Evropské výnosy klesají, americké rostou. Dolar zůstává ve ztrátě, část dnešního oslabení ale smazal. Koruna obrátila do zisku. Kurz je pod 25,30 za euro.

Náklady na přepravu komodit jsou nejníž za 28 let. Důvod?

Náklady na námořní přepravu komodit klesly na 28leté dno. Důvodem je zvolňující růst čínské ekonomiky, který umocňuje už tak značný nadbytek volných lodních kapacit v prostředí celkového útlumu světové ekonomiky. Podle čtvrtečních údajů z Baltic Exchange v Londýně spadl Baltic Dry Index o 5,1 procenta na 632 bodů, což je nejnižší úroveň od 22. srpna 1986. Sazby nákladní dopravy pro všechny typy plavidel v rámci této míry klesly také.

Podle odhadů Clarkson, největšího lodního dopravce na světě, zvýší v letošním roce Čína, největší světový odběratel uhlí a železné rudy, dovoz těchto dvou komodit o 6 procent, což bude méně oproti 8,7 procentnímu tempu růstu z roku 2014. Hospodářský rozmach této světové velmoci bude v letošním roce nejslabší od roku 1990 podle průzkumu 67 ekonomů oslovených agenturou Bloomberg.

„Čína zpomaluje, to je tím důvodem,“ řekl k poptávce po velkých dopravních lodích lakonicky Marc Pauchet, analytik Braemar ACM. „Náklad zde jednoduše není.“ Podle čtvrtečních údajů Baltic Exchange denní sazby pro „Capesizes“, velké dopravní lodě, sklouzly o 6,7 procenta na 5972 dolarů. Největší pokles byl pro Panamaxes a to o 11 procent na 4392 dolarů.

Nadbytek lodí

Jak ukázala data firmy Clarcson, celkový obchod velkoobjemově přepravovaných komodit, mezi které patří obiloviny, ocel, cukr nebo kovový šrot, bude v letošním roce expandovat o 4 procenta na 4, 67 miliard tun. Firma ale také předpokládá, že kapacita flotily lodí, schopných dopravovat komodity, se zvýší 5,1 procenta – tedy tempem vyšším. „Poptávka z Číny, je slabá,“ řekl Charles Rupinski, senior analytik společnosti Global Hunter Securities. „Je zde velký počet nových dopravních kapacit, protože lidé čekali oživení.“

I u plavidel menších než tzv. „Capesizes“ byly klesající sazby poháněny sezónně slabší poptávkou a nadbytečnou kapacitou, řekl Pauchet. Navíc jim ukrajuje dosavadní živnost právě velkokapacitní přeprava. Její kapacita vzrostla od roku 2008 o plných 80 procent při růstu přepravovaného objemu o zhruba polovinu. Nadbytek nových přepravních kapacit je zde zřejmý. 

Newsletter