Dolar proti euru rozšiřuje zisky a zpevňuje pod 1,0420 EURUSD. Z měn regionu citelně oslabil zlotý. Koruna se obchoduje poblíž 24,74 za euro.

Prohlídka budoucích nemovitostí už není problém, startup Ardyssey vám je ukáže ve virtuální realitě

vizualizace, zdroj: Ardyssey

Jak potenciálnímu zákazníkovi ukázat něco, co ještě neexistuje? Tento problém musejí řešit nemovitostní developeři při prezentaci budoucích projektů. Pomocnou ruku jim může podat startup Ardyssey, jehož 3D modely ve virtuální a rozšířené realitě můžou zájemcům o bydlení ukázat útulnost jejich budoucího domova.

Nicméně, ambice Ardyssey se neomezují jen na prezentace realitních projektů. Vytváření 3D modelů nabízí mnohem širší možnosti, a tak není divu, že se Ardyssey chystá letos výrazněji ponořit i do oblasti gamingu. Tato brněnská firma se loni zúčastnila programu CzechAccelerator agentury CzechInvest, díky kterému měla možnost prezentovat se i před potenciálními klienty v Americe. Vlastně to vypadá, že si nemohla zvolit lepší načasování. Mark Zuckerberg, šéf firmy Meta Platforms (dřívější Facebook), vidí velký potenciál v Metaverse, virtuálním světě, ve kterém budou lidé žít a pracovat. Projekty jako Ardyssey do takové vize perfektně zapadají.

Nabídne větší možnosti virtuální nebo rozšířená realita? A jaké zkušenosti si Ardyssey odnesla ze svého amerického turné? Přečtěte si rozhovor se spoluzakladatelem firmy Ardyssey Radkem Lundou.

spoluzakladatelé Ardyssey Radek Lunda & Tomáš Podrazil, zdroj: Ardyssey
spoluzakladatelé Ardyssey Radek Lunda & Tomáš Podrazil, zdroj: Ardyssey

Kdo jsou vaši hlavní zákazníci? Na jakých projektech jste s nimi spolupracovali?

V současné době se soustředíme především na klienty z oblasti realitního developmentu, spolupracujeme také s mnohými architekty z Česka a ze zahraničí. Máme za sebou i projekt digitální rekonstrukce Pražského hradu ve dvanáctém století. Zde bylo naším partnerem ministerstvo kultury.

Hlavní část našich aktivit nicméně spočívá v modelacích budoucích nemovitostních projektů pro developery. Máme více menších zákazníků, z těch větších bych zmínil UBM, Skansku, Central Group nebo MI Estate. Ze zahraničích se jedná například o CLR Design Group v Los Angeles a podíleli jsme se i na projektu v Tokiu.

Osobně se velmi těším na první zakázky, které právě dokončujeme na Floridě. Jedná se o rodinné domy v nádherné lokalitě na západním pobřeží asi hodinu od Tampy, kde řešíme i interiérový design.

Velmi nás baví pomáhat jednotlivým společnostem posouvat prezentaci jejich projektů na vyšší úroveň. Věříme v praktické využití rozšířené reality (AR). Nicméně, nejčastějším produktem, který k prezentaci dodáváme, je stále online řešení ve virtuální realitě (VR). To je možné si prohlédnout na libovolném zařízení připojeném k internetu.

Chystáte se vstoupit i do herního průmyslu. O co konkrétně půjde?

Operujeme v oblasti 3D modelování a ke každému nemovitostnímu projektu tvoříme v podstatě „videohru“. Oblast gamingu je pro nás tedy dalším krokem vpřed, jsme schopni do hry dodat jednotlivé komponenty i celé herní scény. V současnosti jednáme s potenciálními partnery.

Rád bych zmínil, že 3D modelování jde ruku v ruce s budoucím nástupem Metaverse. Je proto jen otázkou času, než bude 3D modelování a prezentace produktů v AR na denním programu v každé marketingové agentuře.

Tento trend prosazuje například společnost Apple, jejíž nové produkty je možné si prohlédnout v AR. Pro uživatele je příjemnější vidět, jak bude nový Mac vypadat na stole, nebo si ověřit, jaké má porty bez nutnosti je hledat někde v manuálu.

Vyvíjíte produkty pro virtuální i rozšířenou realitu. Která z nich má podle vás větší potenciál? Jakým směrem se budou tyto technologie ubírat?

Co se týče denního použití, tak rozhodně rozšířená realita, a to především díky nástupu AR brýlí a Metaverse. Myslíme si, že VR najde uplatnění spíše ve specificky zaměřených odvětvích jako trenažéry pilotů a prezentace nemovitostí. Facebook však vyvíjí rukavice, které ve spojení s VR brýlemi umožní člověku odemknout další smysl. Tímto krokem se VR dostane na další úroveň a my tak budeme schopni prezentovat materiál v interiéru na dálku, což bude mít skvělý wow-efekt.

Jakým výzvám jste čelili při vývoji vašeho produktu?

Největší výzvy spatřujeme v optimalizaci modelů pro jednotlivá řešení. Vždy mezi sebou soupeří fotorealističnost, tedy jak reálně vypadající výstupy naší práce jsou, a velikost modelu. Od velikosti modelu se pak odvíjí praktičnost užití. Dokážeme vytvořit propracovanou a vysoce realistickou budovu, kterou však nikdo nebude schopen na svém zařízení odprezentovat.

Na rok 2022 máme naplánováno mnoho práce. Čeká nás spolupráce v Dubaji a Ománu a doufám, že vydáme naši první počítačovou hru. Před pár měsíci jsme také spustili obchodní oddělení v Německu a Rakousku. Jsou to pro nás zatím neprobádané končiny a těšíme se, až tam navážeme první spolupráci.

Účastníte se programu CzechAccelerator agentury CzechInvest. Jaké jsou vaše dosavadní zkušenosti? Naplnil vaše očekávání?

CzechAccelerator je výborná zkušenost a doporučujeme ho všem startupům. Velmi nám otevřel oči, získali jsme kontakty, o kterých jsme si před rokem mohli nechat jen zdát. Nahlédli jsme do fungování amerických firem, způsobu získávání kapitálu a obchodního práva. Dostali jsme se na mnohé výstavy z oboru a získali významného klienta na Floridě.

Celkově je program velmi dobře postaven a velmi intenzivní. Oceňujeme možnost si zvolit vlastní kombinaci mentorů a workshopů.

Který dosavadní projekt považujete za svůj klíčový?

Za klíčovou považujeme spolupráci s investičním fondem MI Estate a developerskou společností na Floridě, tito dva klienti nám umožní posunout naše služby na vyšší úroveň. Budeme schopni školit další 3D „artists“ a do budoucna počítáme s vytvořením online kurzu o 3D modelování. Dostáváme totiž velmi pozitivní zpětnou vazbu od studentů, kterým se obor líbí a chtěli by ho studovat.

Letos chystáme hned několik klíčových projektů, o kterých se čtenáři již brzy dozví!

Startup Ardyssey vznikl předloni v Brně. Zaměřuje se na 3D modelování v rozšířené, virtuální a smíšené realitě a plánuje taky vstup do herního odvětví. Mezi hlavní zákazníky patří realitní developeři, herní studia, architekti a marketingové firmy.

Newsletter