Náklady na námořní přepravu komodit klesly na 28leté dno. Důvodem je zvolňující růst čínské ekonomiky, který umocňuje už tak značný nadbytek volných lodních kapacit v prostředí celkového útlumu světové ekonomiky. Podle čtvrtečních údajů z Baltic Exchange v Londýně spadl Baltic Dry Index o 5,1 procenta na 632 bodů, což je nejnižší úroveň od 22. srpna 1986. Sazby nákladní dopravy pro všechny typy plavidel v rámci této míry klesly také.
Podle odhadů Clarkson, největšího lodního dopravce na světě, zvýší v letošním roce Čína, největší světový odběratel uhlí a železné rudy, dovoz těchto dvou komodit o 6 procent, což bude méně oproti 8,7 procentnímu tempu růstu z roku 2014. Hospodářský rozmach této světové velmoci bude v letošním roce nejslabší od roku 1990 podle průzkumu 67 ekonomů oslovených agenturou Bloomberg.
„Čína zpomaluje, to je tím důvodem,“ řekl k poptávce po velkých dopravních lodích lakonicky Marc Pauchet, analytik Braemar ACM. „Náklad zde jednoduše není.“ Podle čtvrtečních údajů Baltic Exchange denní sazby pro „Capesizes“, velké dopravní lodě, sklouzly o 6,7 procenta na 5972 dolarů. Největší pokles byl pro Panamaxes a to o 11 procent na 4392 dolarů.
Nadbytek lodí
Jak ukázala data firmy Clarcson, celkový obchod velkoobjemově přepravovaných komodit, mezi které patří obiloviny, ocel, cukr nebo kovový šrot, bude v letošním roce expandovat o 4 procenta na 4, 67 miliard tun. Firma ale také předpokládá, že kapacita flotily lodí, schopných dopravovat komodity, se zvýší 5,1 procenta – tedy tempem vyšším. „Poptávka z Číny, je slabá,“ řekl Charles Rupinski, senior analytik společnosti Global Hunter Securities. „Je zde velký počet nových dopravních kapacit, protože lidé čekali oživení.“
I u plavidel menších než tzv. „Capesizes“ byly klesající sazby poháněny sezónně slabší poptávkou a nadbytečnou kapacitou, řekl Pauchet. Navíc jim ukrajuje dosavadní živnost právě velkokapacitní přeprava. Její kapacita vzrostla od roku 2008 o plných 80 procent při růstu přepravovaného objemu o zhruba polovinu. Nadbytek nových přepravních kapacit je zde zřejmý.