Petr Kováč: ČSA teď potřebují Korean Air, úspory a štěstí

Tuzemské aerolinie ČSA procházejí jedním z těžkých momentů své dosavadní historie. Počet pracovníků má klesnout o třetinu, dojít na prodej dalších letadel, ministr financí Andrej Babiš hovoří o potřebě doplnit nový kapitál. V pohotovosti jsou odbory, ostré diskuse se vedou ohledně vstupu Travel Service. O napjaté situaci ve společnosti i možnostech, jak z ní ven, jsme hovořili s odborníkem na leteckou dopravu, Petrem Kováčem, Managing Directorem poradenské společnosti C-CorpFin.

Roklen24: ČSA oznámily propuštění zhruba třetiny zaměstnanců. Vidíte to jako nezbytný krok na cestě k jejich záchraně?

Jedná se o opatření vedoucí k ekonomickým úsporám. Je to krok nutný, neboť se ČSA musí přizpůsobit k situaci na trhu. Jedná se především o pokles cestujících z teritoria Ruska, tedy z regionu, na který byla ČSA významně orientována, a silný tlak nízkonákladových dopravců v Evropě.

Roklen24: Bylo a je dle Vašeho názoru rozumné či nesmyslné prodávat letouny z majetku firmy?

Pro ČSA nedává velký smysl vlastnit letouny, pro které není efektivní využití. Proto dává smysl odprodat přebytečné letouny. I kdyby se ukázalo, že v budoucnu bude potřeba opětovně zvýšit kapacitu ČSA, bude vhodnější zvážit jaká letadla nakoupit. Nová letadla se mimo jiné vyznačují podstatně nižší spotřebou paliva a to je většinou největší nákladová položka u leteckých dopravců.

Roklen24: Jak se díváte na strategii obsluhovaných letů a teritorií? Má se ČSA orientovat jinak? Nabídnout například více dálkových letů?

Strategie orientovaná na obsluhu Ruska a postsovětských republik se jevila jako správná a to z několika důvodů. Problém síťových aerolinek je setrvačnost, a proto není tak úplně jednoduché reagovat na aktuální problematickou situaci v tomto teritoriu. ČSA se chová velice racionálně a v rámci svých možností vyhodnocuje potenciál obsluhovaných letů. Manévrovací prostor pro ČSA je však velice omezený. Dálková doprava prakticky nepřipadá v úvahu. Je to sice zisková, ale velice kapitálově i organizačně náročná disciplína, která je vyhrazena především velkým hráčům typu Lufhansa, Ais France-KLM atd.  Dálkové linky, které provozuje ČSA, jsou jednoznačně výsledkem vstupu Korean Air do ČSA a bez tohoto partnerství by na něj ČSA nedosáhly.

Roklen24: Dává smysl propojení ČSA a Letiště Praha pod stejného vlastníka?

Nejde o řešení obvyklé, nicméně pro jistou tranzitní dobu je to řešení funkční.  V blízké době bude zastřešující vlastník – Český Aeroholding pouze minoritním vlastníkem ČSA a tudíž dochází k jistému odpojení společného vlastnictví.

Roklen24: Jak z pohledu strategie firmy hodnotíte fakt, že stát k úvodu listopadu přijde o majoritu ve společnosti a významnou kontrolu získá Travel Service?

Jedná se o “odstátnění” a posílení skupiny strategických vlastníků. Teprve budoucnost ukáže, jaký efekt bude mít tato změna vlastnické struktury na ČSA. 

Roklen24: ČSA mají přílepek jedněch z nejstarších aerolinek kontinentu. V čem spatřujete podstatu a počátek ekonomických problémů firmy? Kde došlo k chybnému nastavení její budoucnosti?

Jednalo se o příliš ambiciózní expanzi. ČSA v krátké době dramaticky zvětšily flotilu letadel, pro které nebylo efektivní využití, zároveň se změnil trh a došlo k nástupu nízkonákladových dopravců. Je to tedy kombinace vnitřních a vnějších faktorů. ČSA v tom ale nejsou samy. Například Malev v maďarsku definitivně zkrachoval, LOT v Polsku přežívá díky státní podpoře a podobných příběhů je v Evropě celá řada.

Roklen24: Umíte nastínit cestu, jakou by se ČSA mohly ze současné šlamastiky vymanit?

ČSA by měly naplno využít především partnerství s Korean Air, dále šetřit a mít také trochu štěstí.  Neexistuje žádný zázračný recept.

Roklen24: V souvislosti s problémy ČSA komentoval ministr financí Babiš potřebu doplnit nový kapitál do firmy. Jak nahlížíte na ministrův květnový výrok (který již tak trochu zapadl) o záměru uvedení Českého Aeroholdingu, pod nějž ČSA spadá, na burzu?

Český Aeroholding bude v nejbližší době pouze minoritním vlastníkem ČSA. Hlavním aktivem ČA je tedy Letiště Václava Havla Praha. Letiště by bylo zajímavým titulem na burze, ale nevidím vůli u některých koaličních partnerů k takovému kroku.

Newsletter