ECB uvedla, že nevidí potřebu žádné drastické akce zastropující evropské výnosy. Euro sílí nad 1,2100 EURUSD Posilující euro proti dolaru podpořilo zejména korunu a forint. Zlotý čeká na dnešní rozhodnutí o sazbách, což do jeho obchodování vnáší větší nervozitu.

Levná ropa? Zvyšme daně!

Co nejlevnější ropa a tedy i benzín je něco, po čem touží každý motorista. Dnes, kdy se ceny „černého zlata“ nachází na pětiletých minimech, se toto přání všech řidičů (alespoň v zámoří) začalo konečně naplňovat. Avšak nebyl by to snad ani nynější svět, pokud by se neobjevil nějaký politik, který by v rámci „veřejného blaha“ nechtěl celé situace využít.

Přesně to se děje ve Spojených státech, kde se spotřebitelé těší z nízkých cen benzínu. Od května totiž klesla průměrná cena galonu benzínu o více jak jeden dolar, což je dle výzkumu agentury Lundberg největší pokles za poslední čtyři roky.  V některých částech země se cena jednoho galonu dostala dokonce pod 3 dolary. De facto tak „přirozeně“ vznikla daňová úleva týkající se všech motoristů. Proti tomu se však staví několik politiků, kteří navrhují, aby ušetřené peníze nezůstávaly v kapsách spotřebitelů, ale byly použity v rámci společenského blaha na investice do zlepšení stavu současné infrastruktury.

Jedním z těchto politiků je i bývalý guvernér státu Pensylvánie Ed Rendell. Ten plně podporuje návrh zvýšení současné spotřební daně jak z benzínu, tak i z dieselu. Dnes se úroveň těchto daní pohybuje na 18,40 centu za galon benzínu a na 24,40 centu v případě nafty. Výše těchto daní je beze změny už více jak dvacet let.

„Současná infrastruktura je v žalostném stavu. Většina silnic i mostů se stává pro řidiče nebezpečnými,“ argumentuje demokratický politik v rozhovoru pro CNBC. Kvalitnější silnice tak mají zefektivnit celkovou dopravu v zemi a ušetřit motoristům nejen čas, ale i peníze, které by jinak byli nuceni vynaložit na opravy svých vozidel v důsledku nekvalitní vozovky.

Podle Zprávy o městské dopravě, kterou zveřejnil Texas A&M Transportation Insitute, se roční náklady dopravních zácp vyšplhaly v roce 2011 na 121 miliard dolarů, z toho 27 miliard je odvozeno z ušlého času a paliva nákladních aut, které díky zácpám nestihly dorazit na místo určení včas.

„Průměrné náklady špatné vozovky stojí jednoho řidiče ročně až 130 dolarů,“ tvrdí Rendell. „Pokud by ušetřené peníze našly uplatnění v infrastruktuře, profitovali by z toho nejen řidiči, ale i všichni ostatní. Stejně tak by modernizace přinesla nová pracovní místa ve stavebnictví s ročním platem ve výši 50 až 80 tisíc dolarů,“ dodává. To by dle jeho názoru pozitivně zapůsobilo i na vývoj celé americké ekonomiky.

I přes evidentně dobrý úmysl celého návrhu, je potřeba se zamyslet nad tím, zda by nebylo efektivnější ponechat dodatečně vzniklé zdroje v kapsách jednotlivých motoristů, aby s nimi naložili každý sám podle svého uvážení. Nikde totiž není dáno, že cena ropy zůstane nadále na nízkých úrovních. Pokud by cena opět stoupla, řidiči by sice možná měli kvalitní silnice, ale jejich reálný důchod by se snížil na úkor veškeré ostatní spotřeby.

Newsletter