Dolar se drží v mírném zisku v dolarovém indexu i proti euru. Evropské i americké výnosy rostou. Měny regionu jsou ve ztrátě, jediná koruna dopoledne zpevnila. Kurz se krátce podíval pod support 25,90 za euro, poté ale zisky mírně zkorigoval.

Musí se Apple stále víc dělit o svou slávu?

Šéf Applu Tim Cook dnes v jednom ze značkových Apple Storů zahájil prodej v pořadí již šesté verze tolik oblíbeného iPhonu. Firma již počátkem týdne uvedla, že objednávky na novou řadu 6 jsou rekordní. Proto nebylo žádným překvapením, když uvedení do prodeje provázely mnohametrové a mnohahodinové fronty. Zatím ne však po celém světě, protože telefony iPhone 6 a iPhone6 Plus jsou ode dneška dostupné pouze v osmi zemích, a to ve Spojených státech, Británii, Austrálii, Japonsku, Portoriku, HongKongu, Singapuru, Francii a Německu. V dalších 22 zemích by se měli iPhony6 začít prodávat až za týden, Česká republika mezi těchto 22 zemí však nepatří. S novým typem telefonu od společnosti Apple se pojí i nový rekord a to rekordní počet objednávek za prvních 24 hodin od uvedení telefonu. Přislo jich více než 4 miliony.

 Vedle zprávy o vstupu nových iPhonů na trhu přišla informace, že Apple kvůli softwarové chybě odkládá spuštění své aplikace pro sledování zdravotního stavu a fitness funkcí. Aplikace nazvaná HelthKit měla být spotřebitelům nabídnuta ve středu společně s operačním systémem iOS 8. Firma ve svém prohlášení uvedla, že na odstranění chyby v aktualizaci softwaru pracuje a nyní doufá, že se opravené aplikace dostanou do obchodů alespoň do konce tohoto měsíce. Mnoho předních vývojářů fitness a zdravotnických aplikací jako je Nike nebo Jawbone v poslední době intenzivně vyvíjelo aktualizaci svého softwaru, aby byl kompatibilní s HealthKit.

 Těsně před uvedením iPhonu a novinky v podobě hodinek z kategorie tzv. nositelné elektroniky, se firma potýkala s krádeží intimních snímků amerických celebrit a jejich úniku na veřejnost. No není to náhoda? Tim Cook následně na webu firmy ujišťoval zákazníky o tom, že Apple nevytváří profil postavený na obsahu elektronické pošty zákazníků nebo na způsobu jejich surfování na webu, které by pak prodával klientům. Firma podle Cooka zároveň nikdy nespolupracovala s žádnou vládní agenturou, které by poskytla přístup ke svým serverům či službám, a nikdy prý s žádnou ani spolupracovat nebude. A podle počtu objednávek tato kybernetická loupež zákazníky nakonec neodradila.

 V neposlední řadě, uvedení provází ohnivé diskuze na téma iPhone vs. Android. Začínají se dokonce objevovat názory, že nový typ iPhone již není tak originální, jako býval za dob Steva Jobse. Názor, že je Apple čím dál tím méně „cool“, zastává podle průzkumu agentury Reuters/Ipsos až 16 procent dotázaných.

Pro srovnání zhruba 11 procent respondentů uvedlo, že Android ve stejném časovém horizontu taktéž částečně přišel o svou jiskru. Opravdu výrobci nenabízejí tak dobré produkty jako před dvěma lety, nebo je to pouze zcestný názor zhýčkané klientely?

Není to totiž tak dávno, co jsme museli platit i za přijatou sms a barevný displej byl viděn pouze u těch nejbohatších. Proč se tedy zákazníci nespokojí s tímto technologickým zázrakem? Jediný pokrok, se kterým podle dotázaných Apple přisel, je změna velikosti a to je jim asi málo. Přitom na velikosti přeci záleží?! Což dokládá i fakt, že právě po větším z iPhonů se okamžitě zaprášilo.

Při výše zmíněném výzkumu byla položena i otázka, jak lidé vnímají následujících pět populárních technologických značek – Apple, Android, Microsoft, Dell Inc. a Hewlett Packard. U respondentů si tak označení „nejvíce cool značka“ odnesl Android, myslí si to celkem 50 procent dotázaných. Prostředí je vlastní zařízením s operačním systémem Google. Pro Apple hlasovalo celkem 48 procent.

A tak ačkoliv je průzkum založen pouze na omezeném vzorku, ukazuje jak produkty Android, které mají tendenci být méně nákladné, donutili společnost Apple se podělit o část její slávy.

Newsletter