Dolar globálně oslabuje, což podporuje zejména procyklické měny. Slabé zelené bankovky působí na silnější euro. To přeneseně ovlivnilo měny regionu střední a východní Evropy. Koruna zpevnila k 27,10 za euro, poté však ranní zisky odevzdala.

První máj letos Češi oslaví doma, místo zážitků kupují hlavně květiny, čokoládu a víno

Letošní svátek zamilovaných stráví Češi vzhledem k aktuální situaci většinou v pohodlí domova. Nasvědčují tomu i nákupy v internetových obchodech. Zatímco loni v tomto období výrazně stoupl zájem o zážitkové dary jako wellness pobyty nebo večeře, letošní dárky budou konzervativnější. V e-shopech se oproti jiným měsícům o 350 % zvýšily prodeje květin. Spotřebitelé také nakupují více čokolád (nárůst o 220 %) nebo vína (o 150 % více), přičemž jeden nákup v průměru vychází na 420 korun. Vyplývá to z dat společnosti Shoptet, největší české platformy pro e-shopy.

Před Prvním májem, tradičním českým svátkem zamilovaných, vzrostly v e-shopech několikanásobně zejména prodeje květin, čokolád a vína. Loňský scénář, kdy stoupl rovněž zájem o zážitkové dary, se letos neopakuje. „Češi oslaví letošní První máj povětšinou doma, současná situace jim ani nenabízí příliš jiných možností. Mezi e-shopy na naší platformě jsme také zaznamenali zhruba o třetinu nižší průměrnou cenu za každý související nákup, než jak tomu bylo u příležitosti letošního Valentýna. V únoru spotřebitelé nakupovali v průměru za 640 korun, nyní každý dárek vychází průměrně na 420 korun,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Vzrostly i prodeje erotického zboží

Čokoláda, šampaňské nebo plyšové hračky patří mezi běžné dárky, které zákazníci v e-shopech každoročně vyhledávají jak před svátkem svatého Valentýna, tak i před Prvním májem. Z dražšího zboží vybírají rovněž šperky, kosmetiku nebo parfémy. A zatímco letos výrazně poklesly prodeje vstupenek do kin a divadel nebo prodloužených víkendů na horách či v zahraničí, stouply namísto toho prodeje erotického zboží. „Na rozdíl od běžných měsíců evidujeme v těchto kategoriích produktů nárůst prodejů o zhruba šedesát procent. To pravděpodobně souvisí jak s květnovým svátkem zamilovaných, tak i se skutečností, že lidé nyní zkrátka tráví více času doma,“ dodává Miroslav Uďan.

Společnost Shoptet se od roku 2009 specializuje na poskytování komplexního řešení pro správu internetových obchodů. Mezi její služby patří například napojení na ekonomické systémy, různé platební metody i podpora v oblasti EET a GDPR, ale také propojení s nástroji pro marketing, nebo skladové hospodářství. Nabízí také pokladní systém pro správu e-shopu a kamenného obchodu v rámci jednoho on-line systému. Řešení společnosti Shoptet využívá 80 % nově vzniklých e-shopů na českém a slovenském trhu a celkem polovina aktivních e-shopu na trhu. Více informací na www.shoptet.cz.

Newsletter