Nad očekávání nižší odhad inflace za duben nahrává zítřejšímu snížení sazeb ČNB. Koruna oslabila nad 24,95 za euro. Americké i evropské výnosy rostou. Dolar ve ztrátě nad 1,1310 za euro.

Nejrychleji rostou ti, co nestaví od nuly, ale chytře využívají existující platformy

Matouš Michněvič, zdroj: Adyen

Fintech se mění. Už to není jen o velkých nápadech, ale o tom, kdo je dokáže skutečně rozvíjet a škálovat. Matouš Michněvič, Country Manager CEE ve společnosti Adyen, mluví o tom, proč má Česko v regionu stále náskok, jak se Adyen prosazuje v kamenném retailu a proč musí české firmy pro úspěch vyrazit do světa.

Zdá se, že ve fintechovém světě je teď trochu klidněji – ubývá okázalých startupů i převratných řešení. Jak tento vývoj vnímáte vy a kam podle vás celé odvětví směřuje?

To, že dnes nevidíme tolik nových technologických firem, je dáno hlavně ekonomickou situací. Startupy mají mnohem horší přístup ke kapitálu. Velké a známé fintech firmy jako Revolut, Shopify nebo třeba i Adyen – vznikly už před 10, 15, někdy i 20 lety.

Inovace ve financích se však rozhodně nezastavily, naopak. Jejich úspěch byl v tom, že využily nové technologické možnosti a rychle rostly. Možná to pak budí dojem, že dnes je těch nových nápadů míň, ale ve skutečnosti se teď do širšího využití dostávají řešení, která vznikla před deseti lety. Vidíme posun směrem k platformizaci – k tomu, že nové firmy nestaví všechno od nuly, ale využívají už existující technologie a služby.

Co to podle vás znamená pro nové fintech startupy? Mají dnes vůbec šanci uspět s vlastním řešením?

Určitě ano, ale cesta je jiná než dřív. Dobrý příklad z Česka je Shoptet. Proč si budovat vlastní e-shop, když můžete využít hotové řešení od někoho, kdo tomu opravdu rozumí? A musím zmínit i Mews – český systém pro správu hotelových rezervací, který dnes používají hotely po celém světě jako platformu. Firmy dnes konsolidují své platební systémy, datovou infrastrukturu i práci se zákaznickými daty. Už nejde o to, poslepovat deset různých nástrojů – cílem je co nejrychleji vybudovat jeden silný a škálovatelný ekosystém. A často to jde s technologiemi, které už dávno existují a stačí je dobře využít.

Jak na tuto změnu reaguje český trh?

Česko má v tomto ohledu docela unikátní pozici. Jsme digitálně zdatní a u bezkontaktních plateb nebo mobilních peněženek jsme byli vždy napřed. V Česku máme spoustu šikovných lidí, skvělé technologie, chuť podnikat a jít dopředu. Z pohledu globálních platforem jako Adyen, Mastercard nebo Visa je velkou výhodou českého trhu, že nemáme žádné složité lokální platební systémy. Technologie se tu zkrátka dají nasadit rychle a bez větších překážek.

Jednou z překážek samozřejmě zůstává měna. Česká koruna je sice stabilní, ale pro globální firmy představuje komplikaci. Provoz v různých měnách zvyšuje náklady i složitost, což je problém i z pohledu investorů. Mluví o tom zakladatelé startupů i VC fondy – třeba Richard Valtr z Mews to zmiňoval opakovaně. 

Dá se to řešit třeba technologií?

Částečně ano. S dobrým technologickým zázemím se dají měnové rozdíly zvládnout tak, aby firmy mohly fungovat hladce napříč trhy. Ve srovnání s eurozónou však musíme víc spoléhat na inovace. Co technologie bohužel nevyřeší je velikost trhu. Český trh je zkrátka malý. Firmy, které chtějí růst, musí brzy po ověření konceptu vyrazit do zahraničí. To je podle mě klíč k tomu, abychom jednou mohli mluvit o větším počtu českých unicornů.

A co ostatní země ve střední a východní Evropě? Jak si vedou ve srovnání s námi?

Polsko a Rumunsko jsou teď hodně zajímavé. Oba tyto trhy rychle rostou a budují si vlastní silné ekosystémy. Mají taky výhodu v tom, že jsou větší – Rumunsko má dvakrát víc obyvatel než my, Polsko skoro čtyřikrát víc. A to je samozřejmě pro investory lákavější.

Polsko navíc získává na významu i geopoliticky, díky tomu do něj tečou obrovské investice, třeba do armády. A Rumunsko hodně posílilo v oblasti e-commerce a venture kapitálu, za posledních deset let tam udělali velký kus práce. Takže v některých ohledech nás začínají dotahovat, možná i přeskakovat. Pro nás to znamená, že nesmíme usnout na vavřínech. Doteď jsme byli v mnoha věcech napřed, ale to nemusí trvat věčně. Potřebujeme dál inovovat, zkoušet nové věci, nebát se. Naštěstí máme skvělé technické univerzity a spoustu talentu a na tom se dá krásně stavět.

Když se podíváte na celý region – jak silná je česká pozice z pohledu Adyen?

Pro nás je Česko jeden z nejsilnějších a nejúspěšnějších trhů. Zákazníkům tu pomáháme už víc než deset let, ale oficiálně jsme na trh vstoupili teprve před čtyřmi lety – a od té doby rosteme opravdu rychle. Můžeme bez přehánění říct, že Adyen je lídrem v oblasti online plateb. A to opravdu není jen náš interní dojem, ale fakt. Nedávno jsme získali ocenění „eCommerce Acquirer of the Year“ od Mastercard, a to za největší počet zpracovaných online transakcí v Česku. Je to pro nás velký milník a zároveň potvrzení, že se nám daří podporovat klienty a přinášet do regionu moderní platební infrastrukturu. 

