Evropské i americké výnosy klesají. Dolar ve ztrátě nad 1,0730 za euro. Koruna krátce zpevnila pod 25,10 za euro, následně obrátila do ztráty nad 25,15 za euro.

Unilever a Tesco se neshodly kvůli cenám, spor už ale vyřešily

Maloobchodní řetězec Tesco v Británii dnes večer vyřešil spor s nadnárodním koncernem Unilever, který se pokoušel citelně zvýšit ceny svého zboží s odvoláním na propad kurzu libry. Tesco v rámci sporu stáhlo tento týden z nabídky některé značky zmrzliny, mýdla, instantních nudlí nebo pracích prášků od Unileveru.

„Unilever s potěšením potvrzuje, že situace kolem dodávek společnosti Tesco v Británii a Irsku byla úspěšně vyřešena,“ oznámil v krátkém sdělení Unilever. „Vždy jsme kladli spotřebitele na první místo a jsme rádi, že tato situace byla vyřešena k naší spokojenosti,“ potvrdil později mluvčí Teska.

Podrobnosti dohody firmy nesdělily, vyjádření britského řetězce nicméně naznačuje, že ustoupil Unilever.

Tesco ve středečním prohlášení uvedlo, že má potíže s dostupností některých výrobkůUnileveru a že doufá v brzké vyřešení situace. Problémy se podle Teska týkají pouze nakupování online, podle britského tisku a příspěvků na sociálních sítích ale mizí například mýdlo Dove nebo zmrzlina Ben & Jerry‘s i z kamenných prodejen. Případ dostal název „marmitegate“ podle populární a nyní nedostatkové pomazánky Marmite.

Ve sporu šlo podle serveru CNNMoney o to, kdo by měl po referendu o vystoupení Británie z Evropské unie nést zátěž plynoucí z propadu kurzu měny – zda dodavatelé, nebo spotřebitelé. Slabá libra zvyšuje náklady na dovoz a snižuje zisky Unileveru, a firma tak chtěla zvednout ceny o deset procent. Na moderním maloobchodním trhu s velkým počtem dodavatelů ale mají hlavní slovo kupující zastoupení velkými nákupními řetězci, jimž se může postavit jen velmi málo dodavatelů.

„Marmitegate“ má také velkou odezvu na sociálních sítích. Zastánci takzvaného brexitu na nich například vyzývají k bojkotu výrobků Unileveru a připomínají, že jeho zboží má snadnou náhradu v řadě jiných značek.

„Jsou jenom chamtiví a brexit používají jako výmluvu. Pokud stáhnou své zboží z regálů, lidé budou kupovat jiné věci a u nich pak zůstanou, takže oni tím přijdou o spoustu zákazníků,“ řekla agentuře Reuters důchodkyně Jeannine Richardsová u supermarketu v Basildonu východně od Londýna.

„S brexitem to nemá co dělat, podle mě je to od nich jen chamtivost,“ komentoval snahuUnileveru zvýšit ceny dvaatřicetiletý Joe Green „Brexit je jen snadná výmluva pro ty, kteří toho chtějí využít,“ dodal.

Ti, kdo v červnovém referendu hlasovali pro setrvání Británie v Evropské unii, naopak škodolibě píšou, že Británie „nemůže být navždy ušetřena ekonomické katastrofy, jakou je brexit“. „Varovali jsme, že to bude bolet, a ono bude. Že si teď nemůžete koupit (nudle), je jen začátek,“ napsala na sociální síti jedna z přispěvatelek.

Newsletter