Ceny pohonných hmot na našich čerpacích stanicích v uplynulých dnech stagnovaly. Jak průměrná cena benzínu, tak i nafty zůstala v uplynulých 7 dnech na čerpacích stanicích stejná. Nenaplnily se tak scénáře o masivním nárůstu marží, který mohl provázet pohonné hmoty na začátku léta díky vyšší poptávce.
Ceny pohonných hmot by mohly zůstat bez výraznější změny i následující dny, poté však čekáme jejich nárůst. Ceny ropy od začátku července poměrné výrazně vzrostly díky pádu amerického dolaru a obavám o nedostatek ropy na trhu. Od srpna bude na trhu chybět 5,16 milionu barelů ropy denně vinou pokračování dobrovolných produkčních škrtů Ruska a Saúdské Arábie. Jedná se přibližně o 5 % celosvětové poptávky. Oslabuje také česká koruna. Inflace za červen patrně dosáhne úrovně pod 10 % a trhy tak již budou vyhlížet první snížení úrokových sazeb ČNB, které by mohlo přijít do konce roku. Tomu napovídají i slabé tržby maloobchodu, které klesají již 13 měsíců v řadě. Slabší koruna a vyšší ceny ropy se tak postupně promítnou i na ceny pohonných hmot na našich čerpacích stanicích. Do konce prázdnin by tak mohl benzín i nafta zdražit o několik desítek haléřů.
U nafty očekáváme ještě výraznější zdražení, jelikož sněmovnou prošla novela zákona, která zavede spotřební daň v původní výši. Průměrné ceny nafty by se tak měly zvýšit s největší pravděpodobností od začátku září, a to o přibližně 1,80 Kč na litr. Na některých čerpacích stanicích bude zdražení skokové, zejména u těch, které operují s minimálními maržemi. Ty s vyššími maržemi mohou vzít část cenového skoku na sebe. Vláda původně chtěla vyšší spotřební daň u nafty již od začátku srpna, zdlouhavý legislativní proces to však nemusí dovolit. Nyní musí novelu zákona schválit senát (který má 30 dnů na projednání), následně podepsat prezident (ten má 15 dnů) a poté musí být publikována ve sbírce zákonů. Až následně se může novela zákona promítnout na cenách nafty.
Opětovné zvýšení spotřební daně u nafty můžeme označit jako logický krok, vláda by měla do své kasy inkasovat každý měsíc kolem 800 milionů korun navíc. Dané opatření navíc bylo schváleno kvůli vysokým cenám nafty, které během začátku loňského léta atakovaly 50 Kč. Nyní však máme jednu z nejlevnějších naft v Evropě a i přes zvýšení průměrné ceny o 1,80 Kč stále budeme konkurenceschopní. Nafta bude pro dopravce stále levnější než v Německu, Rakousku a na Slovensku. Levnější naftu bude mít ze sousedních zemí jen Polsko.
Zdroj: Purple Trading, Bloomberg, Reuters
Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Holding a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.