Podaří se McDonaldu vstát z popela?

Pravděpodobně nejznámější řetězec fast foodu nejen v České republice ale i na světě se, alespoň stran finančních výsledků, trápí. Firma začínající v roce 1948 s jedním stánkem se vypracovala na globální impérium, které denně obslouží na 68 milionů zákazníků ve svých více než 35 000 provozovnách umístěných ve 119 zemích na světě. Třebaže cena akcie na newyorské burze v zásadě roste, kromě období let 2000 až 2005, přinejmenším od července loňského roku globální prodeje klesají a trh očekává, že oznámené výsledky tržeb zaznamenají meziroční propad, poprvé od roku 2002. Alespoň to uvádí na jednom ze svých blogů The Economist.

Článek uvádí, že z globálního hlediska hraje proti McDonald’s hned několik faktorů. V Asii, která má bezmála čtvrtinový podíl na globálních příjmech, se propadá reputace společnosti poté, co v Číně vyšlo najevo, že jeden z dodavatelů řetězce prodával kontaminované kuřecí a hovězí maso. Mimo to, v Japonsku zákazníci objevili ve svých pokrmech kousky igelitu a zákazník v Osace dokonce i zub v porci hranolků. Vyhlídkám společnosti nenahrává ani situace v Rusku, kdy po uvalení sankcí byly některé pobočky zavřeny inspektory a někteří ruští politici si dokonce přáli, aby řetězec odešel ze země úplně.

Navíc domácí konkurence tlaku neubírá, s tím jak Burger King, nabízející podobné ale levnější a jednodušší menu, zvyšuje svůj podíl na trhu. K tomu se přidávají další řetězce jako Shake Shack a Chipotle Mexican Grill nabízející jídlo v lepší kvalitě, s možností úpravy jeho složení a základní obsluhou, a lákají od stolů McDonaldu a jejich kuřecích nuget zejména mladší zákazníky. 

The Economist polemizuje, že pro zlepšení situace má řetězec v zásadě dvě možnosti. Buď bojovat proti Burger Kingu zjednodušením nabídky a návratem k základním pokrmům nebo snahou modernizovat a zaměřit se na nový trend, který nastavuje Shake Shack. V současnosti se zdá, že společnost se snaží o obojí zároveň. V souvislosti s návratem ke kořenům zjednodušila menu a stran modernizace představila nabídku, kdy si zákazník může strukturu svého hamburgeru upravit. Navíc otevírá pobočky McCafé v několika zemích světa. Například ve Francii, kde tržby společnosti stále ještě rostou, kavárny nabízejí čaj a kávu v keramických šálcích stejně jako omezený číšnický servis.

Ačkoliv McDonald’s se snaží o obrodu svého veřejného obrazu, právě ve francouzských kavárnách se někteří zákazníci drží starých zvyků a vyhazují keramické nádobí do košů. Zdá se tedy, že zbavení se starého dojmu nepůjde zas tak snadno. Jak se společnosti daří obrodit finanční výsledky, se dozvíme již zanedlouho a to 23. ledna. 

Newsletter