Evropské i americké výnosy klesají. Dolar ve ztrátě nad 1,0730 za euro. Koruna krátce zpevnila pod 25,10 za euro, následně obrátila do ztráty nad 25,15 za euro.

Vypsané zakázky ve stavebnictví rostou, zadané klesly o 36 pct

Od ledna do konce srpna vypsali veřejní investoři 2217 zakázek pro stavební firmy za 80,7 miliardy korun. Počet se meziročně zvýšil zhruba o čtvrtinu, objem o pětinu. Zadávání zakázek konkrétním firmám ale vázne. Jejich počet meziročně klesl o 27,3 procenta na 2870, hodnota se snížila o 36,5 procenta na 52,4 miliardy korun. Vyplývá to z analýzy společnosti CEEC Research na základě dat z Věstníku veřejných zakázek.

V srpnu veřejní investoři vypsali 207 výběrových řízení na stavební práce za 7,2 miliardy korun. Počet se meziročně zvýšil téměř o třetinu, objem byl zhruba dvojnásobný. „Největší výběrové řízení tohoto měsíce v hodnotě 1,2 miliardy korun vypsalo Ředitelství silnic a dálnic ČR na stavbu obchvatu Krnova,“ uvedl ředitel CEEC Research Jiří Vacek.

Počet i hodnota, kterou státní investoři zadávají konkrétním firmám, už několik měsíců v řadě klesá. Od začátku roku do konce srpna se hodnota meziročně snížila o 36,5 procenta. Podle nedávného průzkumu společnosti EconLab, který sledoval zadávání všech veřejných zakázek v krajích, se velká část z nich zruší. V Jihomoravském kraji to bylo v letech 2013 až 2015 47 procent zakázek, v Plzeňském kraji 43 procent. „Prakticky všechny kraje hodnotíme negativně za to, že často soutěží metodou pokus-omyl. Zakázka se vypíše, a po připomínkách firem se mění, jednou, dvakrát, ale třeba v Moravskoslezském kraji i osmkrát,“ doplnil předseda EconLab Jiří Skuhrovec.

Podle údajů inženýrské společnosti ÚRS Praha byly do konce srpna zadány tři stavební zakázky s cenou nad miliardu korun. První byla modernizace dálnice D1 v úseku Psáře – Soutice za 1,13 miliardy korun. Zakázku získalo sdružení Metrostav, Swietelsky stavební. Druhou je oprava železniční trati Opava východ – Olomouc hlavní nádraží za 1,03 miliardy korun, kterou dostala společnost Strabag Rail. Třetí je oprava trati Okříšky – Zastávka u Brna za 1,14 miliardy korun rovněž pro Strabag Rail.

Největším zadavatelem zakázek z vládního sektoru bylo Ředitelství silnic a dálnic ČR, následují Správa železniční dopravní cesty a ministerstvo zemědělství. Z komunálního sektoru zadal největší objem zakázek Kraj Vysočina.

Newsletter