Šéf Fedu Powell na včerejším vystoupení potvrdil vhodné nastavení měnové politiky. Absence komentáře uklidňujícího dluhopisový trh vyvolala nárůst dlouhého konce americké výnosové křivky. Americké akcie v návaznosti na to poklesly, stejně tak asijské. Dolar výrazně zpevnil proti euru i v dolarovém indexu. Slabší euro proti dolaru se dnes projevuje v mírných ztrátách měn regionu.

Marc Faber: Hodnota Tesly míří k nule

Mimořádně medvědí je pohled investičního guru Marka Fabera na akcie Tesla Motors. Teprve až ten trh bude zajímavý, vstoupí na něj Mercedes, BMW nebo Toyota. Zatím není. Výhledově dle mého hodnota Tesly míří na nulu, prohlásil pro CNBC.

„To, co vyrábí Tesla, samozřejmě mohou dělat Mercedes, BMW, Toyota, Nissan. Teotericky kdokoli na světě, za mnohem nižších nákladů a mnohem efektivněji. Dnes ale trh pro Toyotu a další značky jednoduše není dost velký. Až přijde moment, kdy dost velký bude, do toho trhu nastoupí a Tesla se začne potýkat s tvrdou konkurencí,“ rozhovořil se Faber pro CNBC.

Až se na trhu elektromobilů takto ostrá konkurence vybuduje, na podnikání Tesly i hodnotu její akcií to podle Fabera bude mít zásadně vyšší než drobný vliv. „Osobně si myslím, že Tesla je firma, jejíž hodnota míří k nule,“ pronesl Faber.

Mnohem prudší než očekávanou ztrátu kvartálního hospodaření oznámila Tesla 3. srpna po závěru amerického obchodování. Dosáhla 1,06 dolaru na akcii při tržbách 1,56 miliardy dolarů, zatímco analytici očekávali ztrátu pouze 52 centů na akcii při tržbách 1,62 miliardy dolarů. Čistá ztráta Tesly se ve druhém čtvrtletí prohloubila na 293 milionů dolarů ze 184 milionů dolarů před rokem. Nárůst prodeje nedokázal vykompenzovat rozsáhlé náklady na zvyšování produkce.

Tesla je pod drobnohledem analytiků a ekonomů, kteří soustavně zpochybňují schopnost firmy naplnit poptávku fanoušků, zejména pokud jde o nový Model 3, pro který má nabráno zhruba 373 tisíc předobjednávek.

Minulé pondělí firma, která patří do impéria miliardáře a vizionáře Elona Muska, potvrdila převzetí jiné společnosti stejného majitele, SolarCity. Tesla se tím, kromě záchrany SolarCity, má posouvat k širšímu záběru v oblasti uchovávání energie.

Elon Musk propojuje své impérium. Tesla ohlásila dvojnásobnou ztrátu

Tesla již začátkem července uvedla, že dodala zákazníkům jen zhruba 14,4 tisíce vozů místo plánovaných 17 tisíc vozů. Údaje signalizují, že automobilka se dál potýká s výrobními problémy a zřejmě nesplní celoroční plán.

Automobilka si pro letošní rok stanovila za cíl dodat zákazníkům 80 až 90 tisíc aut, v první pololetí ale ve skutečnosti dodala jen 29 tisíc aut a do druhé poloviny roku si věří s dodáním 50 tisíc aut. Nyní vyrábí dva modely elektromobilů: sedan Model S a sportovně-užitkový Model X, který se začal prodávat loni v září. Koncem března představila Model 3, jehož základní cena bude 35 tisíc dolarů.

Tesla by se ráda přeměnila ve velkoobjemového výrobce elektromobilů. Elon Musk v květnu uvedl, že v roce 2018 by měla produkce dosáhnout půl milionu vozů a v roce 2020 by se měla přiblížit jednomu milionu. Právě takovému prosazení ale nejen Faber nevěří. Naopak, Teslu má Faber zařazenu jako jasného kandidáta na shortování jejích akcií.

Na přelomu července a srpna agentura Bloomberg přišla se zprávou, že na trhu elektromobilů již vstupuje Mercedes-Benz a to ve zcela jiné rovině, než Tesla. Vedle dvou elektrických sedanů Mercedes uvede také dvě elektrická SUV, píše Bloomberg. Americké zastoupení BMW si ve své nové reklamě utahuje právě s nekonečné dodací lhůty aut od Tesly.

Diarmuid O‘Connell, zodpovědný za vývoj Tesly, pro Automotive News kontruje: Zatímco naši „konkurenti“ dodávají o něco vylepšenou podobu toho, co dosud, Tesla mění podstatu toho, čím byla auta poháněna a jak byla řízena. 

Newsletter