Nebojte se chyb, i Google je dělá

Když přijde řeč na Google, mnohým se vybaví geniální tandem Page–Brin. Jiným vyhledávač nebo e-mailový klient. Ve stínu úspěchů jsou selhání často zapomenuta, není ale od věci si je připomenout, čehož se chopil server Monty Rich.

Neberme to zle. Google je extrémně úspěšnou společností. Naprosto zásadně změnil podobu internetu, jeho produkty používají miliardy lidí po celém světě a firemní vyhledávač je míle před konkurencí (=poskytuje relevantní výsledky). Mateřská společnost Alphabet má po Applu druhou největší tržní kapitalizaci. Larry Page a Sergey Brin zkrátka hýbou světem. To ale neznamená, že by se jim dařilo vše…

America Online

V roce 2005 Google investoval miliardu dolarů do jednoho z průkopníků v poskytování internetu v devadesátých letech. V době okolo milénia disponoval AOL také velice oblíbeným e-mailovým klientem nebo zpravodajským serverem. Jeho vyhledávačem byl Google, a když se jej Microsoft pokusil nahradit, rozhodla se společnost šesti barevných písmen jednat. AOL získal nejen miliardu dolarů, ale také utužil vztahy se strategickým partnerem. „Je to jako splněný sen,“ komentoval tehdejší situaci (podle deníku Washington Post) jeden ze zaměstnanců.

Splněný sen Googlu to ale nebyl. V roce 2009 se tržby AOLu začaly dramaticky propadat a Google svou pozici “vycashoval”. Z miliardy zbylo 283 milionů.

Nepovedená vlna

V roce 2009 se mělo v základech otřásat nejen celé Palo Alto, když firma vypustila něco, co sebevědomě nazývala budoucností online komunikace. Kombinace jakési wikipedie, messengeru a e-mailu měla značně usnadnit práci. Brzy však nastal jeden problém – platformu Google Wave téměř nikdo nepoužíval. Technologičtí novináři v té době psali, že je příliš komplikovaná a nedělá ani jednu z věcí lépe než již hotové konkurenční produkty.

Google navíc nedal o novém “švýcarském noži internetové komunikace” téměř nikomu vědět a ani se nepokusil platformu spojit s nějakým (technologickým) influencerem. Wave tak přestal existovat zhruba po roce.

Plus je mínus

Sledovat tisíce nadprůměrně inteligentních lidí, jak se snaží pochopit, v čem tkví kouzlo sociálních sítí, je zábavné i smutné zároveň. Jednomu by totiž mohlo být Googlu po tolika “social” neúspěších líto. Zatímco ve Facebooku pochopili, že lidé jsou k jeho používání hnáni především emocemi, inženýři Googlu uvažovali a stále uvažují především v intencích užitečnosti. Jak správně podotkl jeden VC investor: „Dokud v Googlu nepochopí, proč lidé chodí na fotbal, masově používanou sociální síť vytvořit nedovedou.“

Výsledkem jejich snažení… no, sami víte jak projekt, který měl porazit Facebook, vypadá a funguje. Kruhy zkrátka netáhnou.

 

Newsletter