Nad očekávání nižší výsledek kvartálního vývoje amerického indexu výdajů na osobní spotřebu podpořil korekci dolarových zisků nad 1,0800 za euro. Z měn regionu je v zisku koruna a zlotý. Domácí měna testuje 25,30 za euro.

Miliardový fenomén aneb Doba, kdy duch zvítězil nad hmotou

Vyšel film, který vás zajímá, nebo vaše oblíbená kapela vydala nové album? Není tomu tak dávno, co lidé v takových případech zamířili do obchodů, kde si koupili DVD nebo CD. Jejich poličky už přitom byly zaplněny mnoha staršími kousky, ty nové proto bylo potřeba nasoukat někam mezi. Nyní však tyto prostory mohou místo zástupu CD a DVD zdobit například květiny a vy si můžete pustit či poslechnout cokoliv, kdykoliv a kdekoliv (kde existuje připojení k internetu).

A toto vše přitom můžete mít za relativně nízký měsíční poplatek. V dnešním světě moderních technologií stále více platí, že duch vítězí nad hmotou, a místo toho, abyste si své oblíbené umělecké nahrávky schovávali v šuplících či vystavovali na policích, se nyní skrývají nikoliv nutně na disku vašeho počítače, ale kdesi v útrobách virtuální reality.

Jedním z dynamicky se rozvíjejících trendů dnešní digitální doby je tzv. předplatitelská ekonomika (subscription economy). Definici předplatného podle ING uvádí server eZonomics: Jedná o smlouvu, která usnadňuje pravidelné doručení nebo dlouhodobé využívání určité služby nebo produktu. Smlouva stanoví, o jaký jde produkt či službu, četnost používání nebo dodání, za jakou cenu a v jakém časovém rámci.

Předplatitelská ekonomika fungovala velmi dlouho typicky v oblastech předplatného novin a časopisů, nicméně spolu s rozvojem technologických možností expandovala do dalších oblastí zejména kulturního vyžití a zábavního průmyslu. Podle odhadů ING, které uvádí eZonomics, jde například v Evropě o 350miliardový business.

E-book, nebo papírová? Zákazníci nechtějí platit za digitální zboží

Do předplatitelských služeb lze zahrnout tradiční pravidelné platby za internet, mobilní tarif či kabelovou televizi, za které evropští spotřebitelé ročně utratí zhruba 240 miliard eur. Dalších 30 miliard eur pak padne na výdaje za tzv. digitální zboží, které nabízí například Netflix, Amazon Prime či Spotify. Jde tedy typicky o předplacené filmy, seriály či hudbu.

O něco netradičními předplatitelskými službami, které ovšem zejména v posledních letech otevírají dveře další expanzi, jsou takové, které se již nutně nestarají o vaši zábavu, ale jsou zejména cílené na usnadnění každodenního života. Spotřebitelé v Evropě utratí podle odhadu ING za předplatné dodávek jídla či kosmetiky a makeupu asi 30 miliard eur. Zbylých 50 miliard eur je pak vynaloženo na předplacené služby či zboží dlouhodobé spotřeby, jako je pronájem automobilu, ale třeba i pračky.

Zajímavé statistické údaje, které dokládají boom předplatitelské ekonomiky ve Spojených státech, poskytuje server Forbes na základě studie McKinsey & Company. Určité služby předplatného využívá téměř polovina veškerého obyvatelstva USA, a sice 49 % (zde nejsou za předplatitelské služby chápany ty výše zmiňované tradiční, které dnes „musí“ využívat takřka každý, jako je internet a mobilní tarif). Naprostá většina z nich patří mezi předplatitele médií (46 %), předplatitelské služby ve formě balíčků se zbožím však zatím využívá poměrně nízkých 11 %.

Apple zbrojí proti Amazonu a Netflixu

Zhruba 60 % americké předplatitelské ekonomiky tvoří ženy, u mužů je však větší pravděpodobnost, že budou využívat více předplatitelských služeb. Na běžného uživatele vychází v průměru 2 předplacené služby, téměř 35 % si však předplácí tři nebo více služeb.

Na druhou stranu může být překvapivé, že pouze 55 % amerických spotřebitelů, kteří běžně nakupují online, zvažují, že by se zapojili do předplatitelské ekonomiky. Zde měli výzkumníci opět na mysli pouze více progresivní předplatitelské služby, jako jsou pravidelné platby za digitální zboží či pravidelné dodávky určitého fyzického zboží. Předplatitelská ekonomika tak má před sebou ještě velkou výzvu v podobě nalákání zbylé téměř poloviny zdrženlivějších potenciálních spotřebitelů.

Sociální média v grafech: O kolik času už vás připravila?

Newsletter