V online prostředí je konkurence přísnější. Je daleko jednodušší se podívat na několik obchodů najednou, navíc existují vyhledávače a srovnávače, které konkurenční boj ještě vyhrocují. Podnikatel, který chce založit online obchod, potřebuje nadšení pro produkt, selský rozum a ochotu věnovat se zákazníkům. Následně, když se obchod rozjede, jsou potřeba manažerské schopnosti, řekl v rozhovoru pro Roklen24 Josef Matějka, zakladatel obchodu s počítači a elektronikou Czech Computer (dnes CZC.cz).
Vaše jméno je neodmyslitelně spojeno se známým e-shopem CZC.cz, který jste založil v roce 1997 jako obchod s počítači a elektronikou, tehdy ještě pod názvem Czech Computer. V té době jste zároveň ještě studoval. Co vás fascinovalo právě na počítačích?
Je fascinující, jak počítače dokázaly změnit lidem život. Kolik věcí jim dokáží usnadnit, zjednodušit a v nepolední řadě je i pobavit.
Na konci 90. let, když jste s CZC spustili e-shop, sice už nějaké online obchody existovaly, lze však říci, že české e-commerce bylo stále ještě v počátcích. Co vás na tom tehdy lákalo? Začátky přece jen musely být složité…
Jsem povahou introvert, a tak mě fascinoval způsob nákupu online, bez nutnosti fyzické návštěvy obchodu a komunikace s prodavačem.
CZC.cz se dnes vtipně vymezuje vůči konkurenční Alze, když se prezentuje jako „dvojka na online trhu s elektronikou“. Jak důležitou roli podle vás konkurence hraje v tomto segmentu či obecně na trzích?
Konkurence jednoznačně potřebná, pomáhá zlepšovat služby pro zákazníky. V onlinu je to ještě přísnější, protože je daleko jednodušší se podívat na několik obchodů najednou. Navíc existují vyhledávače a srovnávače, které konkurenční boj ještě vyhrocují.
Co jsou podle vás klíčové věci, na které by se měl zaměřit ten, kdo chce vybudovat úspěšný e-shop? Co byste poradil „zelenáči“ s nápadem, ale bez zkušeností?
Jde určitě o zákaznickou zkušenost a zpětnou vazbu. Originálnost produktu a jeho výhodnost pro zákazníka.
A jaký by měl být samotný podnikatel, ať už se rozhodne pro online, či offline (jestli to dnes ještě vůbec lze)? Může se jím stát každý, nebo to chce určitou osobnost a vlastnosti?
Nejdůležitější je nadšení pro produkt, který chce nabízet. Dále to chce selský rozum a ochotu věnovat se zákazníkům. Následně, když se obchod rozjede, jde o manažerské schopnosti.
V roce 2017 jste většinový podíl v CZC.cz prodal Mall Group. Co vás vedlo k tomuto rozhodnutí?
Dělal jsem to 20 let, takže jsem měl pocit, že je třeba se posunout někam dál. Konkurenční boj na trhu se navíc neustále přiostřuje a prim hrají velcí hráči.
CZC.cz nebyla vaše jediná podnikatelská aktivita, máte podíl například v softwarové firmě oXyShop, vlastnil jste ale i taneční rádio. Na co vedle CZC.cz jste ze svých projektů nejvíce pyšný?
Druhý největší projekt je oXy Online neboli oXyShop, takže jsem nejvíc pyšný na něj. Je to brněnská firma, která se zabývá vývojem e-shopů.
Čemu se profesně nejvíce věnujete nyní?
Opečováváním našich investic a výběrem nových.
Poslední týden v září budete vystupovat na konferenci s názvem Angažované investování. Co si pod tímto spojením mají představit naši čtenáři a co to konkrétně znamená pro vás?
Předpokládám že se s ostatními investory budeme bavit o tom jak vybírat startupy a následně se o ně starat a posouvat je dál.
Co je smyslem samotné konference? Na co se návštěvníci mohou těšit, že se od vás dozvědí? A těšíte se naopak vy na některého z dalších řečníků?
Smyslem konference je setkání investorů a sdílení jejich zkušeností s potenciálními kolegy. Určitě se těším mimo jiné na pana Hlavenku a jeho aktuální zkušenosti s prodejem Kiwi.
Když jsme u toho investování, klasickým finančním produktům doba nízkých úrokových sazeb moc nepřeje. Kde byste nyní zajímavé výnosy hledal vy? V investicích do reálného businessu?
Jde o riziko, reálný business je vždy hodně rizikový, menší riziko představují například nemovitosti.