Měli poslechnout Buffetta. Nyní tratí desítky procent

Zhruba před deseti lety Warren Buffet prohlásil, že do akcií leteckých společností již nehodlá investovat ani korunu. K tomu výroku ho přivedla chyba, která ho stála 358 milionů dolarů, a to v podobě investice do US Airways Group. Investoři do asijských dopravců by se nad tímto postojem měli nyní minimálně zamyslet.

Podle dat shromážděných společností Bloomberg, 6 z 10 na trh vstoupivších leteckých společností v posledních pěti letech se obchoduje pod emisní cenou. Asijským leteckým společnostem se nepodařilo využít nárůstu počtu cestujících, jelikož v posledním desetiletí přibylo příliš mnoho nových dopravců a tím se stal tento byznys přehlcený a nerentabilní. Akcie společnosti Bangkok Airways, jejíž výnos z nejnovějšího IPO v asijském sektoru dosáhl 494 milionů dolarů, dnes během svého prvního dne na burze v Bangkoku tratily.

Investiční manažer společnosti Samsung Asset Management v Hongkongu, Alan Richardson si myslí, že v odvětví letecké dopravy je příliš silná konkurence. I on sám již dříve prodělal na nákupu akcií thajských Nok Airlines. Možná díky této zkušenosti do primární emise Bangkok Air již neinvestoval.

Zvyšující se asijská urbanizace a rostoucí střední třída pohánějí nárůst nabídky a poptávky po cestování. Nové letecké společnosti se objevují po celém kontinentu, od Vanilla Air a Peach Aviation v Japonsku, po nízkonákladové dopravce v Indii založené majetkovými magnáty, výrobci sušenek nebo majiteli cestovních kanceláří. Tato situace kontrastuje s vyspělými trhy v USA a Evropě, kde nadměrná kapacita vedla ke konsolidaci. Podle zástupce Boeingu bude téměř polovina světového růstu letového provozu v průběhu následujících dvaceti let zahrnovat asijské cesty.

Zakladatel Endau Analytics, Shukor Yusof si myslí, že „letecké společnosti nejsou dobrou investicí a ani v nejlepších časech nebyly. To je důvod, proč se od nich Warren Buffett raději drží dál. Je to velmi cyklické odvětví.“

Nevydařené IPO

Akcie Bangkok Airways, dnes v Bangkoku na konci obchodování klesly na 22 bahtů, tj. 3 bahty pod svou emisní cenu. Jde tak o nejhorší debutové vystoupení v zemi v letošním roce. Tamní akciový index dnes oslabil o 0,3 procenta.

Bangkok Air plánuje využít peníze na nákup 18 nových letadel, aby se vyrovnal konkurencim jakou je Thai Airways International a Singapore Airlines. Tato soutěživost však poznamenává australského největšího dopravce, Qantas Airways, který přijímá opatření jako snížení hmotnosti svých letadel za účelem návratu zisku.

Poslední veřejná emise akcií thajské letecké společnosti byla také propadákem a investoři přišli o většinu svých peněz. Nízkonákladový přepravce Nok Air, kontrolován firmou Thai Airlines, se nyní obchoduje 45 procent pod nabídkovou cenou ve výši 26 bahtů z IPO v loňském roce. Alan Richardson ze Samsung Asset, který se také „nachytal“, označil nákup za „past“ a „chybu“. IPO společnosti Bangkok Air se nicméně neúčastnil, jelikož zastává názor, že si akcie může koupit za šest měsíců mnohem levněji, až euforie opadne.

Majitel Berkshire Hathaway, Warren Buffett se v březnu roku 2001 nechal slyšet, že s investováním do leteckých společností skončil a označil investici do US Airways za velký omyl. „Nyní, když mám nutkání investovat do letecké společnosti, zavolám na číslo 800 a řeknu: „Dobrý den, mé jméno je Warren a jsem air-o-holic. Někdy jim to trvá 10 minut mi to rozmluvit, někdy více,“ říká v nadsázce.

Newsletter