Proč kauza Volkswagen bude likvidační: Nový Lehman Brothers?

Automobilka Volkswagen nedávno přeskočila Toyotu a stala se největším výrobcem aut na světě. Na výsluní si však dlouho nepobyla – nyní čelí aféře spojené s manipulací emisí naftových vozů v USA. Tento skandál může být pro společnost likvidační, protože bobtná každou hodinou. Proč že automobilka začíná vrávorat nad propastí?

 

Propad akcií o 40 % za dva dny. #Skandál kolem #Volkswagen a podvodů s emisemi naftových aut v #USA se v důsledcích šíří a strhává sektor automobilek #Roklen24

Posted by Roklen24 on 22. září 2015

1/ Pokuta a otřes pro finanční výkazy

Jeden z prvních zásahů do výkazů společnosti bude pokuta za podvodné chování, která se může vyšplhat až na 18 miliard dolarů (cca 16 miliard eur). Za každé z 482 000 aut, na které obvinění míří, může totiž Volkswagen dostat pokutu až 37 500 dolarů. Přitom:

  • jenom výše pokuty znamená více než čtyřnásobek čistého zisku před zdaněním za první pololetí tohoto roku (3,7 miliardy eur)
  • očekávaný čistý zisk před zdaněním za celý rok (který dle konsensu Bloomberg činí 14,832 miliard eur) pokrývá tuto pokutu pouze ze zhruba 93 %. O nějaké dividendě si tak mohou nechat akcionáři jen zdát.

Poslední vývoj hospodaření společnosti spolu s očekáváním před zveřejněním kauzy shrnuje následující tabulka:

v mil. eur 12/11 12/12 12/13 12/14 12/15 oček.
Tržby 159 337   192 676   197 007   202 458   213 138  
Provozní zisk EBITDA 21 365   24 612   26 321   29 630   28 225  
Zisk před zdaněním 18 926   25 488   12 429   14 795   14 832  
Upravený čistý zisk 8 855   9 417   9 066   10 847   10 992  
Čistý zisk na akcii (v eur) 19   20   19   22   22  
Dividenda na akcii 3   4   4   5   5  
                Výplatní poměr v % 9,12% 7,55% 20,64% 21,15% 24,05%

Zdroj: Bloomberg

Ačkoli výsledná výše pokuty může být nižší, je jasné, že se budou americké úřady snažit částku vyšponovat, jelikož jde o první případ v historii, který je vzhledem k okolnostem  spojen s úmyslným jednáním. Volkswagen zároveň musí oněch 482 000 vozů na své náklady opravit. To bude další nákladová položka.

Společnost disponuje čistým zadlužením (pokud sečteme dlouhodobý i krátkodobý dluh a odečteme hotovost) ve výši zhruba 6násobku provozního zisku EBITDA. Čistý dluh dosahoval na konci roku 2014 výše 176,754 miliard eur, provozní zisk EBITDA 29,63 miliard eur. Vzhledem k částkám, kterým Volkswagen čelí, bude muset společnost zadlužení pravděpodobně ještě navýšit. Podle úrokových nákladů má společnost financování zajištěné za zhruba 1,4% úrok. Pokud budeme počítat s 2% úrokem a částkou 16 miliard eur, navýší se úrokové náklady společnosti o 320 mil. eur ročně v následujících několika letech a sníží tak o tuto částku zisk před zdaněním. Nepůjde tedy velmi pravděpodobně jen o jednorázový efekt.

2/ Kompenzace poškozených

Volkswagen si bohužel nevybral nejideálnější trh co se týče mentality národa i hovění si v žalobách. Američtí majitelé podvodně vyrobených vozů (co se týče úrovně emisí) již podávají na společnost žaloby a žádají kompenzaci. Již v minulosti se někteří z majitelů vozů takovéto kompenzace dočkali, pokud regulátoři usoudili, že vozy nesplňují bezpečnostní předpisy nebo jiné standardy. V loňském roce například automobilka Ford Motor nabídla svým zákazníkům kompenzaci ve výši 200 až 1050 dolarů kvůli zavádějícím informacím o ekonomičnosti provozu. Jen 1000 dolarů na každého poškozeného zákazníka přidává na nákladech pro Volkswagen dalších zhruba 500 milionů dolarů (447 mil. eur).

