Nejvýznamnějším českým startupovým dealem zveřejněným v poslední době byla investice 115 milionů korun do startupu Snuggs, který vyrábí a prodává speciální menstruační kalhotky. Je to hezký a poměrně ojedinělý příklad globálního DTC produktu z Česka. Kromě úspěchů Snuggs opanovalo téma OpenAI a ChatGPT snad všechny konverzace na nejen lokální technologické scéně.
Startup Snuggs vyvíjí, vyrábí a prodává menstruační kalhotky a další výrobky pro ženy během periody. V polovině února startup oznámil, že společnost Wood & Company, VC fond Nation1 a family office rodiny Baťa investovaly do startupu 115 milionů korun. Nevzpomenu si na mnoho podobných inovativních fyzických produktů z Česka, D2C brandů, které uspěly i za za hranicemi. Mimo naše české zlato, Prusa Research. Bližším příkladem jsou možná Skinners, ponožkoboty, které měly snad ty nejlepší crowdfundingové kampaně. Snuggs již nyní obratem překonal Skinners, (samozřejmě i díky 45 milionům z předchozích investičních kol) oba projekty však ukazují, že i v éře platformizace se dá z Česka prorazit díky technologickým inovací a marketingové kreativitě.
Podobně jako 3D tiskárny jsou i menstruační kalhotky něčím novým. Na jednu stranu se vezou na trendu a zvyšující se poptávce, na druhou stranu však s velkou potřebou edukovat market a vytvořit si obranu proti konkurenci, typicky skrze brand a prémiovou podporu.
Zatímco můžeme sledovat začátek snad velkého příběhu Snuggs, jeden velký startupový příběh skončil. Tím příběhem je Avocode, nástroj, který propojoval práci designérů a vývojářů, a tak umožňoval zrychlit proces designu aplikací. V roce 2021 jej americká společnost Ceros koupila za stovky milionů korun. Nyní, o necelé dva roky později, celý projekt zavírá. Částečně kvůli horší ekonomické situaci, hlavně ale kvůli rozdílnému technologickému trhu, funkce Avocode dnes ve vývoji totiž plní jiné nástroje, například Figma.
Avocode je jeden z velkých českých úspěšných exitů a je dobré si jej připomínat a sledovat, jaké další projekty vzniknou kolem uskupení, které si na scéně vysloužilo pojmenování abdoc mafia, po mateřské firmě abdoc, kde Avocode kdysi vznikl jako spin-off.
Zároveň jsou však nedávné zprávy o zavření nástroje Avocode připomenutím, že v případě inovací je právě načasování asi tím nejdůležitějším faktorem úspěchu. A to jak při raisovaní, tak exitu.
A když mluvíme o načasování, žádná jiná technologie v historii neměla takové momentum jako chatGPT, které nově běží na modelu GPT4. Jak řekl Karel Šimánek na konferenci World Data Congress, kdybyste si dali panáka za každou zmínku GPT, jste do 3 minut pod obraz. Myslím, že technologická revoluce v AI nebo generativní AI proběhla dávno před chatGPT a prvně jsem nerozuměl povyku kolem. Neuvěřitelná popularita této technologie ale vede k nevídané demokratizaci přístupu k pokročilé technologii.
Téma velkých jazykových modelů proto právem zaplnilo technologický mediální i konverzační prostor, to i ten český. GPT najdeme třeba v počítačové hře Realms of Alterra, kde postavám generuje model dialogy a interakce. Mnohem zajímavější je však uvedla novou knihovna pro superpočítač ČVUT, právě na lepší trénování typu modelů jaké najdeme v ChatGPT, ale i u modelů s obrazovým výstupem jako Stable Diffusion nebo Midjourney.
Světový zájem o AI je pro Česko obrovská šance, málokteré téma je naší technologické scéně bližší než data a donedávna značně akademický obor strojového učení. Slovy Vojty Ročka: “Česko je pro data a AI, co Švýcarsko pro finance”.
Jsme na začátku neskutečné vlny zájmu o AI a zefektivnění naší práce. Od jednotlivců přes firmy až po státy a musíme se snažit být na téhle vlně co nejvýš. Lepší příležitost tady totiž možná už nebude.
Zdroj: ČVUT, Bloomberg,. Reuters, Snuggs, Avocode