Japonská centrální banka ukončila režim záporných sazeb a cílení výnosové křivky. Kurz jenu oslabil k 150,00 USDJPY. Dolar se obchoduje v zisku pod 1,0870 za euro. Koruna oslabila nad 25,20 za euro.

Obchodník s hodinkami: Švýcaři jsou tradiční, inovátoři Japonci

Poptávka po hodinkách v České republice roste. Češi jsou konzervativní zákazníci, ale mají rádi limitované edice a neváhají si za ně připlatit. Prozrazují pro Roklen24 zástupci velkoobchodu Design Trade, který do České republiky dováží švýcarské, německé a nově i japonské hodinky, jejichž cena začíná na 2 000 Kč a končí na půl milionu.

R24: Jaké jsou aktuální trendy v hodinářství?

Barbora Vodičková: My se zaměřujeme na střední třídu hodinek, kde se posledních pár let trendy příliš nemění. Češi jsou dost konzervativní. Prodávají se klasické a sportovní hodinky. Z barev bílá, modrá. Loni začaly zemité barvy, kaki, béžová.

R24: Smartwatch jsou podle vás jen trendová záležitosti nebo mají velký potenciál?

Ondřej Jelen: Máme jednoho dodavatele, který se o smartwatch pokouší, ale my se mu zatím vyhýbáme. Bereme to jako krátkodobý trend, ale kdo ví. Zajímavě smartwatch pojala značka TAG Heuer. Umožňuje koupit si smartwatch a časem je s poplatkem vyměnit za klasické hodinky. Zdá se mi, že smartwatch jsou vnímané jenom jako doplněk k mobilnímu telefonu a nikoliv jako hodinky. Takže pokud by se to takto propagovalo, tak to smysl má – stavět smartwatch jako konkurenci hodinek ale nikoliv. Nicméně pozorujeme, že všichni naši dodavatelé jsou z tohoto trendu trochu nervózní.

Barbora Vodičková: Můj pohled je liberálnější. Smartwatch mohou mít cenu, ale dílo zatím nikdo nedotáhl do konce. Klasické digitálky si člověk na obchodní jednání nevezme. My vnímáme hodinky jako šperky, jako jediný mužský šperk. Výrobci klasických hodinek smartwatch určitě neignorují, ale spíše zatím jenom pozorují trendy.

Hodinářský guru k Apple Watch, padělkům a české hodinařině

R24: Prodává se stále více hodinek či poptávka po hodinkách v České republice klesá?

Ondřej Jelen: Vnímám to tak, že poptávka po hodinkách v ČR roste. Jednak díky dobré ekonomické situaci, na poptávku má také vliv marketing, když produkty nebudou vidět, lidé po nich nebudou toužit. Je to o vyvolání poptávky mezi lidmi. Přestalo se mluvit o krizi, lidé si zase začali dělat více radost. Konkrétní čísla hodinek, která prodáváme my, uvádět nebudu . Pro představu – meziročně rosteme o 15 %.

R24: Distribuujete švýcarské a německé hodinky, jak Češi vnímají švýcarské hodinky ve srovnání s německými?

Barbora Vodičková: Vítězí švýcarské hodinky. Swiss made je značka. Ne že by německé hodinky byly horší, nicméně na našem trhu panuje představa – když hodinky, tak švýcarské. Německé hodinky vyhledávají spíše fajnšmekři. Někdo, kdo chce dát za hodinky 50 000 Kč a má už několikeré hodinky doma, pravděpodobně začínal na švýcarských hodinkách, teď hledá něco dalšího.

Ondřej Jelen: Co nově objevujeme my, jsou japonské hodinky. Podařilo se nám pro distribuci získat značku Seiko. Poptávka po těchto hodinách je u nás také značná. Největší boom očekáváme na podzim.

Barbora Vodičková: Seiko má historii a skvělý příběh, vynalezli quartzové bateriové hodinky, patent na quartz pochází právě od nich.

Ondřej Jelen: Švýcary každý vnímá jako tradiční, Japonci jsou braní jako inovátoři, aplikují nové technologie, snaží se dělat hodinky jinak.

R24: V České republice se také často skloňují čínské hodinky, jak hodnotíte jejich kvalitu?

Ondřej Jelen: U nás na trhu mají relativně úspěch – díky ceně. Z našeho pohledu je to cena na úkor kvality. Je to spíše jenom aby člověk na ruce něco měl. Za pár měsíců hodinky vymění, nevyplatí se do nich ani kupovat baterii.

R24: Co hodinky na generace Z? Bude to právě tato generace, kterou už hodinky nebudou zajímat?

Ondřej Jelen: Lidé do hodinek dospívají. Domnívám se, že se poptávka po hodinkách se v budoucnu dramaticky měnit nebude.

R24: Jak se díváte na hodinky jako investici?

