ dobrodružství mají vaši zákazníci největší zájem?

Především o adrenalinové zážitky, při kterých zažijí co nejvíce emocí a dokážou překonat sami sebe. Typicky mezi ně patří tandemový seskok, bungee jumping nebo například jízda tankem. Pak to jsou to zážitky, díky kterým získají nové dovednosti – kurz vaření piva, kurz přípravy kávy nebo škola smyku. Nakonec musím zmínit i “pohodářské” zážitky, jako je koupel v pivu, thajská masáž nebo víkendová plavba na plachetnici s kapitánem.

Zaměřujete se na zážitkové dárky „pro chlapy“. Znamená to, že nemáte zájem o zákaznice? Není to škoda, zaměřovat se jen na jedno pohlaví?

Vychází to z toho, že náš typický zákazník je žena, která kupuje dárky pro muže. Tímto jsme se vyhranili i vůči konkurenci a usnadňuje nám to například dilema, co máme a nemáme přidat do nabídky. Na druhou stranu musím říct, že u nás kupuje i mnoho mužů dárky pro ženy. Zážitky jsou jednoduše pro obě pohlaví, a od našeho zaměření se tedy budeme v nejbližší době odklánět.

Jaké neobvyklé požadavky na dárky dostáváte?

Zákazníci chtějí splnit svým blízkým jejich sny a ty jsou opravdu různé. Někdo si chce zkusit být popelářem, někdo se chce potápět se žraloky a někdo chce letět se svým koněm v horkovzdušném balónu. Všechno nemáme a ani nemůžeme mít v nabídce. Pokud to ale jen trochu jde, snažíme se jejich sny prostřednictvím našich dodavatelů plnit.

Od roku 2007 působíte taky na Slovensku. Liší se nějak české a slovenské preference?

V podstatě ne. Nejprodávanější zážitky jsou stejné v Česku i na Slovensku. Na rozdíl od nás není na Slovensku tolik dodavatelů a tím je nabídka trochu menší. Ale to jí neubírá na zajímavosti, najít tam můžete například i pozorování medvědů.

Existují nějaké typy zážitků, které jsou oblíbené v zahraničí, ale k nám ještě nedorazily?

Ano, ale je to především dáno tím, že nemáme moře. V zahraničí jsou hodně populární vodní zážitky – plavání s delfíny, pozorování velryb nebo jízda na rychlém člunu. Ve Velké Británii jsou zase velmi oblíbené zážitky spojené s čajem. Novým trendem jsou také prohlídky historických budov s pohnutou pověstí jako jsou například staré věznice nebo vojenské prostory. Tam se pořádají “strašidelné prohlídky” s barvitými příběhy o daném místě.

Mění současná pandemie preference vašich zákazníků?

Do nabídky jsme přidali nový segment zážitků až domů. Což představuje online degustace piva, rumů, ginů a podobně. Jednoduše vám přijde degustační sada alkoholu společně s odkazem na video, kde vám náš degustátor vše představí a ochutná společně s vámi. Stejně probíhá i škola vaření nebo online kurz běhu. Velkým hitem se stal set virtuální reality s deseti nejpopulárnějšími VR hrami, který vám taky pošleme až domů. Nastavení i hraní zvládne opravdu každý. Situací se tedy preference trochu mění, ale bude záležet, jak se to bude vyvíjet dále, jestli to bude něco trvalého, nebo jen dočasného.

A ještě k pandemii – přiměla vás dělat ve firmě něco jinak? Něco, co tak zůstane i do budoucna?

Museli jsme se rychleji reagovat na nové situace. Důležité je nebát se změn a zajetých postupů, protože kdo se nepřizpůsobí, dost pravděpodobně nepřežije. S tím taky souvisí, že jsme do nabídky začali přidávat nové služby, které by nás dříve ani nenapadly.

Je pandemie největší výzvou, se kterou jste se ve své podnikatelské kariéře setkal?

Ano. Buduji firmu patnáct let a nikdy bych nevěřil, že ze dne na den se vám celý byznys v podstatě zhroutí. Museli jsme udělat dost změn a zavést spoustu nových segmentů zážitků. Tato strategie se nám ale nakonec vyplatila. Od června, po skončení první vlny Covidu, opět meziročně rosteme. Na jaře bych něco takového rozhodně nečekal.

Říká se, že krize může být příležitost. Jak by ji měli čeští podnikatelé využít?

Pokusit se co nejvíce digitalizovat svoje produkty a služby. Zaměřit se více na online aktivity včetně prodeje a firemní prezentace. A v neposlední řadě se pokusit rozkročit do šířky a co nejlépe diverzifikovat portfolio.

Rostislav Peníška (1985) již patnáct let vede zážitkovou agenturu Adrop, která patří mezi největší prodejce zážitků v Česku i na Slovensku. Vystudoval pedagogickou fakultu v Liberci se zaměřením na sport. Specializuje se na projekty, které propojují sport s online prostředím a marketingem. Mezi jeho další firmy patří Reservanto.cz – rezervační systémy pro sportoviště.

Zdroj: Adrop
Zdroj: Adrop

Newsletter