Přiznávám, že se mi o Tesle už nechce moc psát. Je to jen jedna akcie z mnoha a nejsem jí nijak posedlý. Jsme v ní spokojeně short za 371 a moc času s ní dál netrávíme.
Na druhé straně se musím přiznat, že jsem fascinován tím, jak dlouho lze vytvářet dojem, že jde o úspěšnou a perspektivní firmu a tahat z investorů peníze. To je důvod, proč by všichni, kteří to s investováním myslí vážně, měli vývoj v Tesle pozorně sledovat. Je to vynikající studijní materiál, který jednou vejde do učebnic.
Býčí pohled na Teslu je založen na následujících domněnkách:
- Tesla má nejlepší elektromobily na světě, je daleko před konkurencí a bude dominovat automobilovému trhu budoucnosti.
Toto je naprostá iluze. Tesla sice začala dříve než ostatní, ale hlavním důvodem, proč se ostatním automobilkám do EV moc nechtělo, bylo to, že ještě nikdo nepřišel na to, jak je prodávat se ziskem. To platí dodnes. Všechny automobilky na EV prodělávají. Nicméně, konkurence nabírá tempo a doslova Teslu smete.
Například BMW bude mít do roku 2025 celkem 25 elektrifikovaných modelů, z toho 12 čistě elektrických. Stejným směrem směřují i další automobilky. Zkuste si sami najít, co všechno už mají a chystají Porsche, Jaguar, Mercedes, Toyota, GM, Nissan, VW, Ford, Peugeot, Rolls – Royce a další. Celkem přijde na trh během příštích několika let přes 100 modelů EV všech značek. Tato auta budou nejen v mnoha případech lepší než auta Tesly, ale také bezpečnější a levnější. Zlaté časy Tesly s minimem konkurence jsou pryč. Teď už to bude jen horší.
- Tesla má Gigafactory a ta je obrovskou konkurenční výhodou.
Další iluze. Hned z několika důvodů. Za prvé, pokud je na EV něco, co se stane nejdříve komoditou, pak jsou to právě baterie. Těžko mohou být dlouhodobě zdrojem konkurenční výhody. Za druhé, jejich vývoj zatím stále překotně běží a nedávné partnerství firem Panasonic a Toyota může napovídat, že Tesla vsadila na neperspektivní model baterií. A za třetí, výrobcem baterií není Tesla, ale Panasonic. Tesla je na firmě Panasonic závislá jak technologicky, tak finančně. To se může ukázat spíše jako nevýhoda než výhoda. Tesla se totiž zavázala k velkému odběru baterií Panasonic, a pokud se ukáže, že jde o model, který už je překonaný, pak není Gigafactory žádné terno. Spíše naopak.
- Tesla má nejprogresivnější výzkum a vývoj a vždy bude schopna udržet si svůj náskok.
Ani toto se neshoduje s realitou. Tesla má ze všech automobilek nejméně registrovaných patentů a to i v oblastech, které jsou pro ni klíčové. Pro autopilota nemá ani jeden. Tesla v podstatě nevlastní žádnou podstatnou technologii, kterou by neměly ostatní automobilky. Opačně tato věta neplatí.
Tesla – první akcie, která spadne na nulu – https://t.co/5I09iNDDcb https://t.co/s8XRPSc9eq prostřednictvím @roklen24 #Tesla #TeslaBear #ElonMusk #stocks pic.twitter.com/i4ljyJEOrT
— Roklen24.cz (@roklen24) 28. března 2018
- Poptávka po vozidlech Tesla je tak obrovská, že Tesla prodá, cokoliv se jí podaří vyrobit.
Nesouhlasím. Možná největší překvapení pro fanoušky akcií Tesly bude zjištění, že její auta nejdou na odbyt. Tesla zatím prodá vše, co vyrobí, ale hlavním důvodem je to, že vyrábí strašně malé množství aut. Pokud se jí někdy podaří výrobu dotáhnout k masovosti, není řečeno, že o tolik aut bude zájem. Vede mně k tomu několik indicií. Za prvé, jen asi 15-30 % z těch, co si u Tesly rezervovali auto, si ho nakonec skutečně kupuje. Za druhé, když se podíváme na prodeje Tesly v zemích, kde její auta přišly o státní dotaci (Dánsko, Norsko, Singapur), vidíme, že klesly skoro k nule. Tesla letos přijde o dotace i v USA a předpokládám, že se to na prodejích promítne výrazně negativně.
