Evropské i americké výnosy rostou. Dolar oslabila nad 1,0700 za euro, pomohla nad očekávání horší data amerického indexu PMI. Koruna krátce zpevnila pod 25,20 za euro. Aktuálně část zisků odevzdává nad tuto hranici.

Přečti a pošli dál. Reknihy podporují udržitelnost a minimalizmus

Zdroj: Reknihy

Většina čtenářů to asi zná. Koupí si knihu a po jejím přečtení se k ní už nevrátí. Knížku pak čekají dlouhá léta strávená někde v poličce vklíněná mezi další knihy. Ale co kdyby šlo poslat ji dál? Aby si ji mohl přečíst i někdo další?

Přesně na tom stavějí Reknihy. Její zakladatel Tadeáš Kula chtěl najít další využití pro již přečtené knížky. Nenašel ale způsob, jak to udělat. A proto založil Reknihy. Knihomolové můžou díky nim poslat dál již přečtené knížky. Jak to celé funguje? Přečtěte si rozhovor.

Zdroj: Tadeáš Kula, Reknihy

Na čem je založen váš byznys model?

Prodáváme knihy, které k nám přišly od našich podporovatelů. Za každou knížku získáme 50 % z ceny, za kterou ji prodáme u nás v Reknihách. Od letošního října taky fungujeme i jako výdejní a podací místo Zásilkovny. Je to pro mě lovebrand, který zbožňuju a chtěl jsem ho s Reknihami podpořit.

Co vás přivedlo k tomuto projektu?

Leželo mi na stole asi dvacet přečtených knížek a nevěděl jsem, co s nimi. Snažím se žít minimalisticky, a tak jsem hledal způsob, jak je předat někomu dalšímu. Žádnou takovou službu jsem ale nenašel. Proto jsem založil Reknihy.

Co pro vás znamená udržitelnost?

Udržitelnost je pro mě především „reuse“ (opětovné použití) a „upcycle“ (přeměňování odpadového materiálu nebo nepotřebných produktů v nové materiály). Ten, kdo chce skutečně žít udržitelně, dnes stále ještě nemá dostatek možností. Mladí lidé například nenakupují v antikvariátech. Nejen jim jsme chtěli nabídnout něco nového.

Nebylo by ekologičtější a levnější podporovat prodej elektronických knih?

„Naše“ knihy ale už někdo koupil z knihkupectví a my se jim snažíme dát nový život. Když Reknihy vznikaly, řekli jsme si, že chceme zachovat šustění stránek a vůni papíru. Kdo toto nepotřebuje, může samozřejmě sáhnout po elektronické knize. My ale máme raději klasiku.

Kolik měsíčně přijmete a dál pošlete knih?

Nižší tisícovky měsíčně.

Dá se nějak vymezit typický “dodavatel” a “odběratel” Reknih?

Naši čtenáři jsou velmi rozmanití, těžko se vymezuje nějaký typický. Jsou to lidé, kteří zkrátka rádi čtou, nebo kdokoliv, kdo si chce udělat radost knihou.

O jaký typ knížek je největší zájem?

Největší zájem je samozřejmě o aktuální bestsellery. A pak často o knihy, které někomu ležely doma a dnes mají velikou cenu, protože už je nejde pořídit někde jinde.

Jaký vztah mají Reknihy ke knihkupectvím?

Na knihkupectvích jsme v podstatě závislí a bez jejich existence bychom nemohli fungovat. Ten rozdíl mezi námi a nimi je ten, že my nechceme knihy jen prodávat, ale především “zasmyčkovat” jejich životní cyklus tak, aby neskončil po prvním přečtení knihy.

Jaké knihy máte nejraději vy?

Mezi moje nejoblíbenější knížky patří vzdělávací nebo seberozvojová témata. Naposledy jsem četl knihu Šéfové jsou kokoti od Jana Vlachynského.

Jak vidíte budoucnost knihy jako média? Přežije? Změní se v něco jiného?

Knížka je pořád jeden z nejlepších způsobů, jak uklidnit myšlenky a na chvíli se odpojit od technologií. Je to pro mě nástroj pro vypnutí se od okolního světa a možnost se efektivně vzdělávat. Skoro bych řekl, že je to i určitá forma meditace.

Jestli kniha přežije? Asi ano. Filmy a audiovizuální platformy nám sice dávají přesnou představu toho, co bychom si měli myslet. Knížka ale dává svobodu, můžeme díky ní naplno zapojit svoji fantazii.

Tadeáš Kula (1997) podniká už od svých třinácti let. Reknihy nejsou jeho první nebo jediný projekt. Má zkušenosti taky tvorbou webových stránek, mentoringem a investováním.

Newsletter