V online světě jste silní, ale jak složité je prosadit se v kamenném retailu?

V kamenném retailu dominují silní lokální hráči, obzvlášť v segmentech jako čerpací stanice nebo potraviny, kde mají zavedené procesy a fungující infrastrukturu. Ale i tady se postupně prosazujeme. Dnes Adyen zpracovává výraznou část českých online plateb a hraje důležitou roli v celém bezhotovostním ekosystému. Spolupracujeme s předními a rychle rostoucími značkami jako Alza, Notino, Rohlík, Shoptet nebo GymBeam. Naší silnou stránkou je digitální obchod a pomoc firmám při expanzi do zahraničí.

Právě u omnichannel řešení, která jsou běžná třeba v módě nebo obecně v retailu, vidíme velký potenciál. Tam můžeme firmám pomoci sjednotit online a offline kanály a zlepšit zákaznickou zkušenost. Takže i když je vstup do fyzického retailu náročnější, zájem roste a ten prostor tam jednoznačně je.

Můžete uvést příklad, jak takové omnichannel řešení v praxi vypadá?

Skvělým příkladem je kosmetická značka Rituals, která rychle roste a má silnou základnu věrných zákazníků. Všechny prodejní kanály – e-shop, kamenné prodejny i mobilní aplikace – propojují do jednoho fungujícího celku. Online nákupy zpracovává Adyen, stejně tak platby na prodejnách nebo v aplikaci. Co to celé posouvá dál, je integrace všech transakčních dat do jejich CRM. Díky tomu mají přehled o nákupech napříč kanály a můžou personalizovat nabídku i budovat efektivní věrnostní program. Takové řešení jim pomáhá lépe poznat zákazníky a upravovat strategii v reálném čase. A přesně tuhle technologii chceme nabídnout i českým značkám.

Hodně lidí vnímá platby jen jako poslední krok v nákupním procesu. Můžou ale skutečně ovlivnit, jak si firma vede?

Rozhodně. Rychlá a hladká platba často rozhodne o tom, jestli zákazník nákup vůbec dokončí – a jestli se vrátí. Ale platby dnes nejsou jen technická věc na konci. Jsou strategický nástroj. Díky datům z transakcí v reálném čase můžou firmy lépe cílit nabídky, spravovat terminály nebo třeba upravit obsah na webu. Jeden z našich klientů v oblasti sportovního retailu takto upravil landing page a dosáhl 10% nárůstu prodejů u vracejících se zákazníků. A jen pro představu – zlepšení konverze o 0,1 % může u velkých klientů znamenat miliony v obratu i zisku. To už je znát.

Samozřejmě je tu i otázka bezpečnosti. Podvody rostou a jsou čím dál chytřejší – často s pomocí AI. Proto máme v platformě zabudované nástroje, které pomocí strojového učení podvody odhalují a zpracování plateb chrání. Zákazník tak má dobrý zážitek a firma jistotu, že nepřichází o peníze.

Zní to, že máte široký záběr. Jak těžké je přesvědčit firmy, aby zkusily právě vás, místo banky, kterou znají dvacet let?

Lokální banky a firmy, které zpracovávají platby, mají v Česku i v celém regionu dlouhou historii a silné vazby na zákazníky. Ale to, co nabízíme my, je prostě jiný přístup. Jedna platforma, která funguje ve všech prodejních kanálech – online, v kamenných obchodech, v aplikacích – a ve všech zemích. A hlavně je postavená tak, že se dá snadno škálovat. Když firma roste nebo expanduje do zahraničí, nemusí nic složitě předělávat.

Zároveň vidíme, že se trh mění. Podíl místních bank na zpracování plateb v regionu klesl z 52 na 48 procent. V Česku je ten posun ještě výraznější – víc než 10 procentních bodů za poslední dva roky. To ukazuje, že firmy hledají modernější, flexibilnější řešení, která jsou víc postavená na datech a umožňují lepší práci se zákazníky. A co je taky důležité – pro banky nejsou platby prioritou. Jejich hlavní byznys jsou úvěry. Zatímco my se věnujeme výhradně platebním řešením, inovacím a technologiím kolem toho. A čím dál tím víc se ukazuje, že právě v tom je naše výhoda.

Matouš Michněvič

Matouš Michněvič je Country Manager společnosti Adyen pro region střední a východní Evropy. Má více než 15 let zkušeností v oblasti plateb, technologií a strategického poradenství. Před nástupem do Adyen působil 12 let ve společnosti Mastercard, mimo jiné jako Viceprezident pro produkt a inovace v evropské centrále v Londýně. V minulosti pracoval také jako konzultant v PwC a KPMG. Je absolventem VŠE v Praze a Copenhagen Business School. 

O společnosti Adyen

Adyen (AMS: ADYEN) je finanční technologická platforma, kterou používají přední firmy. Poskytováním kompletních platebních funkcí, přehledů založených na datech a finančních produktů v jediném globálním řešení pomáhá Adyen firmám dosahovat jejich cílů rychleji. Společnost Adyen má pobočky po celém světě a spolupracuje například se společnostmi Meta, Uber, H&M, eBay a Microsoft. Společnost Adyen v rámci své činnosti neustále zlepšuje a rozšiřuje nabídku svých produktů. Nové produkty a funkce jsou oznamovány prostřednictvím tiskových zpráv a aktualizací produktů na webových stránkách společnosti.

Newsletter