- Jediným problémem Tesly je to, že díky nedobře zvládnutému výrobnímu procesu vyrábí zatím málo aut. Je to ale jen přechodný problém. Jakmile se ho Tesle podaří vyřešit, výroba vyletí nahoru a Tesla bude vysoce zisková.
I pokud připustíme, že se Tesle podaří konečně začít vyrábět auta v počtech, která nebudou ve srovnání s konkurencí směšná, není nikde řečeno, že Tesla bude zisková. Zde nás totiž čeká možná další překvapení. Představy managementu Tesly o budoucích maržích jsou podle mého názoru absolutně nerealistické.
- Tesla má sice katastrofální finanční situaci a čím dál větší ztráty, investoři ji však natolik milují, že jí kdykoli poskytnou nový kapitál na pokrytí ztrát a na další provoz.
Toto možná platilo ještě donedávna. Teď už bych se na to nespoléhal. Tesla má obrovský dluh, další obrovské závazky mimo rozvahu, narůstající ztráty, velkou potřebu kapitálových investic a blížící se splátky dluhopisů. Zásoby hotovosti se rychle tenčí.
Tesla loni vydala dluhopisy (také jsme o nich zde psali). Ty se dnes obchodují za 87 a mají výnos do splatnosti 7,7 %. Je to čistokrevný junk. To ale také znamená, že možnost půjčovat si dále peníze je pro Teslu uzavřena. Jediná cesta, jak získat kapitál, je emisí akcií. Zatím je cena akcií ještě na úrovních, kdy by to bylo možné, trh si však stále více uvědomuje tíživost situace. Cena akcií prudce klesá a tím se snižuje i jejich hodnota jako platidla. Většina akcionářů Tesly si stále ještě neuvědomuje, kolik peněz bude Tesla potřebovat. Podle našeho odhadu může jít až o 7-8 miliard dolarů během letošního a příštího roku. Osm miliard dolarů pro společnost, jejíž dluhopisy mají junk rating? To je dost náročný úkol.
- Management Tesly je jedinečný, má svou vizi a má věci pod kontrolou.
Tato teze je slovním vyjádřením kultu Elona Muska. Realita, viděná střízlivýma očima, je však jiná. Realitou je masivní exodus lidí z vyššího a vrcholného managementu, účetnictví, které je snad až za hranicí zákona (Teslu opakovaně vyšetřuje SEC), nepotismus a konflikt zájmů (viz akvizice SolarCity) a dlouhá řada nesplněných slibů a nepravd přímo z Muskových úst.
Když se nad tím vším zamyslím, tak vidím společnost, jejíž business model není života schopný. Těžko říct, co by ji mohlo zachránit. Z dlouhodobého hlediska by možná bylo nejlepší, kdyby Musk z vedení odstoupil a Teslu začal řídit někdo, kdo umí vyrábět auta. Když ale z rovnice odstraníme Muskův kult, pak v ní nezbude nic, co by drželo akcie nahoře. Jelikož je jasné, že Tesla bude muset udělat masivní emisi akcií, nezdá se mi tato varianta jako moc pravděpodobná. Mnohem pravděpodobnější se mi zdá postupné směřování k bankrotu. Současná hodnota akcií Tesly je možná záporná. Samozřejmě, že akcie nemohou na burze klesnout pod nulu, pokud by se ale Tesla prodávala v privátní transakci, domnívám se, že její cena by byla nižší, než je její aktuální dluh. To by implikovalo zápornou hodnotu akcií. Takto může nakonec celá story skončit. Pro dnešní držitele akcií je to fakticky totéž, co bankrot. Radost z toho rozhodně nemám. Investujte opatrně!