Revoluce v 3D tisku. Tři středoškoláci rozjíždějí platformu Jonggle

Tým Jonggle, zleva Ondřej Merta, David Havrlant, Jáchym Cviček. Zdroj: Jonggle

Ještě ani nedokončili střední školu a už mají vlastní startup. Situace, kdy řešili vlastní potřebu a potřebu známých, je inspirovala natolik, že sebrali odvahu, naprogramovali platformu pro sdílený 3D tisk a rozjeli podnikání,  které zpřístupňuje 3D tisk i lidem bez vlastních 3D tiskáren. Tři středoškolští studenti David Havrlant, Jáchym Cviček a Ondřej Merta dokázali pro svůj nápad nadchnout nejen poroty nejrůznějších soutěží, ale i například CEO Slevomatu Ladislava Veselého, který se rozhodl projektu pomoci v roli mentora. Jakým výzvám mladí startupisti čelí, jaké mají plány a jak vnímají potenciál trhu s 3D tiskem?

Jste tři středoškolští studenti, kteří rozjeli vlastní startup, to nebývá úplně běžné. Co obnáší podnikání v tomto věku?

David Havrlant: Určitě je to pro nás velmi cenná zkušenost. Abychom stíhali školu a náš startup, museli jsme se naučit efektivně zacházet s naším časem. 

Co se týče právních věcí, tak firmu máme založenou na rodiče. Možným řešením je zplnoletnění, to jsme ovšem ještě nestihli. V našem věku ale jinak nevidíme problém, okolí nás vnímá pozitivně, protože vidí, že děláme něco, v co věříme, může nás to živit a dává nám to spousty zkušeností a kontaktů.  Na soutěžích někdy dostáváme “překvapené” pohledy, ale všichni nás vnímají dobře. S většinou startupů si rozumíme a s některými plánujeme dokonce spolupráci.

Co vás vedlo k tomu vytvořit platformu pro sdílený 3D tisk? A jak vznikl název Jonggle? 

Jáchym Cviček: Máme 3D tiskárny a naší známí si u nás často nechávali tisknout například prototypy, klíčenky s jménem, rouškovníky, figurky…Rozhodli jsme se proto posunout tuto myšlenku dál a naprogramovali jsme webovou aplikaci, která umožní i vám tisknout 3D. 

A jak vznikl název Jonggle? Použili jsme random generátor názvů, který nám vytvořil slovo Jongle, ovšem to už bylo jako název zabrané, tak jsme k názvu přidali další g a vzniklo Jonggle.

Jak aplikace funguje a pro koho je primárně určená?

Jáchym Cviček: Pokud si dnes chcete vytisknout například dávkovač na těstoviny, tak si na naší aplikaci najdete jeho 3D model nebo si ho necháte udělat na míru. 3D model dávkovače na těstoviny následně předáte tiskaři, který vám ho vytiskne a pošle domů. Aktuálně pracujeme na vylepšeních, do budoucna se chceme například postarat o celý proces – bude stačit nám jen napsat, co potřebujete, a do týdne budete mít zakázku doma.

A kdo je náš zákazník? Ze začátku se chceme zaměřovat na technologicky zdatné lidi, jako jsou například hráči videoher, kutilové, startupisti nebo lidé, kteří pracují v IT. 3D tisk chceme umožnit také běžným lidem, na ty se ale budeme soustředit později. 

Proč zrovna hráči videoher, kutilové nebo lidé z IT?

Jáchym Cviček: Na hráče videoher se chceme soustředit, protože tato komunita je nám nejblíž, rozumí technologii a známe jejich potřeby nejlépe. Kutilové a startupisti jsou nám taky blízko a často potřebují produkty na míru.

Na IT sektor se chceme soustředit hlavně proto, že aplikace je v beta verzi a nemáme vše doladěné. Pro lidi, kteří se nevěnují IT, by proto aplikace mohla být trochu matoucí, pro ty ale připravujeme vylepšení, která by měla být hotová do konce roku.

Můžete uvést příklad, na co všechno používáte 3D tisk vy a k čemu ho mohou využít vaši zákazníci? 

Jáchym Cviček: 3D tisk lze použít na širokou škálu produktů – od krytu na chladič do auta, přes nejrůznější prototypy nebo držáky –  například Petr Mára má OneWheel Pint a v autě se mu často posouval, tak si u nás na něj nechal vytisknout držák. Držáky můžete vytisknout i na propisky nebo na sluchátka, můžete tak získat i například odměrky na těstoviny, rouškovníky nebo štít proti slunci na notebook.

