My Češi neumíme moc dobře zacházet s penězi. Teoreticky se sice naše finanční gramotnost zvyšuje, praxi si ale s osobními financemi často nevíme rady.
Není se čemu divit. Díky ministerstvu školství máme od roku 2010 Národní strategii finančního vzdělávání, v reálu ale výuka finančního vzdělávání často závisí na konkrétní škole nebo přímo na konkrétním kantorovi. A tam se toho moc neděje, často kvůli nedostatku času. Studenti se tak před opuštěním střední školy jen letmo seznámí s pojmy, jako je inflace, ale jinak vstoupí do dospělého života studiem osobních financí víceméně nepolíbeni. Jen málokdo se pak rozhodne prohloubit své znalosti na vlastní pěst. Výsledkem je pak Česko jako ráj různých finančních žraloků a vysoký počet exekucí.
Maria Šimůnková a Jakub Rychlý se to rozhodli napravit. Oba ještě mají čerstvou zkušenost ze středního školství. Díky ní vědí, že znalosti osobních financí jsou (nejen) u jejich vrstevníků chabé. Přihlásili se proto se svým projektem Nekrachni do 5. ročníku soutěže Soutěž a Podnikej. Výstupem je aplikace, díky níž si uživatelé můžou zvyšovat úroveň finanční gramotnosti. Se svým projektem mají letos velké plány. Přečtěte si rozhovor.
Můžete říct více o soutěži „Soutěž a podnikej“?
Na začátku se vždy začíná s určitou hypotézou. Jejím cílem je prověřit existenci nějakého problému ve společnosti. Soutěžící pak vymýšlejí projekt a byznys plán pro zajištění jeho úspěšnosti. Následně probíhají dvě kola prezentací. Nejdříve regionální kolo, kterého jsme se zúčastnili 15. ledna. Pak následuje celostátní kolo, kde se hraje například o cestu do Chicaga.
Soutěž nám hlavně pomohla plně nastartovat náš projekt. Na něm jsme začali pracovat intenzivněji loni v listopadu, kdy jsme sestavili byznys plán a vytvořili první Minimum Viable Product (produkt s nejmenší možnou funkcionalitou ale takovou aby ho bylo možné používat – pozn. red.).
Co bude vaše aplikace umět?
Uživatel si může díky ní zlepšovat svou finanční gramotnost. Stačí mu na to jen pár minut denně, protože vzdělávání je jednoduché a přehledné. Chceme, aby si na toto samostudium udělal návyk. Každá lekce obsahuje video v maximální délce pět minut, po kterém následuje ověření nabytých znalostí. Za úspěšně splněný test připíšeme uživatelům body („XP“), díky kterým se můžou srovnávat s ostatními.
Za náš vzor považujeme jazykovou aplikaci Duolingo. Nechceme ale, aby se uživatel jen něco našprtal. Chceme mu přinést praktické testy ze života, které uplatní například při cestování nebo při pořizování půjčky. Myslíme i na sociální přesah. Proto počítáme i se systémem přidělování penízků. Jejich prostřednictvím bude možné například podpořit finanční vzdělávání dětí z dětských domovů. Uživatelé je budou moci uplatnit třeba i na slevy do knihkupectví nebo konzultaci s finančním poradcem.
Proč se zajímáte právě o finanční gramotnost?
Uvědomujeme si, že mladí lidé nemají po dokončení střední školy dostatečné znalosti v oblasti financí. Chceme tedy vytvořit vzdělávací platformu, díky které si je budou moci doplnit a rozšířit. Ta bude obsahovat vysvětlená všechna základní a některá rozšiřující témata.
Jak jsme na tom my Češi s finanční gramotností?
Z aktuálních šetření ministerstva financí vyplývá, že více jak polovina Čechů má své znalosti na horší či špatné úrovni. Jde hlavně o lidi ve věku do 29 let. Dospělý člověk zná po dokončení střední školy deset druhů mechů, ale na druhou stranu neví, jak se starat o svoje finance. A právě v tom jim chceme pomoci.
Jako problémové vidíme i materiály pro výuku osobních financí. Učitelé často používají staré knihy, například z devadesátých let. V nich samozřejmě o nových trendech nic nenajdete.
Máte nějaké konkrétní zkušenosti se špatnou finanční gramotností některých lidí?
Dělali jsme si vlastní průzkum – primárně mezi středoškoláky a vysokoškoláky. Většina z nich zvládne říci, kdo je na jaké bankovce. Na druhou stranu ale mají problém, jak poznat nevýhodnou půjčku, případně určit, kdy má smysl si brát úvěr.
Kdo budou vaši zákazníci? Bude se za aplikaci platit?
V první fázi primárně cílíme na studenty na pomezí střední a vysoké školy, kteří se chtějí sami v této oblasti vzdělávat. Dále chceme rozšiřovat aplikaci i pro použití ve výuce na základních a středních školách.
Základní kurzy budeme nabízet zdarma. Ty budou pokrývat znalosti, které by měl mít každý dospělý člověk. Rozšiřující kurzy a doplňující informace budou součástí placené verze, která bude nabízet možnost lepší personalizace. Jedná se třeba o kurzy pokročilého investování nebo širší problematika jednotlivých lekcí.
Máte nějaké cíle, co se týče počtu uživatelů?
Na jaře chceme aplikaci intenzivně testovat, abychom ji v září mohli spustit v plné verzi. Naším cílem je mít na konci tohoto roku tři tisíce aktivních uživatelů. Dlouhodobě ale chceme aplikaci hlavně rozšiřovat do škol, aby ji učitelé začali využívat i ve výuce. Počítáme i s vytvořením metodických materiálů pro vzdělávání finanční gramotnosti.
Máte nějaký konkrétní vzor (např. některou zemi nebo organizaci), kde je výuka finanční gramotnosti na vysoké úrovni?
Jako země s vysokou úrovní finanční gramotnosti lze uvést severní země. Mají jinou mentalitu a také jinak přistupují k penězům obecně.
Maria Šimůnková k sobě přitáhla mediální pozornost už v šestnácti letech. Tehdy naprogramovala chatbota pomáhající lékařům zodpovědět dotazy od pacientů. Kladný vztah k programování neztratila ani později, mimo jiné se zúčastnila bootcampu firmy Microsoft o umělé inteligenci v Athénách. V současnosti se věnuje využití umělé inteligence v rámci stáže na Akademii věd. Magazín Euro ji předloni zařadil do žebříčku 20 nejúspěšnějších Čechů do 20 let.
Jakub Rychlý založil v létě svoje vlastní digitální studio Contentano, kde doručuje služby menším a středním klientům primárně v oblasti online marketingu. Ve volném čase se hodně věnuje curlingu, když není zrovna omezený koronavirem. Zastává taky post místopředsedy ve Středoškolském sněmu hl. m. Prahy, přes který se snaží měnit hlavní město k lepšímu.