Ondřej Jelen: My v portfoliu až tak drahé hodinky nemáme – naše hodinky se pohybují od dvou tisíc korun do půl milionu. S výjimkou jedné značky, která teď nabízí řadu limitovaných edic, které jsou na nákup a následný prodej zajímavé. Honza Lidmaňský se v tomto pohybuje daleko víc a dokáže říci, jaké hodinky se vyplatí koupit. A určitě jsou lidé, kteří se tímto živí či se propracovávají v rámci konkrétní značky.

R24: Jak se díváte na české hodináře, jsou konkurencí pro švýcarské či německé značky?

Barbora Vodičková: Česká hodinařina je pro srdcaře, kteří zaplatí za český výrobek. Hodinářů je v České republice jenom několik, proto bych neřekla, že je to velká konkurence. České hodinky doporučím svým známým, kteří již mají několik hodinek na běžné nošení a chtějí něco speciálního.

R24: Je hodinářský svět zkostnatělý?

Barbora Vodičková: Já bych řekla, že je konzervativní. Strojky se stále vyvíjí.

Ondřej Jelen: Švýcarské značky jsou podle mě až trochu zkostnatělé, jsou upnuté ke své tradici. I když vidí, že svět kolem nich se mění, tak se sice stresují, ale drží svůj směr. Když bychom se podívali na elektroniku, vývoj je velmi dynamický, ale hodinařina je starší, milníky už proběhly.

R24: Jaké zásadní inovace představili výrobci, které do České republiky dovážíte?

Barbora Vodičková: Certina v roce 2013 představila novou generaci quartzových strojků, která je desetkrát přesnější než strojky, které používali předtím. Seiko v roce 2012 iniciovalo revoluci quartzových strojků, díky nové technologii má odchylku přibližně jednu vteřinu za 100 000 let, takže přesnost atomových hodin na ruce, také mají GPS, takže se čas mění podle toho, kde se momentálně nacházíte.

R24: Jaké novinky jste v poslední době ve společnosti Design Trade zaznamenali?

Ondřej Jelen: Letos jsme dostali příležitost pracovat s japonskou značkou Seiko – pro nás srdeční záležitost. Kvůli produktu, příběhu a japonské houževnatosti a pracovitosti. Japonci se nepředvádí, snaží se nabídnout to nejlepší, ale nemluví o tom. Seiko v Čechách bylo už za socialismu, povědomí o značce by tady tedy být mělo.

Barbora Vodičková: Ve Švýcarsku to takto není, Švýcaři jsou hodně marketingově založení, přestože v některých věcech zkostnatělí, marketing využívají hodně. Japonci mají zkostnatělý marketing (smích). Z dlouhodobého hlediska se jim to ale vyplácí. Marketing založený na osobní zkušenosti funguje stále nejlépe.

Ondřej Jelen: V poslední době vzrůstá zájem firem o firemní hodinky na míru, např. jako dárek klientům či zaměstnancům. Dodavatelé se na nový trend přizpůsobují a nabízejí komplexní úpravu hodinek např. podle firemních barev klienta. Z našich značek je nejpružnější Wenger, který hodinky nemá tak drahé, takže určitě vhodná značka. Tento proces probíhá přes naše zákazníky, tedy maloobchody. My jako velkoobchod do jejich byznysu příliš nezasahujeme. Snažíme se podporovat kamenné prodejny oproti internetovým prodejnám. Chceme se vyhnout tomu, aby krachovaly. Hodinky jsou emotivní záležitost, člověk by si je měl užívat od začátku – vyzkoušet jak mu sedí na ruce. Další přidaná hodnota kamenné prodejny je například servisování na počkání.

R24: Jak tedy z pozice velkoobchodu podporujete kamenné prodejny?

Ondřej Jelen: Nejde o zvýhodňování jednoho na úkor druhého, ale primárně směřujeme zákazníky do kamenných prodejen, aby se tam došli podívat a prodejce měl možnost zákazníka někam nasměrovat. Dále se snažíme školit maloobchodní prodejce na všechny naše značky, nabídneme jim dvakrát ročně školení zaměřené na konkrétní produkt, aby měli co nejvíce informací a prodejní argumenty. Nicméně není to tak snadné, hodináři vědí o hodinkách všechno, prodavačky už ale ne.

Barbora Vodičková: Také jsme jako jedna z prvních distributorských firem loni zkusili reklamu na hodinky v televizi. Vypadá to, že vnímání značky se zvýšilo, takže v tom budeme pokračovat. Není to tak měřitelné jako na internetu, ale vnímáme to jako úspěšné, protože do obchodů chodí více lidí a ptají se na propagované produkty. Záběr televize vidíme jako nejvyšší, např. oproti internetu, který je roztříštěný či rádiu, které má jen určitý okruh posluchačů.

Ondřej Jelen je obchodním ředitelem společnosti Design Trade, která je výhradním distributorem celkem 6 hodinářských značek v České Republice a 4 značek na Slovensku. Hodinky měl vždy rád a profesně se jim věnuje již více než 6 let.

Barbora Vodičková vystudovala elektrotechnickou fakultu na ČVUT, ale již v průběhu studií se začala zajímat o svět hodinek. Od roku 2009 je jednatelkou společnosti Design Trade.

 

Newsletter