Kompenzace se však může pohybovat ještě ve vyšších částkách. V médiích se objevují případy rozhořčených řidičů, kteří svůj vůz již nechtějí. Jedním z reprezentantů žalobců je firma Hagens Berman Sobol Shapiro LL – podle jejích odhadů někteří ze zákazníků zaplatili až o 7000 dolarů více za naftový model. Společnost Clifford Law Offices mluví navíc o kompenzacích za psychickou újmu, jelikož řidiči jezdili ve vozech, které ve skutečnosti vypouštěly až čtyřnásobek emisí, než uváděly. Jde tak o případ, který co se týče žalob a požadovaného odškodného dává velký prostor pro kreativitu.

3/ Zásah do existence na americkém trhu, který tvoří 16 % celkových prodejů Volkswagen

Prodeje aut na americkém trhu (v rámci počtu kusů) během prvního pololetí vzrostly o 2,4 % na 294 992 kusů, a ačkoli letní měsíce byly spíše slabší, například pro Audi byl srpen historicky druhým nejlepším v historii prodejů v USA s 18 794 prodanými vozy. Celkově tvoří americký trh 16 % tržeb skupiny Volkswagen. Tento podíl bude pravděpodobně brzy jen zlomkem dočasného stavu, vzhledem ke ztrátě důvěry ve značku i faktu, že Volkswagen zároveň v souvislosti se skandálem přestal některé dieslové modely vyrobené v roce 2015 v USA prodávat.

4/ Hrozba pokut i na ostatních trzích

Kauza se samozřejmě přelévá i na další trhy, na kterých Volkswagen působí, testovat vozy podezřelé z instalace podvodného zařízení na regulaci emisí chce například Jižní Korea. Pokud začnou vozy Volkswagen zpochybňovat i další trhy v rámci Asie, především Čína, kde růst poptávky pomohl automobilce Volkswagen dostat se na přední příčku světových automobilek, může si Volkswagen umazat dalších 17 % tržeb, které nyní region Asie a Pacifiku pro Volkswagen představuje.

Situace se navíc hroutí i v Evropě. Francouzská vláda navrhuje, aby skandál kolem emisí v německé automobilce Volkswagen byl vyšetřen na úrovni celé Evropské unie. Řekl to dnes ministr financí Michel Sapin, který zároveň vyzval, aby kontrolou prošla také auta francouzských automobilek, i když u nich prý nemá podezření na cokoliv nekalého. Auta s naftovým motorem od Volkswagenu prozkoumá i Švýcarsko.

5/ Ztráta důvěry ve značku a dopad na celé odvětví

Již nyní je jasné, že takovéto počínání bude mít zásadní dopad na důvěru ve značku. Hlavní představitel automobilky pro americký trh Michael Horn prohlásil, že to společnost „totálně podělala a otřásla celým sektorem“. Prověřování a kontroly dalších automobilek na sebe jistě nenechají dlouho čekat. Na trhu padá celý sektor, akcie Volkswagenu odepsaly v pondělí 20 % ze své hodnoty, dnes odepisují dalších 17 %. Od pátečního závěru tak tržní hodnota společnosti klesla o zhruba 22 miliard eur. Vzhledem k tomuto pohybu také situaci prověřuje dohled nad finančním trhem v Německu, regulátor BaFin. Zaměří se na obchodování s akciemi VW před zveřejněním zprávy a po něm.

V tuto chvíli se tak diskuse začínají odvíjet ne směrem, jestli bude situace likvidační pro Volkswagen, ale zda není vzhledem k tomu, co všechno se následně spustí v rámci sektoru i ekonomik, Volkswagen dalším Lehman Brothers.

Tip: To nejlepší z Roklenu – Zaregistrujte si zasílání RoklenLetteru zde

Newsletter