Evropské i americké výnosy klesají. Dolar ve ztrátě nad 1,0700 za euro. Měny regionu v zisku. Koruna zpět pod 25,20 za euro.

Lze bojovat proti greenwashingu? V ČR vzniká iniciativa, která se o to snaží

K tématu udržitelnosti na konferenci Sustainable Future 2022 promluvil Vladimír Víšek, který se udržitelnému rozvoji věnuje přes dvanáct let. Může se pochlubit zkušenostmi nejen z Česka, ale také ze švédského Malmö, kde dva roky pracoval v oblasti cirkulární ekonomiky v rámci globální agendy tradiční švédské společnosti IKEA. Současně má jako manažer udržitelnosti tuto sféru na starosti v české firmě vyrábějící 3D tiskárny Prusa Research a ve volném čase ho zaměstnává iniciativa No Greenwashing, se kterou nás seznámil na konferenci během panelové diskuse s dalšími odborníky zabývajícími se v dnešní době již populárním tématem greenwashingu.

O co vlastně jde, když se mluví o greenwashingu? Co stálo za vznikem iniciativy No Greenwashing a kde je její budoucnost? Na tyto dotazy odpovídal ve videorozhovoru z konference Sustainable Future 2022 Vladimír Víšek.

00:07  Co je greenwashing? Kdy jste se jím začal zabývat?

Téma greenwashingu se hezky česky překládá jako “lakování na zeleno”. Dá se definovat jako záměrné klamání zákazníka o ekologické prospěšnosti produktu, firmy nebo služby. My, v iniciativě No Greenwashing, si myslíme, že ne vždy to musí být záměr. Kolikrát se toho firma může dopouštět nevědomky. Nemá třeba vědecké poznání v dané oblasti, kdy něco řeší a v dobré víře přijde s novým produktem, o kterém si myslí, že je ekologičtější. Ale aniž by znala kontext, se dopustí toho, že ten produkt vlastně ekologičtější vůbec být nemusí.

Já jsem se k tématu no-greenwashingu dostal z praxe, protože už více než deset let pracuji jako manažer udržitelnosti v různých firmách. A kolikrát jsem měl problém udělat správné rozhodnutí. Chtěl jsem něco konkrétního řešit a neměl jsem v ruce data, neměl jsem v ruce radu, jestli to, co chci dělat, je skutečně ekologičtější nebo není. A to mě dovedlo k tomu, že tady chybí nějaká platforma, která by dala dohromady vědce, kteří dokážou na ta problematická témata odpovědět.

01:37  Jak funguje vaše iniciativa No Greenwashing?

My jsme uskupení dobrovolníků, které pracuje v oblasti udržitelnosti. Fungujeme tak, že si v této oblasti vytipováváme problematická témata. K tomu dáme skupinu odborníků a firmám se potom pokusíme to téma vysvětlit tak, aby byly schopné se v něm zorientovat a pracovat s daty a dělat skutečně správná rozhodnutí.

02:30  Kde vidíte vaši iniciativu za pět let?

Přes původní záměr – věnovat se konkrétním tématům do detailu – jako takový přirozený “side-product” vznikl, že to vzbudilo obrovský zájem médií. Že se nám to téma podařilo dostat mezi širší veřejnost a firmy. Takže bychom chtěli tu iniciativu dále posouvat směrem, aby se o tom tématu skutečně mluvilo.

 

No Greenwashing je iniciativa založená v červnu 2021. Podílejí se na ní Vladimír Víšek, Lenka Mynářová, Marie Tichá, Miroslav Kundrata a Michaela Thomas. Doménou jsou zde problematická témata v oblasti udržitelnosti, například téma bioplastů či téma uhlíkové neutrality. Cílem iniciativy je vznik a současná realizace nových řešení, která budou prokazatelně pozitivně dopadat na životní prostředí.

Vladimír Víšek se oblasti udržitelného rozvoje věnuje 12 let. Dva roky strávil v africké Ghaně jako dobrovolník v sirotčinci. Působil jako programový manažer v neziskové organizaci Světlo pro svět, která pomáhá vracet zrak lidem v rozvojových zemích. Šest let měl v IKEA na starosti agendu udržitelného rozvoje pro CZ/HU/SK region. Dva roky pracoval ve švédském Malmö na globální IKEA agendě v oblasti cirkulární ekonomiky. Nyní působí jako manažer udržitelnosti v Prusa Research. V červnu 2021 spoluzaložil iniciativu No Greenwashing – uskupení expertů bojujících proti lakování nazeleno.

Newsletter