Apple a Google se ocitly v situaci, z níž se může vyklubat katastrofa. Herní vývojářská firma Epic Games, která stojí za hitem Fortnite, tyto dvě společnosti žaluje, že zneužily svého duopolu v oblasti distribuce aplikací a vzaly si 30% podíl z výnosů. Vývojáři přitom neměli jinou možnost, než jim ho ponechat. Na podporu Epic Games už veřejně vystoupily další firmy, jako např. Match Group (vývojář aplikace Tinder) a Spotify. Epic Games rozpoutaly na sociálních sítích inteligentní kampaň, jejímž cílem je společná ofenziva spotřebitelů a vývojářů proti Applu a Googlu. Ta se může výrazně podepsat na tržní hodnotě Applu, která do značné míry závisí na jeho budoucí profitabilitě v segmentu služeb.
Nedávná antimonopolní slyšení před Kongresem Spojených států amerických v souvislosti s rostoucím tržním podílem amerických technologických firem získala novou dimenzi, když Epic Games zažalovaly Apple a Google poté, co tito dva technologičtí giganti vyřadili z App Storu a Google Play populární hru Fortnite. Společnost Epic Games se chce už delší dobu vyhnout nutnosti odvádět 30% podíl z nákupů v aplikacích. Proto nedávno přišla s vlastním řešením přímých plateb, které využívá digitální tokeny zvané V-bucks. Obchází tak řešení pro platby v aplikaci na aplikační infrastruktuře Applu a Googlu. To je podle článku na serveru Gizmodo evidentním porušením zásad App Storu a Google Play, což ovšem Epic Games napadá a ústy svého generálního ředitele Tima Sweeneyho označuje Apple a Google za duopol, který spotřebitelům brání v tom, aby si vybrali platební bránu Epic Games a díky tomu ušetřili. Tím se otevírá nová fronta v antimonopolní debatě, protože právě poškozování zájmů spotřebitelů je pro interpretaci antimonopolních zákonů klíčové.
Vývojáři a firmy spojili síly
Boj Epic Games s Applem a Googlem přichází krátce po jiné bouři, která se rozzuřila, když Apple odmítal zařadit do App Storu nového e-mailového klienta Hey.com, dokud jeho tvůrci neumožní předplatné v aplikaci, a znemožňoval jim aktualizaci e-mailové aplikace. Tato negativní zpráva se objevila v médiích těsně před vývojářskou konferencí WWDC20, která byla pro Apple dosti důležitá, a tak musel Apple nakonec nabídnout Hey.com nějaké ústupky.
Po tomto rozhodnutí firmy Apple a nedávných antimonopolních slyšeních před americkým Kongresem patrně Epic Games zavětřily příležitost a svou veřejnou podporu jim už vyjádřily i Spotify a Match Group (firma stojící za aplikací Tinder). Kvůli App Storu už se dostal s Applem do sporu i Netflix, takže je možné, že kampaň Epic Games nabere takové obrátky, že už ji Apple a Google nedokážou ukočírovat. Epic Games jsou ze 40 % vlastněné firmou Tencent, a tak mají vývojáři na financování svého útoku takřka neomezené zdroje. Fortnite se svými 350 miliony uživatelů patří mezi nejpopulárnější hry všech dob. Pro Apple i Google tak nyní bude hlavní otázkou, zda spotřebitelům záleží na nabubřelých slovech velkých firem o ochraně jejich obchodu s aplikacemi a o nákladech na jeho vývoj a údržbu nebo jestli prostě chtějí hrát hry. Firma Epic Games se na celou akci dobře připravila. Součástí útoku je i plnohodnotná kampaň na sociálních sítích, která se točí kolem videa „Nineteen Eighty-Fortnite – #FreeFortnite“, které si bere na mušku slavnou reklamu Applu z roku 1984 vyzývající počítačové uživatele k boji proti společnosti IBM, jež tehdy celému odvětví dominovala
V sázce je budoucnost Applu
Za posledních dvanáct měsíců vydělal Apple na segmentu služeb 51,7 miliardy dolarů a jen Fortnite mu podle odhadů přináší 30 milionů dolarů měsíčně. Segment služeb je nyní díky vyšším maržím zodpovědný za 22 % celkových tržeb, ovšem hned 39 % celkových hrubých zisků a je bezesporu klíčovým faktorem ovlivňujícím tržní hodnotu Applu – generování volného cash flow z tohoto ekosystému je totiž pro firmu lepší a ziskovější. Apple se včera stal druhou firmou s tržní hodnotou 2 biliony dolarů – první je Aramco, které má ovšem jen minimum volně obíhajících akcií.
K nedávnému růstu akcií pomohla i zpráva Bloombergu o tom, že se Apple údajně chystá spustit v říjnu model předplatného „Apple One“ a zároveň představit nový iPhone, protože sjednocení všech služeb v rámci jednoho předplatného se považuje za významný tah, díky němuž přestanou spotřebitelé využívat fragmentované online služby v oblasti filmu, hudby, her, úložišť a podobně. V předobchodní fázi však akcie Applu poklesly téměř o 1 %, protože investoři mají patrně za to, že souboj s Epic Games může dlouhodoběji snížit ziskové marže v segmentu Služeb.
Autorem textu je Peter Garnry, vedoucí kapitálové strategie Saxo Bank.
Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Holding a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.