OptioAI: Noční můra osobních financí? Tohle ocení hýřiví mileniálové

Pro většinu lidí se stává management osobních financí noční můrou. Na tento problém zareagoval gruzínský startup, který v současnosti působí pod křídly Startupyardu. V Praze založená společnost vytvořila aplikaci OptioAI, která v implementaci do Messengeru odpovídá na triviální, ale přece klíčové otázky každodenního řízení peněz. Ředitel Shota Giorgobiani v rozhovoru pro Roklen24 uvedl, že platforma je určena zejména pro více hýřivé mileniály.

Jak se ve Vaší hlavě zrodil nápad vytvořit asistenta, který by pomáhal s rychlým řízením financí?

Vše začalo naším osobním problémem, který jsem já i spoluzakladatel Giorgi Mirzikashvili měli. Jakmile začne člověk vydělávat peníze, tak musí trávit čas nad tím, jak si rozplánovat útratu. Ne všichni lidé jsou dobří v řízení jejich financí. Když jdete v pátek do restaurace a nevíte, kolik můžete utratit peněz, může vás to občas dostat do úzkých.

Jak to bylo ve Vašem případě?

Já jsem patřil k té skupině, která nemá vrozený talent ke kontrole peněz. Zjistil jsem, že často utrácím až moc. Začal jsem experimentovat s různými aplikacemi, ale většina z nich vyžaduje hodně pozornosti a času. Sedli jsme si tedy s mým kolegou a řekli jsme si, proč nezkusit vymyslet aplikaci, která odpovídá naší představě.

Jaký je rozdíl mezi principem Vaší asistenční aplikace a tou od Apple nebo Amazon?

Siri nebo Alexa vás nemůže připojit k vaší bance, ale dávají vám platformu, na které to můžete udělat. OptioAI je prozatím zavedeno do Messengeru od Facebooku, ale v současnosti už pracujeme také na hlasovém rozpoznávání, které právě později může existovat v rámci Siri, Alexy nebo Google Assitent.

Advokát Tomáš Ditrych: Inovace v právu přijde se zapojením AI

Proč jste se rozhodli zaměřit konkrétně jen na bankovní sektor?

V budoucnosti je možné se soustředit i na jiná odvětví, ale v současnosti chceme zůstat u bankovního sektoru. Důvodem je zejména vysoká konkurence v technologiích, kde figurují giganti jako Google nebo Apple. Pokud vyvíjíte asistenta tohoto druhu, soupeříte s těmi největšími hráči na trhu.

Jaký je Váš cílový trh? U koho očekáváte, že bude platformu nejvíce využívat?

Našim cílovým zákazníkem jsou zejména miléniálové, tedy lidé pod 35 let. Jsou zvyklí používat on-demand služby a také často využívají komunikační aplikace. Začali jsme s aplikací v Gruzii, kde umíme nejlépe odhadnout trh. Naše cesta bude pokračovat přes region střední a východní Evropy. Podle ohlasu bychom se postupně měli dostat na trh západní Evropy, Spojených států a Asie.

Vaše aplikace funguje na první pohled na docela složitém algoritmu. Kdy si myslíte, že bude připravena odpovídat i na složitější otázky?

V současnosti aplikace nemůže komentovat. V současnosti výborně slouží na uzavřené otázky jako například „kolik mi zbývá na bankovním účtu peněz“ nebo „jakou mám tento měsíc bilanci“. Výhodou je, že nemusíte vědět o svém účtu nic, nezadáváte heslo, jen se jednoduše zeptáte. Z vývojářského hlediska je samozřejmě aplikace složitá, ale pro uživatele je naopak jednoduchá. Řekl bych, že první rok bude pro nás klíčový, ale po jednom roce to bude úplně jiná a pokročilá aplikace.

Mezi bankou a aplikací putuje hodně citlivých dat. Jak zajišťujete jejich bezpečnost?

V podstatě se držíme stejné metody, kterou používají už léta banky. Náš vývojářský tým má mnoholetou zkušenost z bankovního sektoru, využíváme tak stejný princip ochrany dat. Naše aktivita bude v souladu s evropským GDPR. Využíváme šifrování a naše data jsou i fyzicky umístěna v Evropské unii. Děláme vlastně to, co finanční instituce na trhu dělají pro ochranu vašich dat. Brzy navíc budeme žádat o mezinárodní certifikát, což bude další jistota pro naše uživatele.

A na závěr, co vidíte jako největší výzvu pro růst Vašeho technologického startupu?

Největší výzvou je důvěra cílového zákazníka. Dosáhnout určitého počtu lidí – to je pro nás klíčové. Jakmile budeme mít dostatek pozitivních recenzí, bude to pro nás velké plus pro další rozvoj.

Porady s Elonem Muskem. O čem mluvil s českým designérem?

Newsletter