Nedávej úplatky, nedávej úplatky… a neprodáš

„Neber úplatky, neber úplatky, nebo se z toho zblázníš,“ radí Ladislav Smoljak v roli náboráře ve známém českém filmu Jáchyme, hoď ho do stroje. Tato rada se stala v posledních dvou letech obzvláště populární v Číně. Prezident Si Ťin-pching se rozhodl vyhlásit nekompromisní válku úplatkům, které byly jak v čínském byznysu, ale především v čínské vládě a úřednickém aparátu na denním pořádku.

Snaha se ukázala být poměrně úspěšnou. Kdo se však z tohoto úspěchu neraduje, jsou ty společnosti, jejichž produkty byly častým předmětem úplatkářství. Přesně to je případ francouzské firmy Rémy Cointreau, která je předním hráčem na trhu lihovin. Poslední čísla ukázala, že se její prodeje za první čtvrtletí fiskálního roku propadly o 9 %. Důvod? Čínské tažení proti korupci, které vedlo k celkovému poklesu poptávky rudého draka po luxusních značkách alkoholu.

Obdobně je na tom i alkogigant Diaego, pod jehož paletu produktů spadá například vodka Smirnoff či whiska Johnie Walker. Diageo vlastní společnost Shui Jing Fang, která již od roku 1408 vyrábí tradiční čínský alkoholický nápoj baijiu. Jeho prodeje se v době do konce června 2015 propadly o 75 %, a to nejen pod vahou levnější konkurence, ale především v důsledku vládního boje s korupcí, uvedl server The Guardian. Firma tak přišla o zhruba 411,5 milionů dolarů.

Žně evropskému luxusu v Číně končí

Ale propad prodejů se netýká pouze alkoholu. Antikorupční politika zasáhla i módní společnost jako je například italská Prada, která za první čtvrtletí ohlásila první pokles zisků za posledních čtyři roky. Na 28% pádu se opět podílel pokles čínských prodejů. Stejně je na tom i luxusní francouzský koncern LVMH, v jehož případě se asijský pád projevil v sekci exkluzivních značek alkoholu.

Zasažen byl i export švýcarských hodinek Swiss. Ty se potýkaly s největším propadem během roku 2013, avšak postupem času se záporná čísla lehce zlepšovala (viz graf). Výčet „poškozených“ pak uzavírá trh luxusních automobilů. „Po vládním zásahu proti korupci a okázalé spotřebě růst čínských prodejů luxusních vozů zpomalil. Zasaženy byly především značky jako Porsche, BMW, Audi,“ uvedla agentura Bloomberg.

Faktem ale zůstává, že v případě zmiňovaných společností nepředstavuje propad čínských prodejů žádnou fatální záležitost. Většina firem jednoduše antikorupční politiku začlenila do své prodejní strategie. Firma Rémy Cointreau například přišla s řadou luxusních alkoholických nápojů určených především pro ty nejbohatší. Tímto způsobem chce využít rostoucí počet světových milionářů a zároveň si i vykompenzovat asijský prodejní pokles.

BBC: Může se „vyrobeno v Číně“ stát luxusní značkou?

Katar, fotbalové mistrovství světa a korupce

Newsletter