Evropské i americké výnosy klesají. Dolar ve ztrátě nad 1,0730 za euro. Koruna krátce zpevnila pod 25,10 za euro, následně obrátila do ztráty nad 25,15 za euro.

Počátek velké bitvy. Epic Games proti Googlu a Applu

Apple a Google se ocitly v situaci, z níž se může vyklubat katastrofa. Herní vývojářská firma Epic Games, která stojí za hitem Fortnite, tyto dvě společnosti žaluje, že zneužily svého duopolu v oblasti distribuce aplikací a vzaly si 30% podíl z výnosů. Vývojáři přitom neměli jinou možnost, než jim ho ponechat. Na podporu Epic Games už veřejně vystoupily další firmy, jako např. Match Group (vývojář aplikace Tinder)Spotify. Epic Games rozpoutaly na sociálních sítích inteligentní kampaň, jejímž cílem je společná ofenziva spotřebitelů a vývojářů proti Applu a Googlu. Ta se může výrazně podepsat na tržní hodnotě Applu, která do značné míry závisí na jeho budoucí profitabilitě v segmentu služeb.

Nedávná antimonopolní slyšení před Kongresem Spojených států amerických v souvislosti s rostoucím tržním podílem amerických technologických firem získala novou dimenzi, když Epic Games zažalovaly Apple a Google poté, co tito dva technologičtí giganti vyřadili z App Storu a Google Play populární hru Fortnite. Společnost Epic Games se chce už delší dobu vyhnout nutnosti odvádět 30% podíl z nákupů v aplikacích. Proto nedávno přišla s vlastním řešením přímých plateb, které využívá digitální tokeny zvané V-bucks. Obchází tak řešení pro platby v aplikaci na aplikační infrastruktuře Applu a Googlu. To je podle článku na serveru Gizmodo evidentním porušením zásad App Storu a Google Play, což ovšem Epic Games napadá a ústy svého generálního ředitele Tima Sweeneyho označuje Apple a Google za duopol, který spotřebitelům brání v tom, aby si vybrali platební bránu Epic Games a díky tomu ušetřili. Tím se otevírá nová fronta v antimonopolní debatě, protože právě poškozování zájmů spotřebitelů je pro interpretaci antimonopolních zákonů klíčové.

Vývojáři a firmy spojili síly

Boj Epic Games s Applem a Googlem přichází krátce po jiné bouři, která se rozzuřila, když  Apple odmítal zařadit do App Storu nového e-mailového klienta Hey.com, dokud jeho tvůrci neumožní předplatné v aplikaci, a znemožňoval jim aktualizaci e-mailové aplikace. Tato negativní zpráva se objevila v médiích těsně před vývojářskou konferencí WWDC20, která byla pro Apple dosti důležitá, a tak musel Apple nakonec nabídnout Hey.com nějaké ústupky.

Po tomto rozhodnutí firmy Apple a nedávných antimonopolních slyšeních před americkým Kongresem patrně Epic Games zavětřily příležitost a svou veřejnou podporu jim už vyjádřily i Spotify a Match Group (firma stojící za aplikací Tinder). Kvůli App Storu už se dostal s Applem do sporu i Netflix, takže je možné, že kampaň Epic Games nabere takové obrátky, že už ji Apple a Google nedokážou ukočírovat. Epic Games jsou ze 40 % vlastněné firmou Tencent, a tak mají vývojáři na financování svého útoku takřka neomezené zdroje. Fortnite se svými 350 miliony uživatelů patří mezi nejpopulárnější hry všech dob. Pro Apple i Google tak nyní bude hlavní otázkou, zda spotřebitelům záleží na nabubřelých slovech velkých firem o ochraně jejich obchodu s aplikacemi a o nákladech na jeho vývoj a údržbu nebo jestli prostě chtějí hrát hry. Firma Epic Games se na celou akci dobře připravila. Součástí útoku je i plnohodnotná kampaň na sociálních sítích, která se točí kolem videa Nineteen Eighty-Fortnite – #FreeFortnite“, které si bere na mušku slavnou reklamu Applu z roku 1984 vyzývající počítačové uživatele k boji proti společnosti IBM, jež tehdy celému odvětví dominovala

V sázce je budoucnost Applu

Za posledních dvanáct měsíců vydělal Apple na segmentu služeb 51,7 miliardy dolarů a jen Fortnite mu podle odhadů přináší 30 milionů dolarů měsíčně. Segment služeb je nyní díky vyšším maržím zodpovědný za 22 % celkových tržeb, ovšem hned 39 % celkových hrubých zisků a je bezesporu klíčovým faktorem ovlivňujícím tržní hodnotu Applu – generování volného cash flow z tohoto ekosystému je totiž pro firmu lepší a ziskovější. Apple se včera stal druhou firmou s tržní hodnotou 2 biliony dolarů – první je Aramco, které má ovšem jen minimum volně obíhajících akcií.

K nedávnému růstu akcií pomohla i zpráva Bloombergu o tom, že se Apple údajně chystá spustit v říjnu model předplatného „Apple One“ a zároveň představit nový iPhone, protože sjednocení všech služeb v rámci jednoho předplatného se považuje za významný tah, díky němuž přestanou spotřebitelé využívat fragmentované online služby v oblasti filmu, hudby, her, úložišť a podobně. V předobchodní fázi však akcie Applu poklesly téměř o 1 %, protože investoři mají patrně za to, že souboj s Epic Games může dlouhodoběji snížit ziskové marže v segmentu Služeb.

Autorem textu je Peter Garnry, vedoucí kapitálové strategie Saxo Bank.

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Holding a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.

Newsletter