Evropské i americké výnosy klesají. Dolar ve ztrátě nad 1,0730 za euro. Koruna krátce zpevnila pod 25,10 za euro, následně obrátila do ztráty nad 25,15 za euro.

Valentýn v podání Čechů. Jednoznačně vedou květiny, čokolády, šumivá vína a šperky

Svatého Valentýna slaví čím dál více Čechů. Podle průzkumu realizovaného pro obchody Albert svátek zamilovaných oslavilo v minulém roce více než 60 procent žen a mužů a jinak tomu nebude ani letos. Se svým partnerem nebo partnerkou se pravidelně obdarují čokoládou, květinami, šperky nebo si společně užijí romantickou večeři. Za valentýnské nákupy Češi loni utratili průměrně 930 korun.

Svátek zamilovaných slaví až dvě třetiny Čechů. Výsledek průzkumu potvrzují i nákupní data. V období tohoto svátku výrazně roste zájem o čokoládové výrobky, květiny, šperky a šumivá vína. Ženy dávají přednost dárku v podobě květin, čokolády, šperku či večeře, muži naopak nepohrdnou alkoholickými nápoji.

Květiny všeho druhu v červené, růžové nebo bílé barvě

Tím nejčastějším, co si Češi na Valentýna darují, jsou právě květiny. Ty plánuje koupit až polovina mužů. „Mezi nejoblíbenější prodávané květiny patří stále červené růže, tulipány a lilie. Pravidelně zaznamenáváme rapidní nárůst prodeje řezaných květin až o 90 procent oproti běžnému dni. V našich obchodech jsou velmi žádané i tematické hrnkové variace. Připraveny máme oblíbené orchideje, růže nebo bromélie ve valentýnském přebalu,“ dodává Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert. Loňská útrata za květiny stoupla 14. února až o 750 procent oproti běžnému dni. Podle platební společnosti Visa za ně čeští spotřebitelé utratili až devětkrát více než obvykle.

Oblíbeným dárkem na Valentýna jsou podle údajů společnosti Visa také sladkosti jako čokolády a bonboniéry. Právě prodejci cukrovinek zaznamenali minulý rok 50procentní nárůst útrat. Dokládají to i statistiky z obchodů Albert „Při porovnání jednotlivých let jsme zjistili, že dochází k nárůstu prodeje čokoládových bonboniér, čokolád a lízátek ve tvaru srdce a ostatních cukrovinek spojených se svatým Valentýnem o desítky procent,“ dokládá Jiří Mareček.

Visa ze svých transakčních dat[1] vysledovala mimořádný nárůst útrat za zboží a služby, které jsou dlouhodobě spojovány se 14. únorem. „Květinářství, obchody zaměřené na kosmetiku, různá klenotnictví, ale i restaurace jsou v den zamilovaných velmi vyhledávanými místy. Držitelé karet Visa loni na Valentýna utratili o 182 procent více v klenotnictvích, obchody s kosmetikou pak registrují zvýšení až o 92 procent,“ potvrzuje Marcel Gajdoš, generální ředitel Visa pro Českou republiku a Slovensko.

Růžové víno, sekt nebo portské nesmí chybět

V období svatého Valentýna se zvyšují i prodeje vín, a to hlavně těch šumivých. „V období Valentýna každoročně připravujeme rozšířenou nabídku vín za zvýhodněné ceny. Tradičně jsou u zákazníků oblíbená zejména prosecca a sekty, vermuty, ale i portská vína,“ říká Vlastimil Vávra, manažer nákupu vín v obchodech Albert a dodává: „K romantické večeři volí zákazníci také nejrůznější odrůdy růžových či červených vín, například Zweigeltrebe Rosé nebo Dornfelder.“

[1] Data VisaNet od společnosti Visa. Analýza vyhodnotila transakce kreditními, debetními a předplacenými kartami Visa v České republice za období leden až únor 2019. Útraty ze 14. února byly porovnány s lednovým průměrem. Pro kontrolu byly použity náhodné dny v únoru.

Newsletter