Nikola: Podvod, nebo nová Tesla?

Na jaře letošního roku se do povědomí veřejnosti dostala společnost Nikola. Jejím cílem je výroba nákladních tahačů poháněných elektřinou z vodíkových článků. Ty slibují stejný dojezd jako dnešní dieselové trucky, ale bez emisí. Jediným odpadním produktem je zde totiž vodní pára. Není divu, že se mezi retailovými investory hledajícími „novou Teslu“ její akcie stala hitem.  

Za pět dní od vstupu na burzu vzrostla cena akcie Nikola o 136 %. V jednu chvíli měla tato automobilka dokonce větší tržní kapitalizaci než Ford.[1] A to i přesto, že stále neprodala jediné auto. Její příjmy za druhé čtvrtletí jsou pouhých 36 tisíc dolarů – vše za instalaci solárních panelů pro bývalého výkonného předsedu Trevora Miltona.[2] Naopak Ford za stejnou dobu vykázal příjmy přesahující 19 miliard dolarů. O současné příjmy zde ale samozřejmě nejde. Investoři očekávají zelenou revoluci v dopravě a přechod na obnovitelné zdroje. Změnu by navíc mohla podpořit i vládní legislativa. Například v Kalifornii budou muset být od roku 2035 všechna nová osobní i nákladní auta stoprocentně bez emisí. To pro společnosti, jako je Nikola, představuje obrovskou příležitost. Otázkou však zůstává, zda bude právě Nikola v roce 2035 stále ještě existovat. Dokud totiž nezačne vykazovat zisky, je závislá na kapitálu, který jsou do ní investoři ochotní vložit.

Má vodíkový pohon budoucnost?

Bohužel, vodíkový pohon není v současné době tak „zelený“, jak ho Nikola prezentuje a jak by se mohlo na první pohled zdát. Ideální by bylo použít elektřinu generovanou z obnovitelných zdrojů k elektrolýze vody a vzniklý vodík následně tankovat do aut. V nich by poté došlo ke zpětné reakci, která by generovala elektřinu potřebnou pro pohyb auta. Takové řešení je ale dnes příliš nákladné a naprostá většina vodíku je vyráběna ze zemního plynu. Při přepočtu na ujetý kilometr tak vlastně vzniká ještě více skleníkových plynů než při spalování benzinu.[3] V současné době dává mnohem větší smysl použít elektřinu z obnovitelných zdrojů na napájení elektrických vozidel nebo hybridů. Nikola s tím počítá a v roce 2021 by měla v Evropě začít výroba jejího prvního vozidla – čistě elektrického tahače Nikola One.

Dalším problémem vodíkových vozidel je chybějící infrastruktura. Na celém světě stojí zatím jen asi 400 vodíkových čerpacích stanic. To ale nemusí být až taková překážka. Ještě nedávno byl stejný nedostatek veřejných nabíjecích stanic pro elektromobily. Jejich počet ale v posledních letech raketově roste – ve Spojených státech překročil hranici 25 tisíc a v Evropě jich máme dokonce 170 tisíc.

Vedle řešení těchto technických překážek má ale Nikola ještě dost vlastních problémů. Na začátku září oznámila oboustranně výhodnou dohodu o spolupráci s konglomerátem General Motors v hodnotě 2 miliard dolarů. Ta by přidala Nikole na důvěryhodnosti a zvýšila její šance na budoucí úspěch. Jenže pouhé dva dny po oznámení dohody vydala analytická skupina Hindenburg report, ve kterém označila Nikolu za „podvod, postavený na hromadě lží“ a obviňuje ji z manipulace s investory. Uvádí například, že ve videu, kde projíždí zdánlivě funkční model tahače, toto vozidlo vůbec žádný vlastní pohon nemá a bylo pouze puštěno dolů z kopce. V reportu rovněž odhaluje množství zavádějících prohlášení bývalého výkonného předsedy Nikoly Trevora Miltona. Ten design tahače One nevytvořil „u sebe ve sklepě“, jak dříve prohlašoval, ale koupil. Nikola prý nevyvinula ani vlastní baterie, má v plánu nakupovat je od GM a většina technologií byla licencována či zakoupena od jiných firem, přestože společnost tvrdila opak. Na tato obvinění nepřinesla Nikola žádné přesvědčivé argumenty, a dokonce přiznala, že tahač ve videu opravdu poháněla gravitační síla. Americká komise pro kontrolu cenných papírů (SEC) už dokonce spustila vyšetřování a donutila Trevora Miltona odstoupit. Ten pro jistotu smazal i celý svůj twitterový účet. Dohoda s GM je navíc kvůli těmto událostem v ohrožení a cena akcií se od jejího oznámení propadla o více než 50 %.

Jaké jsou tedy vyhlídky pro Nikolu? Ukazuje se, že tato automobilka zatím přinesla jen pěkné modely vozidel a lákavou vizi o budoucnosti dopravy. To, jestli se jí podaří rozjet výrobu a naplnit velká očekávání, které do ní investoři vkládají, ještě uvidíme. Jedno je ale jisté, bez dohody s General Motors a s hromadnými žalobami na krku to bude velmi náročný úkol.

[1] https://www.marketwatch.com/story/electric-truck-nikola-goes-past-ford-in-market-cap-2020-06-09

[2] https://www.cnbc.com/2020/08/05/nikolas-entire-quarterly-revenue-of-36000-was-from-solar-installation-for-the-executive-chairman.html#close

[3] https://www.economist.com/technology-quarterly/2008/09/06/the-car-of-the-perpetual-future

Institut ekonomického vzdělávání (INEV) vytváří zázemí pro výuku ekonomie a financí na středních školách. Motivuje a sdružuje studenty se zájmem o ekonomii a ekonomická témata a podporuje je v jejich činnosti a dalším studiu. Jedním z hlavních projektů INEV je Ekonomická olympiáda – největší ekonomická soutěž v České republice.
Podívejte se na https://inev.cz pro další informace.
Podpořte nás na https://www.darujme.cz/projekt/1203037

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Holding a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.

Newsletter