Evrpské i americké výnosy rostou. Dolar ve ztrátě nad 1,0660 za euro. Měny regionu v zisku. Koruna navýšila zisky k 25,25 za euro.

„Nebezpečný“ návod? I banky mohou překonat FinTech

Fintech přišel jako nečekaná rána. Z ničeho nic se začaly objevovat technologické startupy, druhy neznámého fintech světa, které se rychle dostaly do komfortních zón konvenčních bank a změnily vnímání a zvyky zákazníků. Především ale změnily i jejich představy o tom, jak může banka potenciálně vypadat. Digitální poskytování úvěrů, API, chatboty, open banking, e-KYC, asistované bankovnictví, bankovnictví skrze sociální sítě…to všechno zapříčinilo, že banky začaly ztrácet zákazníky kvůli této podobě bankovnictví.

To vykouzlilo tradičním bankovním hráčům údiv na tváři. V hlavě jim pak vyvstala otázka: Co zapříčinilo to, že se všechno mění tak silně a rychle? Ironicky se odpověď nalézá přímo hluboko u bank. Technologie pouze usnadnily disruptorům vylepšit oblasti bankovnictví, které do té doby banky sužovaly. Kdo ale říká, že pouze fintech společnosti mohou vyžívat nové typy technologií?

Pokud se banky rozhodnou přijmout výzvu a okusit jedno z mnoha různých využití technologií, pak se jim nemusí podařit pouze oslabit konkurenci, ale i získat zpět zákazníky.

A zde jsou kroky, jak na to:

Automatizace pomocí blockchainu

Většina bankovních procesů a funkcí je zabředlá v pomalém tempu, které komfort zákazníků nezvyšuje. Blockchain a digitalizace mohou přinést novou sílu automatizace tam, kde bankovní funkce zaostávají. Ty ale s blockchain technologií můžou být zase efektivní.  

Využití algoritmů a umělé inteligence ke zlepšení zákaznických služeb

Algoritmy, umělá inteligence a digitální vychytávky mohou kompletně změnit bankovní prostředí. Klienti budou moci konečně dát sbohem nepříjemným a zdlouhavým interakcím, neboť nepřesnost, složitost, nákladová zatížení a zpoždění vnitřních procesů budou moci být podstatně zredukovány díky pokročilým informačním a finančním technologiím.  

Renovace vnitřních procesů pomocí technologií

Technologie tohoto věku mají potenciál zrenovovat zastaralé bankovní procesy a nenechávat je netransparentními a nesrozumitelnými. Z této renovace kombinací síly technologií s „DNA“ financí mohou těžit nejen klienti, ale také samotní zaměstnanci v bankovnictví.

Používání chytrých technologií

Chytré technologie mohou rozkládat staré způsoby IT. A co je důležité, mohou odstranit složitost a křehkost přidávání dalších a dalších vrstev na sebe. Organické, lehké a rychlé systémy mohou ušetřit uživatele i IT týmy od nepříznivé zátěže předchozí dekády.

Využívání otevřených rozhraní pro bezproblémovou integraci technologií

IT a bankovnictví zítřka by se nemělo vztahovat k interním technologiím, ale k externím, aby přineslo jistou hladkost a otevřenost, stejně jako prostor pro heterogenitu. V bankách už nemají co dělat pevné a předem kódované IT díly, které tvořily včerejší bankovnictví. Cokoliv, co neumožňuje rychlý obrat, přímé zpracování a řešení v reálném čase, je již archaické.

Sledování nových trendů v oblasti fintechu

Digitální nástroje nemusí jen uspokojit klientovu chuť po rychlých a pohodlných zákaznických službách, ale dokážou také výrazně snížit výdaje banky a pozvednout produktivitu zaměstnanců jako nikdy předtím. 

Snížit spotřebu papíru

Je nepočet možností, jak snížit spotřebu papíru a zdigitalizovat služby. Ať už je to chatbot, zabudovaná dotyková obrazovka namísto konkrétní přepážky či pobočky nebo interaktivní bankovní automat, pomůže to každé bance k odstranění nadbytečných výdajů. Tohle vše bude brzy nový status quo. 

Zaměření se na spotřebitele je další věcí, kterou by se měly banky naučit od fintech společností, neboť je tento prvek společně s technologiemi klíčovým pro budoucí přežití banky.

Banky by se neměly ptát, jestli si fintech osvojí, nebo budou proti němu bojovat. Měly by se pouze ptát, jak si ho osvojit.

Newsletter