Maloobchodní tržby v listopadu zrychlily růst na 6,8 %

AKTUALIZOVÁNO Tržby v českém maloobchodě bez aut v listopadu zrychlily meziroční růst na 6,8 procenta, v říjnu rostly o 5,6 procenta. Vyšší tržby zaznamenali obchodníci ve všech hlavních skupinách prodejen. Dařilo se zejména internetovým obchodům.

Podle analytiků čísla ukazují, že spotřebitelé před vánočními svátky rozhodně nešetřili a spotřeba domácností zůstává jedním z hlavních pilířů ekonomického růstu. „Obchodníci mohou být s letošním listopadem vesměs spokojeni. Domácnosti zůstaly při chuti k utrácení, přičemž jim do karet hrály jak stagnující cenová hladina, tak stoupající příjmy,“ uvedl hlavní ekonom UniCredit Pavel Sobíšek.

Podle Pavla Kulhavého ze společnosti PwC Audit výsledky maloobchodu potvrzují pokračující celkové ekonomické oživení. „Lidé jsou ochotni více utrácet i za zbytné zboží, jako jsou sportovní potřeby, či elektroniku, kterou mohli během předchozích let oželet. Tržby prodejců tak podle očekávání potvrzovaly očekávání bohatšího Ježíška 2015,“ dodal Kulhavý.

Za prodej pohonných hmot utržili obchodníci ve srovnání s loňským listopadem o 12 procent více, za prodej nepotravinářského zboží o 8,6 procenta více a tržby za prodej potravin se zvýšily o 2,9 procenta. „Dlouhodobě nejvyšší tempa růstu tržeb vykazoval prodej zboží přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby,“ uvedl ČSÚ. V listopadu rostl internetový prodej meziročně o 19,9 procenta.

V listopadu rostl internetový prodej meziročně o 19,9 procenta. „Bez nadsázky se dá říci, že objednávky přes internet se stávají králem předvánočních nákupů,“ dodal hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč.

„Čeští spotřebitelé utrácejí stále více, což zřejmě potvrdí i prosincová nejspíše rekordní data, a dohánějí ve spotřebě to, co během posledních dvou recesí zameškali. Naše ekonomika má stále ještě hodně daleko do toho, aby se začala přehřívat,“ uvedl Petr Dufek z ČSOB.

Obchodníci utržili více peněz například za počítačová a komunikační zařízení, sportovní potřeby, farmaceutické a kosmetické zboží, potřeby pro domácnost nebo oděvy a obuv. „Tržby v prodejnách s potravinami se také zvýšily, i když nižším tempem než v prodejnách se spotřebním zbožím. Ve specializovaných prodejnách potravin vzrostly tržby o 3,8 procenta a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin, které jsou objemově významnější skupinou, o 2,8 procenta,“ uvedli statistici.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel byly meziročně vyšší o 12,8 procenta, přičemž za prodej aut včetně náhradních dílů stouply tržby obchodníkům o 13,6 procenta a za opravy o 9,9 procenta.

Po očištění o vliv počtu pracovních dní byly listopadové maloobchodní tržby meziročně vyšší o 5,6 procenta, meziměsíčně po očištění o sezonní vlivy reálně klesly o 0,4 procenta.

Zlatý víkend přinesl v tuzemském maloobchodě rekordní tržby

 

Newsletter