Co se týče materiálu, převážně tiskneme z PLA, což je kukuřičný plast, který je plně recyklovatelný. Dá se taky tisknout ze škály dalších materiálů od ABS, dřeva s PLA, kovu (na profesionálních tiskárnách) nebo třeba FLEX, což je takový gumový materiál. 

Tým Jonggle, zleva Ondřej Merta, David Havrlant, Jáchym Cviček. Zdroj: Jonggle
Tým Jonggle, zleva: Ondřej Merta, David Havrlant, Jáchym Cviček. Zdroj: Jonggle

Jaký je z Vašeho pohledu aktuální zájem o 3D tisk a jaký potenciál na tomto trhu vnímáte?

Ondřej Merta: Celkový zájem o 3D tisk nesmírně roste, což potvrzuje například růst trhu 3D tiskáren, který za poslední 4 roky vzrostl o 960 % a má podle dat z Forbes momentálně hodnotu 21 miliard dolarů.

Co se týče některých dat, která máme k dispozici pro Českou republiku, Josef Průša, známý vývojář 3D tiskáren a podnikatel v oblasti 3D tisku, prodal v roce 2018 60 tisíc tiskáren. Podle Facebooku má o 3D tisk v Česku momentálně zájem přes 220 000 lidí.

Jak máte nastavený business model a jak v současnosti řešíte financování? 

Ondřej Merta: Vyděláváme na 20% provizích ze všech plateb. Takže když si například necháte vytisknout 3D model za 200 Kč, tak vás to bude stát 240 Kč. Dále vyděláváme na prémiových účtech a rovněž máme zakázky z B2B sektoru, které nám ze začátku pomáhají službu nastartovat. Například teď Jonggle zajišťuje tisk 2 800 rouškovníků do Slevomatu. 

V současné době financujeme projekt z vlastních zdrojů a z výhry v rámci akcelerátoru Green Light, ovšem abychom se posouvali rychleji dopředu, budeme potřebovat víc prostředků. Nedávno jsme na Hithit spustili akci, na které chceme vybrat 100 000 Kč za odměny, jako je například 3D tisk. Co se týče investice, hledáme nyní seed investici 125 tisíc eur na marketing, vývoj a sales.

Jakým způsobem se vymezujete proti konkurenci?

David Havrlant: Když si dneska Petr chce u naší konkurence udělat jedinečný 3D model a následně si ho nechat vytisknout, tak je to dost zdlouhavý a nákladný proces.

Na rozdíl od konkurence je v Jonggle vše jednoduše na jednom místě, přičemž se zákazníkovi postaráme o celý proces.

 V jaké fázi jste a jaký máte výhled na další rok(y)?

David Havrlant: Momentálně máme beta verzi naší webové aplikace s uživateli. Máme zákazníky, kteří ověřují náš produkt z oblasti B2C a B2B. Před pár dny jsme se setkali s CEO MSIC, který nám nabídl propojení se zhruba 350 firmami, které by mohly mít zájem o naše služby.  

Zmiňovaná Hithit kampaň by nám měla pomoci aplikaci vylepšit a investovat do marketingu. Příštím rokem bychom chtěli mít plnou verzi naší aplikace, 17 tisíc uživatelů a dosáhnout break even pointu. Koncem příštího roku a začátkem roku 2023 se chceme začít soustředit na zahraniční trh, a to zejména na USA.

Máte za sebou několik úspěchů, probojovali jste se například do vámi již zmiňovaného Green Light akcelerátoru a v rámci související Startup Show jste skončili třetí. Jak vám pomohla účast v takovém akcelerátoru a v jakých oblastech vám nejvíce pomáhají mentoři? 

David Havrlant: Celý akcelerátor byl velmi užitečný a posunul nás dál ve většině oblastí – jako například prezentace projektu, práva, finance, marketing a nebo team-work. Projekt nám nedal jen zkušenosti a finanční podporu, kterou jsme vyhráli, ale poskytl nám i kontakty a ukázal nám, že našemu startupu věří hodně lidí.

Jakou dosavadní zkušenost z budování startupu byste chtěli sdílet s ostatními, kteří by se vámi mohli nechat inspirovat?

Jáchym Cviček: Rozhodně nejdůležitější zkušeností je, že když se vám něco nepovede a nebo prohrajete, tak to má vždy dobrý důvod a může vás to posunout ještě dál než třeba výhra. Je ovšem hodně důležité se poučit z chyb a nevzdat se.

Newsletter