Půjčka musí dávat smysl, zadlužit se na Vánoce je riskantní a zbytečné, říká odbornice ze Zonky

Benešová Veronika, zdroj: Air Bank

Na rekonstrukci bytu, podnikání, vzdělání anebo třeba na auto pro dojíždění do práce. Správný důvod pro půjčku by měl vždy přinést i přidanou hodnotu. Podle Veroniky Benešové, která má na starosti půjčky v Zonky, ale mezi takové důvody rozhodně nepatří třeba dovolená, nebo dokonce vánoční dárky. Jenže právě o Vánocích na dluh podle průzkumu Zonky letos uvažuje šest procent Čechů. Na rizika předvánočních půjček proto tato P2P půjčková online platforma upozorňuje i prostřednictvím kampaně Nepůjčujte si na Vánoce.

Na co si lidé v Česku nejčastěji půjčují?

Obvykle to bývá hlavně na rekonstrukci bydlení, pořízení nebo opravu auta, ale třeba i na zdravotní péči, podnikání nebo vzdělání. Ty důvody se u lidí obvykle mění s věkem. Mladý člověk si potřebuje zařídit první bydlení a taky řeší třeba auto na dojíždění do práce. Později zase přicházejí děti a starosti s nimi spojené, jako je větší byt s dětským pokojem nebo různé kroužky. Postupem času se tyto potřeby přirozeně vyvíjejí.

A dokážou Češi vyhodnotit, na co už si radši nepůjčit?

Z průzkumů víme, že většina lidí to umí a ví, že nemá smysl zadlužit se kvůli věcem, které jim dlouhodobě nepřinesou žádnou přidanou hodnotu, jako je třeba dovolená. Sice si na ní dva týdny odpočineme, ale přece za ni nebudeme platit ještě rok po návratu. To, na co si půjčujeme, by zkrátka mělo vydržet delší dobu než samotné splácení půjčky. A i když to většina lidí ví, neznamená to, že se tím ve skutečnosti vždy řídí. Každý rok zjišťujeme, že část lidí si plánuje půjčit dokonce i na vánoční dárky.

Dá se říct, o kolik takových lidí se jedná?

Většinou jde o jednotky procent z celé populace, tedy alespoň podle těch, kteří to přiznávají v našich průzkumech. Samozřejmě ale mohou existovat další, kteří to neuvedou ani anonymně, a ve skutečnosti jich tedy může být i více. Pokud ale v nejnovějším průzkumu Zonky sečteme všechny, kteří už byli o půjčce na vánoční dárky rozhodnuti, s těmi, kteří o ní přinejmenším uvažovali, je to zhruba 6 % lidí. A k tomu ještě dalších 15 % dotázaných uvedlo, že si na dárky sice ještě nikdy nepůjčili, ale někdy by se jim to třeba mohlo hodit.

Je snad půjčování před Vánoci rizikovější než jindy?

Ano, protože právě před Vánoci se lidé mohou více než kdy jindy setkávat s reklamami, které slibují výhodné půjčky a peníze ihned. Ve snaze udělat svým blízkým pod stromečkem radost hezkým dárkem za každou cenu je tak pro ně mnohem snazší se impulzivně zavázat k neférové a drahé půjčce. Jenže i jediná taková půjčka může v konečném důsledku vést až ke dluhové spirále. Splatit ji totiž může trvat klidně až do dalších Vánoc nebo i déle.

Snažíte se v tomto smyslu veřejnost nějak edukovat?

V Zonky každoročně připravujeme kampaň Nepůjčujte si na Vánoce. V ní se snažíme ukázat, že Vánoce přece nejsou o drahých dárcích, ale o trávení času s lidmi, které máme rádi. Právě to je podle nás o svátcích ta největší radost. Před Vánoci navíc bývá obecně draho, protože některé obchody mohou dokonce uměle navyšovat ceny, aby potom mohly zákazníky lákat na slevové akce. Což je o důvod více, proč za dárky neutratit všechny své peníze. A už vůbec nedává smysl si na vánoční dárky dokonce ještě další peníze půjčit, je to riskantní a hlavně zbytečné. Obzvlášť letos je ale podobná osvěta potřeba více než jindy.

Z jakého důvodu? Je letošní situace v něčem výjimečná?

Ukazuje se totiž, že celkové zhoršení ekonomické situace se lidem promítá právě i do jejich vánočních plánů. Čtvrtina Čechů bude letos kupovat méně dárků než loni. A ti, kteří si na ně plánují půjčit, potom uvádějí jako hlavní důvod propad svých příjmů. Proto je značné riziko, že velká část těch, kteří o takové půjčce byť jen uvažují, si ji nakonec skutečně vezme. Chceme taky změnit názor těch, kteří si plánují půjčit jen kvůli tomu, aby mohli pořídit buď dražší dárky, anebo jich chtějí koupit více, ale nestačí jim na to vlastní peníze. Protože přesně to jsou ukázkové příklady, k čemu by půjčka sloužit neměla. Na druhou stranu je ale potřeba říct, že 80 % lidí má k půjčování na Vánoce odmítavý postoj, což je dobrá zpráva.

Sledujete i to, jestli se lidé na vánoční nákupy už předem nějak finančně připravují?

Zrovna tohle nás překvapilo, protože jsme zjistili, že více než 60 % respondentů z našeho průzkumu si na tyto účely šetří peníze v průběhu celého roku nebo alespoň těsně před Vánoci. Tak velké číslo jsme totiž nečekali. A naopak více než třetina lidí si zase na dárky peníze vůbec nešetří. Taky se ukázalo, že jen naprosté minimum lidí, konkrétně dvě procenta, nakupuje dárky průběžně během celého roku. Většina lidí se o to zkrátka začíná zajímat až před Vánoci.

A když už se Češi vydají na nákup vánočních dárků, kolik obvykle utratí?

V letošním roce má přibližně polovina lidí v plánu utratit za dárky maximálně pět tisíc korun, necelá třetina potom až deset tisíc korun. Jen zhruba desetina lidí utratí až dvacet tisíc, vyšší částky jsou už pak spíše výjimečné. A i když dávání dárků podle výsledků průzkumu Zonky jasně převyšuje jejich dostávání, pro drtivou většinu lidí je nejdůležitější být se svou rodinou a blízkými. Boduje ale i odpočinek nebo sváteční jídlo. Právě to se snažíme ukázat i v naší kampani – že Vánoce jsou o rodině, blízkých a taky o pohodě.

Veronika Benešová: V Zonky vede oddělení, které má na starosti půjčky. Její specializací je právě oblast spotřebitelských úvěrů, kde se zaměřuje také na to, aby byl život klientů s půjčkou co nejjednodušší. A to hlavně díky zavádění inovativních metod a zapojení moderních technologií.

Newsletter