Bank of Japan ponechala sazby beze změny, kurz jenu oslabil nad 156,00 USDJPY. Dolar odevzdal včerejší zisky pod nad očekávání vyšší inflaci a obchoduje se zpět nad 1,0700 za euro. Koruna zpevnila pod 25,15 za euro.

Ortel Greenpeace. Smartphony devastují životní prostředí

Zatímco ve Spojených státech a v Evropě lidé milují hlavně iPhony a Samsungy, v Číně patří k nejprodávanějším smartphony takových značek, které si svou cestu k západnímu spotřebiteli teprve hledají. A zdá se, že by v tom musel být čert, aby neuspěly – vypadají stejně, mají stejné (a někdy dokonce i lepší) funkce a navíc jsou o mnoho levnější. Zástupci Greenpeace však jednoho takového „čerta“ v čínských telefonech nedávno objevili.

Jak ukazuje následující graf ze serveru Statista, největším hráčem na globálním trhu smartphonů je bezesporu Samsung, který má značný náskok oproti druhému Applu. Lze si ovšem všimnout, že v posledních letech si nikoli zanedbatelné místo na slunci vydobyly také někteří čínští výrobci smartphonů, ať už jde o Huawei, Oppo či Xiaomi. Zavedené značky však oproti nim zatím mají značný náskok.

Temná stránka smartphonů. Kradou nám spánek i pracovní dobu

Jiná situace je však v samotné Číně. Jak ukazuje analýza serveru CounterPointResearch.com, zde patří k největším hráčům na trhu právě domácí čínské značky, mezi kterými dominují Huawei, Oppo, Vivo a Xiaomi. I když telefony čínských výrobců sice často dokáží nabídnout výhodnější cenu při stejném výkonu, tuto nerovnováhu lze vysvětlit tím, že západní spotřebitelé v řadě případů raději spíše věří zavedeným značkám. To se ovšem může brzy změnit.

Avšak jak odhalila nedávná analýza neziskové organizace Greenpeace, o které informoval Business Insider, většina čínských značek má ještě jeden problém – jsou mimořádně nešetrné k životnímu prostředí.

„Zelení“ ve skutečnosti znečišťují více. Může za to luxus

Jak ukazuje obrázek obsažený v reportu, jenž posuzoval dopady na životní prostředí smartphonů jednotlivých značek, nejhorší známku (F) dostaly tři čínské značky (Oppo, Xiaomi, Vivo) a dále pak zařízení značky Amazon. Moc dobře však nedopadly ani telefony globálně nejprodávanější značky Samsung, které skončily na pomezí D a F, stejně jako čínská značka Huawei a taiwanský Asus, které obdržely známku D.

Naopak nejlépe z hodnocení Greenpeace vyšla holandská značka Fairphone, dále pak američtí výrobci Apple, Dell a Hewlett-Packard. Studie hodnotila celkem 17 firem, a to podle tří oblastí dopadů na životní prostředí: emise skleníkových plynů, využívání udržitelných materiálů a používání nebezpečných chemických látek. Greenpeace také hodnotila jejich transparentnost a angažovanost ve vztahu k ochraně životního prostředí.

Greenpeace milují nakousnuté jablko. Proč zrovna Apple?

Newsletter