Jak potenciálnímu zákazníkovi ukázat něco, co ještě neexistuje? Tento problém musejí řešit nemovitostní developeři při prezentaci budoucích projektů. Pomocnou ruku jim může podat startup Ardyssey, jehož 3D modely ve virtuální a rozšířené realitě můžou zájemcům o bydlení ukázat útulnost jejich budoucího domova.
Nicméně, ambice Ardyssey se neomezují jen na prezentace realitních projektů. Vytváření 3D modelů nabízí mnohem širší možnosti, a tak není divu, že se Ardyssey chystá letos výrazněji ponořit i do oblasti gamingu. Tato brněnská firma se loni zúčastnila programu CzechAccelerator agentury CzechInvest, díky kterému měla možnost prezentovat se i před potenciálními klienty v Americe. Vlastně to vypadá, že si nemohla zvolit lepší načasování. Mark Zuckerberg, šéf firmy Meta Platforms (dřívější Facebook), vidí velký potenciál v Metaverse, virtuálním světě, ve kterém budou lidé žít a pracovat. Projekty jako Ardyssey do takové vize perfektně zapadají.
Nabídne větší možnosti virtuální nebo rozšířená realita? A jaké zkušenosti si Ardyssey odnesla ze svého amerického turné? Přečtěte si rozhovor se spoluzakladatelem firmy Ardyssey Radkem Lundou.
Kdo jsou vaši hlavní zákazníci? Na jakých projektech jste s nimi spolupracovali?
V současné době se soustředíme především na klienty z oblasti realitního developmentu, spolupracujeme také s mnohými architekty z Česka a ze zahraničí. Máme za sebou i projekt digitální rekonstrukce Pražského hradu ve dvanáctém století. Zde bylo naším partnerem ministerstvo kultury.
Hlavní část našich aktivit nicméně spočívá v modelacích budoucích nemovitostních projektů pro developery. Máme více menších zákazníků, z těch větších bych zmínil UBM, Skansku, Central Group nebo MI Estate. Ze zahraničích se jedná například o CLR Design Group v Los Angeles a podíleli jsme se i na projektu v Tokiu.
Osobně se velmi těším na první zakázky, které právě dokončujeme na Floridě. Jedná se o rodinné domy v nádherné lokalitě na západním pobřeží asi hodinu od Tampy, kde řešíme i interiérový design.
Velmi nás baví pomáhat jednotlivým společnostem posouvat prezentaci jejich projektů na vyšší úroveň. Věříme v praktické využití rozšířené reality (AR). Nicméně, nejčastějším produktem, který k prezentaci dodáváme, je stále online řešení ve virtuální realitě (VR). To je možné si prohlédnout na libovolném zařízení připojeném k internetu.
Chystáte se vstoupit i do herního průmyslu. O co konkrétně půjde?
Operujeme v oblasti 3D modelování a ke každému nemovitostnímu projektu tvoříme v podstatě „videohru“. Oblast gamingu je pro nás tedy dalším krokem vpřed, jsme schopni do hry dodat jednotlivé komponenty i celé herní scény. V současnosti jednáme s potenciálními partnery.
Rád bych zmínil, že 3D modelování jde ruku v ruce s budoucím nástupem Metaverse. Je proto jen otázkou času, než bude 3D modelování a prezentace produktů v AR na denním programu v každé marketingové agentuře.
Tento trend prosazuje například společnost Apple, jejíž nové produkty je možné si prohlédnout v AR. Pro uživatele je příjemnější vidět, jak bude nový Mac vypadat na stole, nebo si ověřit, jaké má porty bez nutnosti je hledat někde v manuálu.
Vyvíjíte produkty pro virtuální i rozšířenou realitu. Která z nich má podle vás větší potenciál? Jakým směrem se budou tyto technologie ubírat?
Co se týče denního použití, tak rozhodně rozšířená realita, a to především díky nástupu AR brýlí a Metaverse. Myslíme si, že VR najde uplatnění spíše ve specificky zaměřených odvětvích jako trenažéry pilotů a prezentace nemovitostí. Facebook však vyvíjí rukavice, které ve spojení s VR brýlemi umožní člověku odemknout další smysl. Tímto krokem se VR dostane na další úroveň a my tak budeme schopni prezentovat materiál v interiéru na dálku, což bude mít skvělý wow-efekt.
Jakým výzvám jste čelili při vývoji vašeho produktu?
Největší výzvy spatřujeme v optimalizaci modelů pro jednotlivá řešení. Vždy mezi sebou soupeří fotorealističnost, tedy jak reálně vypadající výstupy naší práce jsou, a velikost modelu. Od velikosti modelu se pak odvíjí praktičnost užití. Dokážeme vytvořit propracovanou a vysoce realistickou budovu, kterou však nikdo nebude schopen na svém zařízení odprezentovat.
Na rok 2022 máme naplánováno mnoho práce. Čeká nás spolupráce v Dubaji a Ománu a doufám, že vydáme naši první počítačovou hru. Před pár měsíci jsme také spustili obchodní oddělení v Německu a Rakousku. Jsou to pro nás zatím neprobádané končiny a těšíme se, až tam navážeme první spolupráci.
Účastníte se programu CzechAccelerator agentury CzechInvest. Jaké jsou vaše dosavadní zkušenosti? Naplnil vaše očekávání?
CzechAccelerator je výborná zkušenost a doporučujeme ho všem startupům. Velmi nám otevřel oči, získali jsme kontakty, o kterých jsme si před rokem mohli nechat jen zdát. Nahlédli jsme do fungování amerických firem, způsobu získávání kapitálu a obchodního práva. Dostali jsme se na mnohé výstavy z oboru a získali významného klienta na Floridě.
Celkově je program velmi dobře postaven a velmi intenzivní. Oceňujeme možnost si zvolit vlastní kombinaci mentorů a workshopů.
Který dosavadní projekt považujete za svůj klíčový?
Za klíčovou považujeme spolupráci s investičním fondem MI Estate a developerskou společností na Floridě, tito dva klienti nám umožní posunout naše služby na vyšší úroveň. Budeme schopni školit další 3D „artists“ a do budoucna počítáme s vytvořením online kurzu o 3D modelování. Dostáváme totiž velmi pozitivní zpětnou vazbu od studentů, kterým se obor líbí a chtěli by ho studovat.
Letos chystáme hned několik klíčových projektů, o kterých se čtenáři již brzy dozví!
Startup Ardyssey vznikl předloni v Brně. Zaměřuje se na 3D modelování v rozšířené, virtuální a smíšené realitě a plánuje taky vstup do herního odvětví. Mezi hlavní zákazníky patří realitní developeři, herní studia, architekti a marketingové firmy.