Lipstick effect: Rtěnka jako recept na lepší schopnosti?

Některé ženy nedají bez make-upu ani ránu, a nemusí to být jen z důvodu jejich marnivosti. Konkurence je tvrdá, a to jak na trhu, tak v oblasti mezilidských vztahů. Obzvláště to pak platí v době ekonomických krizí, kdy se ženy snaží zaujmout opačné pohlaví mnohem vehementněji, aby byly finančně zajištěny do nejisté budoucnosti. 

Alespoň takto vysvětluje teorie známá pod označením lipstick effect na první pohled dosti zvláštní ekonomický jev, a sice, že v dobách hospodářských recesí, kdy lidem obvykle klesají příjmy a roste nezaměstnanost, se paradoxně velmi daří firmám, které prodávají levnější luxusní zboží, jako jsou například rtěnky, make-up či jiná dámská kosmetika. 

Ekonomie štěstí: Proč šťastní lidé vydělávají více (nikoli naopak)

Malování rtů a nošení make-upu má ovšem mnohem dalekosáhlejší využití než jen zvýšení zájmu u opačného pohlaví. Vědci z Harvard Medical School a z University of Chieti nedávno objevili ještě tak trochu jiný lipstick effect. Ve své studii, která byla publikována v Cogent Psychology Journal, zjistili, že pokud se žena maluje, cítí se atraktivnější, což vede k vyšší sebedůvěře a následně k lepším akademickým výsledkům.

To, že vyšší sebevědomí vede k lepším výsledkům ve škole, již potvrdily předchozí studie, a to, že s make-upem se ženy cítí atraktivnější a sebejistější, je logické. Nikoho však dosud nenapadlo spojit to vše dohromady a hypotézu, že make-up vede k lepším akademickým výkonům, patřičně vědecky otestovat. Až před pár měsíci Rocca Palumba, který spolu se svým vědeckým týmem uspořádal řízený experiment s téměř dvěma stovkami studentek ze své domovské univerzity.

Ekonomie diskriminace: Krása vs. ošklivost

Studentky byly rozděleny do tří skupin, přičemž každá z nich dostala jiný „pozitivní podnět“. První skupina poslouchala motivační hudbu, druhá vybarvovala omalovánky s obličeji a třetí si nanášela make-up. Hned poté dostaly účastnice výzkumu k vyplnění test z obecné psychologie zaměřený na kognitivní schopnosti. Na následujícím grafu můžete vidět, jak to dopadlo.

Ženy, které si před testem nanášely make-up, získaly v průměru více bodů než obě ostatní skupiny. Výsledky experimentu tak potvrdily Palumbovu hypotézu. A jak popisuje server Daily Mail, tato skupina studentek se také v následných dotaznících hodnotila na škále v průměru jako krásnější než studentky z ostatních skupin. To podpořilo jejich sebevědomí a následně také pozitivně ovlivnilo jejich výkon v testu, jak vysvětlili výzkumníci.

The beauty premium: Proč mají krásní lidé vyšší mzdy?

Newsletter