Japonská centrální banka ukončila režim záporných sazeb a cílení výnosové křivky. Kurz jenu oslabil k 150,00 USDJPY. Dolar se obchoduje v zisku pod 1,0870 za euro. Koruna oslabila nad 25,20 za euro.

Reklama na sociálních sítích je normální věc, ale musí se to umět

Zdroj: Jakub Křenek, CzechStartups.org

Další díl speciální série workshopů Business Shaker agentury CzechInvest se nesl v duchu naslouchání hlasů ze sociálních sítí. Celý workshop se konal pod taktovkou Jakuba Křenka, který za svou kariéru působil na několika pozicích spojených se sociálními sítěmi, online marketingem, copywritingem nebo projektovým vedením.

Stál na straně agentury i na straně klientské a dobře rozumí potřebám obou stran. Dnes vede digitální sekci PR agentury ADison, kde se zaměřuje především na strategii, ideamaking a kreativu. Jakub pomáhá jako mentor startupům a začínajícím firmám také v programu CzechStarter, kde se zaměřuje především na nastavování integrovaných a digitálních komunikačních strategii.

Sociální sítě jsou v dnešním světě nedílnou součástí našich životů. Většina z nás pravidelně čte posty, lajkuje, sdílí nebo jen vstřebává nové informace skrz krátké zprávy a reklamy. Ať chceme či nechceme, sociální sítě nás zásadním způsobem ovlivňují a my se s tím musíme naučit žít, lépe je pochopit a nejlépe i zkrotit. A pro startupy to platí dvojnásob.

Každý startup by si měl na začátku zvolit sociální síť, kde chce působit. Ať už to je Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, TikTok nebo další. „Je důležité umět si říci ne a raději na určité sociální síti nebýt, pokud v tom nevidím smysl. Otázka vždy je, bude má přítomnost zde přinášet hodnotu a plnit nastavený cíl? Kvalita a aktuálnost jsou neméně důležité. Cílíte na profesnější publikum s odborným backgroundem? Pak bude LinkedIn vaše volba. Máte zajímavý produkt, který vypráví svůj příběh? Pak by právě Instagram mohl být ideální. Cílíte na široké publikum a chcete svůj produkt ukázat světu? Pak se nabízí Facebook. Chcete oslovit novináře a zahraniční publikum? Twitter vám to umožní,“ dodává Jakub s tím, že každá firma je unikátní a je vždy potřeba posuzovat případ od případu individuálně.

K čemu nám jsou vlastně sociální sítě užitečné? Podle Jakuba plní hned několik funkcí: „Je to výkladní skříň vašeho startupu, kde máte jedinečnou možnost ukázat svůj produkt, představit svou značku, zlepšit si svou image nebo cíleně oslovit své potenciální zákazníky. Reklama je naprosto normální věc – přestože se na ni mnoho podnikatelů dívá skrz prsty a mermomocí by všech výsledků chtěli dosahovat neplaceně, organicky. Je součástí našeho byznysu a pokud s ní umíte správně zacházet a mířit přímo na vaši cílovou skupinu, může vám být hodně nápomocná. Pozor však na mylnou představu, že reklama a sociální sítě vše zařídí tak nějak samy, automaticky. Mají svoji úlohu, ale samospasné nejsou.“

Sám Jakub doporučuje užívat sociální sítě s rozmyslem. „Správa sociálních sítích by měla být součástí marketingové strategie a je důležité přesně vědět, co a jak chci komunikovat a koho oslovit. Jednotlivé posty musejí být jasně napsány a cílit přímo na vašeho čtenáře-zákazníka. A hlavně, myslete na ukazatele výkonnosti, tzv. KPIs (KPI z anglického Key Performance Indicator). Díky nim budete přesně vědět, kdy a čeho chcete dosáhnout. Pokud spouštíte reklamu, nastavte si co nejvíce konkrétní cíle. Bude to šíření povědomí o značce? Nebo zvýšení návštěvnosti webu? Či přímo zvýšení prodeje nového produktu?“

K užitku vám může být termín „trychtýř“ jako jeden z pomocníků, jak správně komunikaci (nejen) na sociálních sítích spravovat. „Například model STDC definuje 4 klíčové fáze zákaznického cyklu, podle kterých se můžete řídit: See (tady se člověk s produktem poprvé setkává, „kouká“ na něj), Think (zde již přemýšlí, jestli by mu k něčemu mohl být a zvažuje koupi), Do (tady vyhodnocuje, jestli raději nezvolit konkurenční výrobek nebo to, kde nakoupit) a Care (kdy už se „jen“ staráte o zákazníka a jeho maximální spokojenost). Důležité je si uvědomit, že v každé fázi od vás jako od firmy/značky potřebuje zákazník slyšet/vidět něco jiného. Poznejte zákazníka, přemýšlejte nad ním, věnujte mu pozornost. Vrátí se vám to, ať již formou prodeje či referencí,“ dodává na závěr Jakub.

Text původně vyšel na stránkách CzechStartups.org

Newsletter