Praha. Nákupní Mekka čínských a ruských boháčů

Dvacet pět let po pádu komunismu, se hlavní město Praha stává oblíbenou nákupní destinací pro boháče z Ruska a Asie.

Místo, kam musí zajít každý, kdo do českého hlavního města přijel za nákupy luxusního zboží, je bezesporu Pařížská ulice. Podle ředitelky JLL Beatrice Mouton se ulice díky svému příhodnému umístění v centru města a poblíž slavných památek stala pražským ekvivalentem londýnské Bond Street. Zajištění obchodního prostoru je tak stále dražší a rozhodně to není vzhledem ke stále rostoucí poptávce ani nic jednoduchého, tvrdí Mouton. „Řada prodejců rozšiřuje své obchody, naposledy to byl například Louis Vuitton. Ten již obývá menší prostor na rohu a právě otevírá další, mnohem větší pobočku v té samé ulici. Cartier, Burberry, Christian Dior – i takové přední světové značky během posledních tří let rozšířily své obchody v Pařížské. Další značkou je výrobce luxusního koženého zboží Tod, ten právě otevřel svou prodejnu a zanedlouho ho bude následovat designer lyžařského oblečení Moncler.

Za touto rostoucí poptávkou je bezesporu zvýšený pražský turismus. Město bylo v letošním roce jmenováno z pohledu cestovatelů pátým nejlepším na světě. Průzkum byl vyhodnocen na základě velkého vzorku názorů turistů z celého světa. Město se stalo v Evropě šestým nejnavštěvovanějším a má podle společnosti Cushman & Wakefield nejnižší míru nezaměstnanosti mezi středoevropskými hlavními městy.

Podle JLL se mezi lety 2000 a 2013 počet zahraničních turistů, kteří navštívili Prahu jak během svého volna, tak za účelem podnikání zdvojnásobil a dosáhl za rok 2013 až 4.750.000 lidí. Vstup České republiky v roce 2004 do EU rovněž oblibu pražských ulic v zahraničí posílil.

Praha v letošním roce zaznamenala nárůst téměř o 28 procent. Podle Michala Sotáka, vedoucího v oblasti poradenství a výzkumu společnosti Cushman & Wakefield v Praze, nás již méně vyhledávají turisté ze západní Evropy a mnohem častěji zavítají lidé z Ruska a Asie. Z oblasti Asie je to především čínská střední třída, kdo k nám jezdí utrácet a obdivovat krásy Prahy a na základě informací získaných od prodejců, tvoří zhruba 15 až 30 procent klientely. Největší zájem mají o módu, české sklo, hodinky a šperky.

Maloobchodníci si všimli zvýšené poptávky a reagovali na to například i tím, že najali čínsky mluvící prodavače. Největší útratu však u nás stále nechávají turisté z Ruska a jsou zároveň druhou největší skupinou návštěvníků Prahy. Podle posledních údajů Global Blue, průměrná útrata ruského turisty v Praze v roce 2013 byla 6.771 Kč. Pro srovnání, průměrný čínský turista utratil v roce 2013 v průměru až 15.000 Kč.

S více než 13 miliony přenocování zahraničních turistů za rok, je Praha nejvíce navštěvované hlavní město ve střední Evropě. To znamená, že pražský trh cestovního ruchu je větší než v Berlíně nebo ve Vídni a má podle Cushman & Wakefield objem jako Budapešť, Varšava a Bratislava dohromady.

MasterCard odhaduje, že turisté navštěvující Prahu utratí za rok 2014 až 3,8 miliardy dolarů a zatím to nevypadá, že by měl tento trend začít mizet. Snad právě naopak. 

Newsletter